Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Eğitimde Örtük Program

Dersin Kodu : EPÖ 761

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. MEDİHA SARI

Dersin Öğrenme Kazanımları : Örtük programla ilgili temel kavramları açıklar.
Örtük programın öğelerini ayırt eder
Örtük programa ilişkin yaklaşımları tanır.
Bilişsel alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar
Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı, eğitimde örtük programın anlamının, okullarda örtük programı oluşturan öğelerin ve örtük programa ilişkin yaklaşımların incelenmesi ve okuldaki örtük programın gerek bilişsel gerek duyuşsal alanda gerçekleştirilmeye çalışılan öğrenmeler üzerindeki etkisinin belirginleştirilmesidir.

Dersin İçeriği : Bu derste Örtük Programla İlgili Temel Kavramlar, Örtük Programın Öğeleri, Örtük Programa İlişkin Yaklaşımlar, Bilişsel alan öğrenmelerinde örtük programın işlevi, Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük programın işlevi, Eğitimde ırk ayırımcılığı, öğrenci direnç davranışları, cinsiyet ayırımcılığı, demokratik değerlerin öğretimi, ideoloji ve ders kitapları, ekonomik sosyal sınıflar ve eğitim, din eğitimi, güncel eğitim politikaları ve örtük program konuları ele alınmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Örtük programla ilgili temel kavramlar İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
2 Örtük programın boyutları İnançlar ve tutumlar İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
3 Değerler Kurallar İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
4 İletişim Törenler İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
5 Örtük Programa ilişkin yaklaşımlar İşlevselci yaklaşım Marksist Yaklaşım İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
6 Radikal Yaklaşım Direnç Teorisi İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
7 Bilişsel Alan öğrenmelerinde örtük program İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
8 Duyuşsal Alan öğrenmelerinde örtük program İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Anlatım Soru-cevap Tartışma
9 Irka, etnik kökene ve cinsiyete dayalı ayırımcılık ve örtük program İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin incelenmesi Anlatım Soru-cevap Tartışma Görüşme Gözlem Örnek olay
10 Öğrenci direnç davranışları İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin incelenmesi Anlatım Soru-cevap Tartışma Görüşme Gözlem Örnek olay
11 Demokratik değerlerin öğretimi İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin incelenmesi Anlatım Soru-cevap Tartışma Görüşme Gözlem Örnek olay
12 İdeoloji ve ders kitapları İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin i Anlatım Soru-cevap Tartışma Görüşme Gözlem Örnek olay
13 Sosyal sınıflar ve okulun örtük programı İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin alınması Anlatım Soru-cevap Tartışma Görüşme Gözlem Örnek olay
14 Güncel ulusal politikalar ve örtük program İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin alınması Anlatım Soru-cevap Tartışma Görüşme Gözlem Örnek olay
15 Final Sınavı VE ÖDEV TESLİMİ Sınava Hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Blumberg, A. ve Blumberg, P. (1994). The unwritten curriculum: Things learned but not taught in schools. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc.
 Apple, M. W. (1979). Ideology and curriculum. Boston: Routledge & Kegan Paul.
 Margolis, E. (Edt.). Hidden curriculum in higher education. NewYork, London: Routledge
 Apple, M. W. (1986). Teachers and texts. New York: Routledge
 Apple, M. W. (1990). Ideology and curriculum. New York: Routledge
 Apple, M. W. (1993). Official knowledge. New York: Routledge
 Apple, M. W. (1996). Cultural politics and education. New York: Teachers College Press
 Apple, M. W. (2006).Educating the “Right” Way. New York: Routledge
 Apple, M. W. (2010). Global crises, social justice and education. New York: Routledge
 Apple, M. W. & Beane, J. (Edt. 2007). Democratic schools: Lessons in powerful education. Portsmouth, NH: Heinemann
 Freedman, S. E. (1988). Teaching, gender and curriculum. In Michael W. Apple and Landon E. Beyer (edt.) The Curriculum. Pp. 204-217. New York: State University of New York Pres.
Diğer Kaynaklar  Jackson, P. W. (1968). Life in clasrooms. New York: Teachers College Press


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 3
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 5
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 4
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 3
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 5
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 5
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 4
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 5
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 5
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 2
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 4
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 5
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 5
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 147
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.88
Dersin AKTS Kredisi: 6