Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I

Dersin Kodu : İTS 705

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. NURAN ÖZTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Klasik Türk şiirini tanır
Şiir, şair ve kültür arasındaki ilişkiyi kavrar.
Tefsir, yorum ve şerh arasındaki benzerlik ve farkları bilir.
Divan şiiri veya klasik Türk şiirinin yapısındaki dini anlayışın farkına varır.
Klasik Türk şiirindeki tasavvufi duygu ve düşüncenin izlerini sürebilir.
Klasik Türk şiirinin ve tasavvufi şiirin benzer ve ayrı yönlerini fark eder.
Klasik Türk şiirinin Kur´an ve Hadis kaynaklarından beslendiğini fark eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Türk Edebiyatındaki şerh geleneğinin tanınıp metinlerin yazıldığı dönemin dil, düşünce, dünya görüşü, varlık ve sanat anlayışından hareketle bu metinlerin çözümlemelerinin yapılabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği : Klasik Türk şiiri ve Tekke-Tasavvuf şiiri örnekleri çözümlenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Yüksek Lisans Dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Türk İslam edebiyatı şiir geleneğinde metin, özellikleri, metin tenkidi, metin şerhi ve metin tahlili Kaynak Temini düz anlatım, uygulama, soru- cevap
2 Metin şerhi nasıl yapılır? Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
3 Metin şerhi usulleri nelerdir? Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
4 XI. yy.´dan XV. yy´a kadar metin şerhi usullerine dair örnek metin incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
5 XV. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
6 XVI. yy.´dan seçilen metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
7 Metin şerhi usüllerine dair örnek metin incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
8 Genel değerlendirme ara vize ara sınav
9 XVII. yy.´dan seçilen metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
10 XIX. yy.´dan seçilen metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
11 Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve öneriler Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
12 Metin şerhi konusundaki çalışmaların benzer ve farklı yönleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
13 Devir ve şairlerden seçme metinler üzerinde şerh çalışmaları I Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
14 Devir ve şairlerden seçme metinler üzerinde şerh çalışmaları II Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak düz anlatım, uygulama, soru- cevap
15 Dönemin genel değerlendirmesi Dersle ilgili tekrar çalışmaları düz anlatım, uygulama, soru- cevap
16/17 Final sınav sınava hazırlık sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1994, Akçağ Yay.
 Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1988, TTK Yay.
 Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 1994, Kitabevi Yay.
  Agah Sırrı Levend, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul 1984, Enderun Yay.
 Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ahmet Talat Onay, Haz. Cemal Kurnaz, Ankara 1992, TDV Yay.
  Ömer Ferit Kam ve Asar-ı Edebiye Tetkikatı, Haz. Halil Çeltik, Ankara 1998, KB Yay.
 Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yay.
  Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası, Ankara 2009, Birleşik Yay.
  Mine Mengi, Divan Şiirinin Arka Bahçesi, Ankara 2010, Akçağ Yay.
  A. Nihad Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi I-II-III, Ankara 1985, KB Yay.
Diğer Kaynaklar  Ali Nihat Tarlan, "Metinler Şerhine Dair", Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İstanbul 1981, ss.191-202.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. 2
2 İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. 3
3 Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. 3
4 Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. 5
5 Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. 0
6 Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. 1
7 Estetik düşünce anlayışına sahiptir. 5
8 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. 5
9 Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. 5
10 Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. 5
11 Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. 0
12 Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. 5
13 Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 115
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.6
Dersin AKTS Kredisi: 5