Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitimde Örtük Program |
|
Dersin Kodu |
: |
EPÖ 761 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MEDİHA SARI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Örtük programla ilgili temel kavramları açıklar. Örtük programın öğelerini ayırt eder Örtük programa ilişkin yaklaşımları tanır. Bilişsel alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük programın işlevini açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, eğitimde örtük programın anlamının, okullarda örtük programı oluşturan öğelerin ve örtük programa ilişkin yaklaşımların incelenmesi ve okuldaki örtük programın gerek bilişsel gerek duyuşsal alanda gerçekleştirilmeye çalışılan öğrenmeler üzerindeki etkisinin belirginleştirilmesidir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste Örtük Programla İlgili Temel Kavramlar, Örtük Programın Öğeleri, Örtük Programa İlişkin Yaklaşımlar, Bilişsel alan öğrenmelerinde örtük programın işlevi, Duyuşsal alan öğrenmelerinde örtük programın işlevi, Eğitimde ırk ayırımcılığı, öğrenci direnç davranışları, cinsiyet ayırımcılığı, demokratik değerlerin öğretimi, ideoloji ve ders kitapları, ekonomik sosyal sınıflar ve eğitim, din eğitimi, güncel eğitim politikaları ve örtük program konuları ele alınmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Örtük programla ilgili temel kavramlar |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
2 |
Örtük programın boyutları
İnançlar ve tutumlar |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
3 |
Değerler
Kurallar |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
4 |
İletişim
Törenler |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
5 |
Örtük Programa ilişkin yaklaşımlar
İşlevselci yaklaşım
Marksist Yaklaşım |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
6 |
Radikal Yaklaşım
Direnç Teorisi |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
7 |
Bilişsel Alan öğrenmelerinde örtük program |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
8 |
Duyuşsal Alan öğrenmelerinde örtük program |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma |
|
9 |
Irka, etnik kökene ve cinsiyete dayalı ayırımcılık ve örtük program |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması
Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin incelenmesi |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma
Görüşme
Gözlem
Örnek olay |
|
10 |
Öğrenci direnç davranışları |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması
Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin incelenmesi |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma
Görüşme
Gözlem
Örnek olay |
|
11 |
Demokratik değerlerin öğretimi |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması
Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin incelenmesi |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma
Görüşme
Gözlem
Örnek olay |
|
12 |
İdeoloji ve ders kitapları |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması
Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin i |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma
Görüşme
Gözlem
Örnek olay |
|
13 |
Sosyal sınıflar ve okulun örtük programı |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması
Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin alınması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma
Görüşme
Gözlem
Örnek olay |
|
14 |
Güncel ulusal politikalar ve örtük program |
İlgili kaynaklardan gereken okumaların yapılması
Bir okulu ziyaret ederek personel ve öğrencilerin konuyla ilgili görüşlerinin alınması |
Anlatım
Soru-cevap
Tartışma
Görüşme
Gözlem
Örnek olay |
|
15 |
Final Sınavı VE ÖDEV TESLİMİ |
Sınava Hazırlık |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Blumberg, A. ve Blumberg, P. (1994). The unwritten curriculum: Things learned but not taught in schools. Thousand Oaks: Corwin Press, Inc.
Apple, M. W. (1979). Ideology and curriculum. Boston: Routledge & Kegan Paul.
Margolis, E. (Edt.). Hidden curriculum in higher education. NewYork, London: Routledge
Apple, M. W. (1986). Teachers and texts. New York: Routledge
Apple, M. W. (1990). Ideology and curriculum. New York: Routledge
Apple, M. W. (1993). Official knowledge. New York: Routledge
Apple, M. W. (1996). Cultural politics and education. New York: Teachers College Press
Apple, M. W. (2006).Educating the “Right” Way. New York: Routledge
Apple, M. W. (2010). Global crises, social justice and education. New York: Routledge
Apple, M. W. & Beane, J. (Edt. 2007). Democratic schools: Lessons in powerful education. Portsmouth, NH: Heinemann
Freedman, S. E. (1988). Teaching, gender and curriculum. In Michael W. Apple and Landon E. Beyer (edt.) The Curriculum. Pp. 204-217. New York: State University of New York Pres.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Jackson, P. W. (1968). Life in clasrooms. New York: Teachers College Press
|
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
5 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
5 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
3 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
5 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
4 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
5 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
5 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
4 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
5 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
2 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
4 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
1 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
3 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
5 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
5 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|