Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Müslüman Türk Devletleri Tarihi I

Dersin Kodu : İTS 713

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FATİH YAHYA AYAZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : İslâm öncesi Türk tarihi hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur
İslâm devletlerinin Türk devletleri ile ilişkilerini bilir
İslâm coğrafyasında kurulan Türk devletlerini tanımak
İlk Müslüman-Türk devletlerini tanır
Müslüman Türk Devletlerindeki siyasî, sosyal hadiseler ve kültürel gelişmeler hakkında genel bilgi sahibi olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Müslüman Türk devletleri hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği : Türkler´in Müslüman oluşu, Abbâsîler zamanında Türkler, İlk Türk-İslâm devletleri (Tolunoğulları, İhşidîler, Selçuklular vd)

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Kaynak ve araştırmalarla ilgili genel bir değerlendirme Mehmet Emin Yolalıcı, "Türk Tarihinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, I/3 (2008) s. 471-484 Anlatım ve tartışma
2 İslâm öncesi Türk tarihine genel bir bakış DİA, "Türk" maddesi, s. 467-474 Anlatım ve tartışma
3 Türkler ve İslâmiyet; Emevîler ve Abbâsîler döneminde Türk-İslâm İlişkileri DİA, "Türk" maddesi, s. 474-479 Anlatım ve tartışma
4 Türklerin Müslüman oluşu I DİA, "Türk" maddesi, s. 474-479 Anlatım ve tartışma
5 Türklerin Müslüman oluşu II Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 52-70 Anlatım ve tartışma
6 Abbâsîler döneminde Türkler´in orduda istihdamı, memlük sistemi DİA, "Memlük" ve "Türk" maddeleri, Anlatım ve tartışma
7 Türk komutanların nüfuzu Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 257-322 Anlatım ve tartışma
8 Ara sınav sınav Yazılı sınav
9 İlk Müslüman-Türk Devletleri: Karahanlılar DİA, "Karahanlılar" mad. Anlatım ve tartışma
10 Tolunoğulları, İhşidîler DİA, "İhşidîler" ve "Tolunoğulları" mad. Anlatım ve tartışma
11 Gazneliler ve Hârizmşahlar DİA, "Gazneliler" ve "Hârizmşahlar" mad. Anlatım ve tartışma
12 Büyük Selçuklular I DİA, "Selçuklular" mad. Anlatım ve tartışma
13 Büyük Selçuklular II DİA, "Selçuklular" mad. Anlatım ve tartışma
14 Türkiye (Anadolu) Selçukluları Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, s. 264-292 Anlatım ve tartışma
15 Anahatlarıyla Anadolu´daki Türk beylikleri Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, s. 236-320 Anlatım ve tartışma
16/17 Sınav sınav Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslâm Devletleri Tarihi, Ankara 2007
 2. Hakkı Dursun Yıldız, İslamiyet ve Türkler, İstanbul
 3. Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara 1997
 4. Carl Brockelmann, İslam Ulusları ve Devletleri Tarihi, Ankara 1992
 6. Ramazan Şeşen, İslam Coğrafyacılarına Göre Türkler ve Türk Ülkeleri, Ankara 2001
 7. İsmail Yiğit, İslâm Tarihi, Memlükler, VII İstanbul 1991
 8. A. Zeki Velidî Togan, Umumî Türk Tarihine Giriş, İstanbul 1981
 9. V. V. Barthold, Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, Ankara 2006
 11. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Anadolu Beylikleri, Ankara 1988
Diğer Kaynaklar  5. Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk- İslam Medeniyeti, Ankara 2000
 10. DİA ilgili maddeler


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 5
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 4
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 4
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 0
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 2
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 2
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 2
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 4
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 90
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.6
Dersin AKTS Kredisi: 4