|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bal Arısı Davranışları |
|
Dersin Kodu |
: |
ZTP359 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİYE KUMOVA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bal arısının biyolojisini öğrenir, Bal arısının davranış özelliklerini ve davranışa etki eden faktörleri öğrenir,
Bal arısı ekolojisini öğrenir. Arı davranışları konusundaki bilgi ve birikimini arıcılık alanında kullanmayı ve aktarmayı bilir,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
ZTP359 Bal Arısı Davranışları
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bal arısının davranış özellikleri ile teorik ve uygulamaya yönelik bilgiyi alarak, bu bilgiyi arıcılık alanında kullanma ve aktarma becerisine sahip olmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bal arılarının sistematikteki yeri, coğrafik arı ırklarının dağılımı, özellikleri, ırk ayrımında ele alınan karakterler; bal arısının anatomisi, beslenme ve duyu organları, sindirim, üreme, solunum, dolaşım, endokrin ve sinir sistemi, salgı bezleri, feromonlar ve işlevleri; koloni bireylerinin kompozisyonu, yaşam döngüleri; yavru bakım ve beslenmesi; bal arılarının sosyal davranış özellikleri, davranışı etkileyen iç ve dış faktörler, kolonide iş bölümünün hormonal ve genetik kontrolü, bal arılarında öğrenme ekolojisi, çevreyi tanıma ve uyum özellikleri, besin arama ve depolama aktivitesi, beslenme, savunma, üreme ve çoğalma davranışları; kolonide haberleşme; kimyasal haberleşme mekanizmaları ve fonksiyonu, arı dansları, feromonların etkileri ve bilgi iletimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, Uygulama alanı (Arılık) |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bal Arısı Anatomisi, iç ve dış vücud yapıları, işlevleri. |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
2 |
Bal arılarında sindirim, dolaşım, solunum, sinir, üreme, salgı sistemleri ve işlevleri |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
3 |
Koloniyi oluşturan bireyler, özellikleri ve koloni içi ve dışı görevleri |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik ve uygulamalı bilgi |
|
4 |
Bal arısı taksonomisi, Sınıflandırma, coğrafik arı ırkları ve özellikleri, ırklar arasında farklılaşmaya neden olan davranış karakterleri |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
5 |
Bal arısında davranış özellikleri ve etki eden faktörler |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi, Ödev |
|
6 |
Bal arılarında iş bölümünün hormonal ve genetik kontrolü |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
7 |
Ara Sınav |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Yazılı |
|
8 |
Bal arılarının biyolojisi ve davranışı, bal arılarında sosyal yaşam |
Ders notları |
Teorik bilgi |
|
9 |
Bal arılarında öğrenme, çevreyi tanıma, koku ve tat alma özellikleri |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
10 |
Bal arılarında beslenme davranışı |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
11 |
Bal arılarında savunma davranışı |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
12 |
Bal arılarında üreme ve çoğalma davranışları |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
13 |
Bal arılarında kimyasal haberleşme |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
14 |
Bal arısının dans dili, dansların özellikleri ve koloni için önemi |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
15 |
Arı feromonları ve koloni üzerinde etki mekanizmaları |
Ders notu, projeksiyon, tepe göz sunumu |
Teorik bilgi |
|
16/17 |
Final Sınav |
soruların hazırlanması |
Yazılı ve ödevin değerlendirilmesi |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kumova U. 2010. Bal Arısı Davranışları Ders Notu. 75 pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alternatif üretim sistemleri (organik üretim, iyi tarım uygulamaları, iyi hayvan besleme uygulamaları gibi. ) konularda yeterli bilgi ve birikime sahiptir. |
4 |
|
2 |
Çiftlik hayvanların temel özelliklerini (anatomik, morfolojik, fizyolojik vb. tüm biyolojik özelliklerini) bilir. Hayvansal üretimde türlere ve çevre koşullarına uygun barınak planlanma konularında yeterli bilgiye sahiptir. Hayvansal üretimde türlere ve çevre koşullarına gore yem üretimi ve saklama, hayvan besleme programları yapabilme bilgilerine sahiptir
Hayvansal üretimde işletmede elde edilen ürünlerin muhafazası konularında yeterli bilgiye sahiptir
|
4 |
|
3 |
Hayvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerine sahiptir. Endüstriyel hayvancılık konusunda yeterli bilgi ve birikime sahiptir |
3 |
|
4 |
Bilgi teknolojilerini kullanarak hayvansal üretim ile ilgili yenilikleri takip eder ve bu konuda her türlü bilgiye ulaşır. |
4 |
|
5 |
Sahada görev yapan değişik kademelerdeki kişilere bilgilerini aktarabilme, iletişim kurabilme, bilgi sağlama ve teknik gelişimleri izleyebilme özgüvenine sahip olma |
4 |
|
6 |
Zootekni alanında istenilen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek teknik ve ekonomik sorunların kaynağını bulma ve buna uygun çözüm önerileri geliştirebilme |
4 |
|
7 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda kullanılan teknik bilgiye sahip olma |
5 |
|
8 |
—Türkiye ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik gereklere sahip Zooteknistler yetiştirmek,
|
5 |
|
9 |
Zootekni alanındaki bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, kayıt etme, danışmanlık yapma ve proje yazma ve uygulayabilme |
4 |
|
10 |
Hayvan yetiştiriciliğindeki teknikleri bilme ve uygulama Küçükbaş hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemediki teknikleri bilme ve uygulama kanatlı hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemedeki teknikleri bilme ve uygulama yvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerini hayvansal üretime aktarma
Küçükbaş hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemediki teknikleri bilme ve uygulama
kanatlı hayvan yetiştiriciliğindeki ve beslemedeki teknikleri bilme ve uygulama
yvan ıslahına temel teşkil edecek genetik ve istatistik bilgilerini hayvansal üretime aktarma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
6 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|