|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yem Üretimi ve Kullanımının Optimizasyonu |
|
Dersin Kodu |
: |
ZO-613 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Besin maddeleri, yemler ve yemlerin özellikleri ve sınırlayıcı faktörler, çiftlik hayvanlarının besin madde gereksinmeleri, Türkiye´deki yem standartları, rasyon hazırlama yöntemleri (pearson kare, Cebirsel, Deneme Yanılma, Doğrusal Programlama), doğrusal programla ve rasyon hazırlamada kullanımı, doğrusal programlama yazılımlar, excel çözücü eklentisi, excel çözücü eklentisinde rasyon çözümü ve uygulaması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
En düşük maliyetli rasyon hazırlama ve entegre çiftliklerde yem üretiminin optimizasyonunun sağlanması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Besin maddeleri, yemler ve yemlerin özellikleri ve sınırlayıcı faktörler, çiftlik hayvanlarının besin madde gereksinmeleri, Türkiye´deki yem standartları, rasyon hazırlama yöntemleri (pearson kare, Cebirsel, Deneme Yanılma, Doğrusal Programlama), doğrusal programla ve rasyon hazırlamada kullanımı, doğrusal programlama yazılımlar, excel çözücü eklentisi, excel çözücü eklentisinde rasyon çözümü ve uygulaması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Besin Maddelerinin Fonksiyonları ve Metabolizması (Kısa Tekrar) |
Yok |
Görsel sunu |
|
2 |
Kesif ve Kaba Yemler, Besin Madde İçerikleri, Yemlerin Farklı Türler İçin Rayon Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gereken Özellikleri |
Yok |
Görsel sunu |
|
3 |
Çiftlik Hayvanlarının Değişik Fizyolojik Koşullardaki Yemleri ve Bu Yemlerle İlgili Yem Yönetmeliği ve TSE standartları |
Yok |
Görsel sunu |
|
4 |
Perason kare, denem yanılma ve cebirsel yöntemlerle rasyon hazırlama |
Yok |
Görsel sunu |
|
5 |
Doğrusal programlama ve rasyon hazırlamada uygulaması |
Yok |
Görsel sunu |
|
6 |
Doğrusal programlama Paket Programları ve Ticari Rasyon Hazırlama Programlarının Kullanılması ve Programlarla Rasyon Çözümü |
Yok |
Görsel sunu |
|
7 |
Sınav |
6 saat |
yazılı sınav |
|
8 |
Exelde Doğrusal Programlamanın Uygulanışı |
Yok |
Görsel sunu |
|
9 |
Exelde Kanatlı Yemi için Database Hazırlanması ve Rasyon Çözümü |
Yok |
Görsel sunu |
|
10 |
Exelde Ruminant Database Hazırlama ve Rasyon Çözümü |
Yok |
Görsel sunu |
|
11 |
Kanatlı ve Ruminantlar İçin Rasyon Hazırlanması Pariği |
Yok |
Görsel sunu |
|
12 |
Kanatlı ve Ruminantlar İçin Rasyon Hazırlanması Pariği |
Yok |
Görsel sunu |
|
13 |
Kanatlı ve Ruminantlar İçin Rasyon Hazırlanması Pariği |
Yok |
Görsel sunu |
|
14 |
Kanatlı ve Ruminantlar İçin Rasyon Hazırlanması Pariği |
Yok |
Görsel sunu |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Yok |
Görsel sunu |
|
16/17 |
Final Sınavı |
6 saat |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Büyük ve Küçükbaş Hayvan Besleme (Prof.Dr. Murat GÖRGÜLÜ)
Yemler Bilgisi ve Yem Teknolojisi (Prof.Dr. Hasan Rüştü KUTLU)
NRC, 2001: Nutrient Requirments of Dairy Cattle: Seventh Revised Edition, 2001.
NRC, 1994: Nutrient Requirement of Poultry, 1994.
NRC, 2007: Nutrient Requirements of Small Ruminants: Sheep, Goats, Cervids and New World Camelids, National Academy Press, Washington, DC, 2007.
Önerilen Kaynaklar:
GÜL, A ve GÖRGÜLÜ, M. 1997. Endüşük maliyetli rasyonların hazırlanmasında EXEL Paket Programının kullanımı. Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Dergisi. 13(1):11-20.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Zootekni alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme
Uzmanlaştığı alanda disiplinler arası etkileşimi sağlayabilir
|
5 |
|
2 |
Yüksek lisans düzeyi kuramsal ve teorik ve uygulamalı bilgiyi kullanarak zootekninin diğer konularla bağlantılı olarak bir konuda bilgi ve teroiler üretebilir
Konusunda mevcut sorunları bilimsel araştırma metodlarını kullanarak neden sonuç ilişkisini ortaya koyabilir
|
5 |
|
3 |
Zootekni konusunda yaşanan bir problemin tespiti ve bununla ilgili çözüme yönelik bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
Çalışma sırasında ortaya çıkabilecek problemler için çözüm yolu araştırıp bu konuda stratejik yaklaşımlar geliştirebilir
|
5 |
|
4 |
Zootekni konusunda son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleyebilir
Mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşabilr bu bilgileri yönlendirebilir
Edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde gelişme sağlayacak uygulamaları takip eder.
|
5 |
|
5 |
Zootekni konusunda bilgileri derleyerek yorumlama ve sentez yaparak yeni ve üzere toplumsal katkı sağlamak için kullanabilir
Zootekni konusunda bir plan program ve çerçeve oluşturarak bu konuda toplam kalite kriterlerini dikkate alarak değerlendirme yapabilir
Zootekni alanında edindiği bilgi ve becerileri diğer disiplinler ile ortak çalışmalarda kullanbilir.
|
5 |
|
6 |
Yaptığı çalışma edindiği bilgileri topuluklara veya ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak sunablir ve konuyu tarışarak bilgiyi aktarabilir. Çağın gereklerini yakalamak için en az bir yabancı dili, konuşma ve yazma düzeyinde kullanabilecek düzeyde bilir. Kendini ve bilgilerini ifade edebilmek içini bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
15 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|