Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Damızlık Değeri Hesaplama Yöntemleri

Dersin Kodu : ZO-553

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ZEYNEL CEBECİ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yapay seleksiyon kuramının temelleri ve kriterlerini anlar.
Damızlık değeri (genotipik değer) anlamı ve önemini anlar.
Damızlık değeri hesaplama yöntemleri ve algoritmalarını anlar.
Genetik yazılımları tanır ve kullanır.
Hayvan ıslahında amaç tanımlar ve seleksiyon hedefi belirler.
Süt ve et verimi için seleksiyon projesi hazırlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı hayvan ıslahı programlarında seleksiyon uygulamaları için damızlık değeri hesaplama yöntemlerini öğretmek ve uygulamaktır.

Dersin İçeriği : Bu ders kantitatif genetiğe giriş, seleksiyonun amaçları ve yöntemleri, damızlık değeri hesaplama yöntemleri ve ıslah programların geliştirilmesi ile ilgili konuları kapsamaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Hayvan ıslahında seleksiyonun amaçları Düzgüneş, O. Hayvan Islahı kitabında seleksiyon bölümünün okunması Okuma
2 Yapay seleksiyon yöntemlerine giriş Yok Yok
3 Damızlık değerinin tanımı ve önemi Yok Yok
4 Damızlık değeri hesaplama yöntemleri Yok Yok
5 Tek karakter için seleksiyon ve damızlık değeri hesaplama Yok Yok
6 Çok karakter için seleksiyon ve damızlık değeri hesaplama Yok Yok
7 Çok karakter için indeks yöntemine giriş Yok Yok
8 Ara sınav Yok Yok
9 Doğrudan Güncelleme yöntemi Yok Yok
10 Doğrudan Güncelleme Yöntemi ile R´da hesaplama uygulamaları R´da örnek veri seti üzerinde çalışma Uygulama
11 BLUP Yöntemi Yok Yok
12 Yöntemlerin Karşılaştırılması ve İsabet Derecesi Simülasyon verilerini kullanarak hesaplanan damızlık değerlerindeki isabet derecelerinin karşılaştırılması için R´da grafik ve istatistiksel analizler. Uygulama
13 DFREML yazılımı ile damızlık hesaplama uygulamaları 1 Yok Yok
14 DFREML yazılımı ile damızlık hesaplama uygulamaları 2 Yok Yok
15 Yarıyıl sonu sınavına hazırlık Yok Yok
16/17 Yarıyıl sonu sınavı Yok Yok


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kinghorn, B.P., Van der Werf, J. & Ryan, M.(2000) (eds.). Animal Breeding: Use of New Technologies. Post Graduate Foundation in Veterinary Science, University of Sydney ( ISBN: 0 646 38713 8) .
 van der Werf J (2003). Lecture notes on Quantitative Genetics. http://www-personal.une.edu.au/~jvanderw/325TOC.htm
 van der Werf J (2003). Teaching Material used for Sheep Genetics Training at UNE. http://www-personal.une.edu.au/~jvanderw/IndustryTraining_Material.htm
 Falconer, D.S. & Mackay, T.F.C. (1996) Introduction to Quantitative Genetics (4th Ed.), Longman.
 Willis, M.B. (1991) Introduction to Practical Animal Breeding, Blackwell.
 Christensen, K. (2012). Animal Genetics, Section of Genetics, Bioinformatics and Systems Biology, Faculty of Health and Medical Sciences, University of Copenhagen, Frederiksberg C, Denmark
Diğer Kaynaklar  Potocnik, K., Krsnik, J., Štepec, M. & Gorjanc, G (2007). "Comparison between methods for estimation of breeding values for longevity in Slovenian Holstein population". Interbull Bulletin 38.p.55-60.
 Estimation of Breeding Values (http://www.holstein-dhv.de/estimation_of_breeding_values.html)
 GENUP - Computer aided learning for quantitative genetics. University of New England, Australia. http://www-personal.une.edu.au/~bkinghor/genup.htm


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Zootekni alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme Uzmanlaştığı alanda disiplinler arası etkileşimi sağlayabilir 3
2 Yüksek lisans düzeyi kuramsal ve teorik ve uygulamalı bilgiyi kullanarak zootekninin diğer konularla bağlantılı olarak bir konuda bilgi ve teroiler üretebilir Konusunda mevcut sorunları bilimsel araştırma metodlarını kullanarak neden sonuç ilişkisini ortaya koyabilir 2
3 Zootekni konusunda yaşanan bir problemin tespiti ve bununla ilgili çözüme yönelik bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir Çalışma sırasında ortaya çıkabilecek problemler için çözüm yolu araştırıp bu konuda stratejik yaklaşımlar geliştirebilir 3
4 Zootekni konusunda son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleyebilir Mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşabilr bu bilgileri yönlendirebilir Edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde gelişme sağlayacak uygulamaları takip eder. 3
5 Zootekni konusunda bilgileri derleyerek yorumlama ve sentez yaparak yeni ve üzere toplumsal katkı sağlamak için kullanabilir Zootekni konusunda bir plan program ve çerçeve oluşturarak bu konuda toplam kalite kriterlerini dikkate alarak değerlendirme yapabilir Zootekni alanında edindiği bilgi ve becerileri diğer disiplinler ile ortak çalışmalarda kullanbilir. 5
6 Yaptığı çalışma edindiği bilgileri topuluklara veya ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak sunablir ve konuyu tarışarak bilgiyi aktarabilir. Çağın gereklerini yakalamak için en az bir yabancı dili, konuşma ve yazma düzeyinde kullanabilecek düzeyde bilir. Kendini ve bilgilerini ifade edebilmek içini bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 3 39
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 5 10 50
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 10 50
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 145
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.8
Dersin AKTS Kredisi: 6