|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Damızlık Değeri Hesaplama Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
ZO-553 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZEYNEL CEBECİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yapay seleksiyon kuramının temelleri ve kriterlerini anlar. Damızlık değeri (genotipik değer) anlamı ve önemini anlar. Damızlık değeri hesaplama yöntemleri ve algoritmalarını anlar. Genetik yazılımları tanır ve kullanır. Hayvan ıslahında amaç tanımlar ve seleksiyon hedefi belirler. Süt ve et verimi için seleksiyon projesi hazırlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı hayvan ıslahı programlarında seleksiyon uygulamaları için damızlık değeri hesaplama yöntemlerini öğretmek ve uygulamaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders kantitatif genetiğe giriş, seleksiyonun amaçları ve yöntemleri, damızlık değeri hesaplama yöntemleri ve ıslah programların geliştirilmesi ile ilgili konuları kapsamaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Hayvan ıslahında seleksiyonun amaçları |
Düzgüneş, O. Hayvan Islahı kitabında seleksiyon bölümünün okunması |
Okuma |
|
2 |
Yapay seleksiyon yöntemlerine giriş |
Yok |
Yok |
|
3 |
Damızlık değerinin tanımı ve önemi |
Yok |
Yok |
|
4 |
Damızlık değeri hesaplama yöntemleri |
Yok |
Yok |
|
5 |
Tek karakter için seleksiyon ve damızlık değeri hesaplama |
Yok |
Yok |
|
6 |
Çok karakter için seleksiyon ve damızlık değeri hesaplama |
Yok |
Yok |
|
7 |
Çok karakter için indeks yöntemine giriş |
Yok |
Yok |
|
8 |
Ara sınav |
Yok |
Yok |
|
9 |
Doğrudan Güncelleme yöntemi |
Yok |
Yok |
|
10 |
Doğrudan Güncelleme Yöntemi ile R´da hesaplama uygulamaları |
R´da örnek veri seti üzerinde çalışma |
Uygulama |
|
11 |
BLUP Yöntemi |
Yok |
Yok |
|
12 |
Yöntemlerin Karşılaştırılması ve İsabet Derecesi |
Simülasyon verilerini kullanarak hesaplanan damızlık değerlerindeki isabet derecelerinin karşılaştırılması için R´da grafik ve istatistiksel analizler. |
Uygulama |
|
13 |
DFREML yazılımı ile damızlık hesaplama uygulamaları 1 |
Yok |
Yok |
|
14 |
DFREML yazılımı ile damızlık hesaplama uygulamaları 2 |
Yok |
Yok |
|
15 |
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık |
Yok |
Yok |
|
16/17 |
Yarıyıl sonu sınavı |
Yok |
Yok |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kinghorn, B.P., Van der Werf, J. & Ryan, M.(2000) (eds.). Animal Breeding: Use of New Technologies. Post Graduate Foundation in Veterinary Science, University of Sydney ( ISBN: 0 646 38713 8) .
van der Werf J (2003). Lecture notes on Quantitative Genetics. http://www-personal.une.edu.au/~jvanderw/325TOC.htm
van der Werf J (2003). Teaching Material used for Sheep Genetics Training at UNE. http://www-personal.une.edu.au/~jvanderw/IndustryTraining_Material.htm
Falconer, D.S. & Mackay, T.F.C. (1996) Introduction to Quantitative Genetics (4th Ed.), Longman.
Willis, M.B. (1991) Introduction to Practical Animal Breeding, Blackwell.
Christensen, K. (2012). Animal Genetics, Section of Genetics, Bioinformatics and Systems Biology, Faculty of Health and Medical Sciences, University of Copenhagen, Frederiksberg C, Denmark
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Potocnik, K., Krsnik, J., Štepec, M. & Gorjanc, G (2007). "Comparison between methods for estimation of breeding values for longevity in Slovenian Holstein population". Interbull Bulletin 38.p.55-60.
Estimation of Breeding Values (http://www.holstein-dhv.de/estimation_of_breeding_values.html)
GENUP - Computer aided learning for quantitative genetics. University of New England, Australia. http://www-personal.une.edu.au/~bkinghor/genup.htm
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Zootekni alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme
Uzmanlaştığı alanda disiplinler arası etkileşimi sağlayabilir
|
3 |
|
2 |
Yüksek lisans düzeyi kuramsal ve teorik ve uygulamalı bilgiyi kullanarak zootekninin diğer konularla bağlantılı olarak bir konuda bilgi ve teroiler üretebilir
Konusunda mevcut sorunları bilimsel araştırma metodlarını kullanarak neden sonuç ilişkisini ortaya koyabilir
|
2 |
|
3 |
Zootekni konusunda yaşanan bir problemin tespiti ve bununla ilgili çözüme yönelik bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir
Çalışma sırasında ortaya çıkabilecek problemler için çözüm yolu araştırıp bu konuda stratejik yaklaşımlar geliştirebilir
|
3 |
|
4 |
Zootekni konusunda son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleyebilir
Mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşabilr bu bilgileri yönlendirebilir
Edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde gelişme sağlayacak uygulamaları takip eder.
|
3 |
|
5 |
Zootekni konusunda bilgileri derleyerek yorumlama ve sentez yaparak yeni ve üzere toplumsal katkı sağlamak için kullanabilir
Zootekni konusunda bir plan program ve çerçeve oluşturarak bu konuda toplam kalite kriterlerini dikkate alarak değerlendirme yapabilir
Zootekni alanında edindiği bilgi ve becerileri diğer disiplinler ile ortak çalışmalarda kullanbilir.
|
5 |
|
6 |
Yaptığı çalışma edindiği bilgileri topuluklara veya ilgili kişilere yazılı ve sözlü olarak sunablir ve konuyu tarışarak bilgiyi aktarabilir. Çağın gereklerini yakalamak için en az bir yabancı dili, konuşma ve yazma düzeyinde kullanabilecek düzeyde bilir. Kendini ve bilgilerini ifade edebilmek içini bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
3 |
39 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
5 |
10 |
50 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
10 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 145 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.8 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|