Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İlköğretimde Sosyal Bilgiler Prog.Yeni Eğil.

Dersin Kodu : EPÖ 714

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET DOĞANAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Türkiye’de ve dünyada sosyal bilgiler programının geliştirilmesini gerekli kılan etmenleri belirler.
Farklı ülkelerdeki sosyal bilgiler programlarını inceler.
Sosyal bilgiler programlarının amaçlarıyla ilgili yeni eğilimleri analiz eder.
Sosyal bilgiler programlarında içerikle ilgili eğilimleri açıklar.
•Sosyal bilgiler programlarında öğrenme-öğretme süreciyle ilgili yeni eğilimleri açıklar.
Sosyal bilgiler programının değerlendirme süreciyle ilgili eğilimleri açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İlköğretim sosyal bilgiler programlarında günümüzde ortaya çıkan yeni eğilimleri tanımak ve bu eğilimlerin sosyal bilgiler programının geliştirilmesi sürecine nasıl entegre edileceğini anlamaktır.

Dersin İçeriği : Sosyal Bilgiler ve Sosyal Bilimlerin Kavramları, Sosyal bilgilerinn amaçlarında, kapsamında yeni eğilimler, sosyal bilgiler öğretiminde öğrenci merkezli yaklaşımlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Değişen sosyal bilgiler kavramı İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
2 Sosyal bilgiler ve sosyal bilimler arasındaki ilişki İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
3 Sosyal bilgilerin genel amacı olarak etkin demokratik vatandaşlık eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme. Ödev1 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
4 Sosyal bilgiler programının amaçları ve içeriğiyle ilgili yeni eğilimler İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Ödev2 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
5 Sosyal bilgiler programının öğrenme-öğretme süreciyle ilgili yeni eğilimler Yapılandırmacı sosyal bilgiler eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme, Ödev3 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
6 Edebiyat temelli sosyal bilgiler eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme. Ödev4 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
7 Üst düzey düşünme becerilerinin eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme. Ödev5 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
8 Vize sınavı ve ödev teslimi Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Değerler eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme. Ödev6 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
10 Barış ve çatışma çözümü eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme, Ödev7 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
11 Topluma hizmet yoluyla eğitim İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme, Ödev8 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
12 Sosyal bilgilerde araştırma-inceleme yoluyla eğitim İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
13 İnsan hakları eğitimi İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme, Ödev9 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
14 Tarihsel ve sosyal empati İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme, Ödev10 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
15 Sosyal bilgiler eğitiminde otantik değerlendirme İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme, Ödev11 Anlatım, Tartışma, Araştırma-inceleme yoluyla öğretim, Sunu
16/17 Final sınavı ve ödev teslimi Final sınavına hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sandman, A. L. & Ahern, J. F. (2002). Linking literature with life. Washington DC: NCSS.
 Sunal, C. S. & Haas, M. E. (2005). Social studies fort he elementary and middle grades: A constructivist approach. Boston: Pearson.
 Wade, R. (2002). Beyond expanding horizons: New curriculum directions for elementary social studies. The Elementary School Journal, 103(2), 115-130.
 Bailey, R. (2000). Teaching values and citizenship across the curriculum.London: Kogan Page Limited.
 Barr,R. ; Barth, J. & Shermis, S. S. (1978). The nature of social studies. California: ETC Publication
 Wade, R. (Edit.) (2000). Building bridges: Connecting classroom and community through service learning in social studies. Washington DC: NCSS.
 NCSS. (2010). National curriculum standards for social studies. Washington DC: NCSS.
 NCSS. (1992). A Vision of Powerful Teaching and Learning in the Social Studies: Building Social Understanding and Civic Efficacy. http://www.socialstudies.org/positions/powerful
 Öztürk, C. (Edit.). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 2 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 4
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 3
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 3
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 5
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 4
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 5
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 3
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 4
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 5
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 3
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 5
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 3
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 20 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü: 149
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.96
Dersin AKTS Kredisi: 6