|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Düşünme Eğitiminde Temel Kavram ve İlkeler |
|
Dersin Kodu |
: |
EPÖ 717 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET DOĞANAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Öğrenme-öğretme sürecinde ve toplumda düşünmeye duyulan gereksinimi açıklar. İyi düşünen ve düşünmeyen insanların özelliklerini ayırt eder. Düşünmenin boyutlarını açıklar. Düşünmede ortamın rolünü ve düşünme için uygun bir ortamın özelliklerini açıklar. Düşünmeyi engelleyen etmenleri açıklar. Düşünme sırasında beynin nasıl çalıştığını açıklar. Bilişsel farkındalığın öğrenme sürecinde nasıl işlediğini açıklar. Öğrenenlerde bilişsel farkındalığı gerçekleştirici etkinlikler yapar. Eleştirel düşünmenin ne olduğunu açıklar. Öğrenenlerde eleştirel düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar. Yaratıcı düşünmenin ne olduğunu açıklar. Yaratıcı düşünmeyi geliştirici etkinlikler yapar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, düşünmenin boyutları ve eğitimdeki önemini tartışarak, bu konudaki yeni yaklaşımları kavramaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Düşünme kavramı, düşünmenin gerekliliği, düşünmenin boyutları, bilişsel farkındalık, yaratıcı ve eleştirel düşünme, mikro düşünme yetenekleri, makro düşünme süreçleri ve düşünmenin öğretimine dönük yaklaşımlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
A.Düşünmeye duyulan gereksinim |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
2 |
B.İyi ve kötü düşünen insanların özellikleri |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme, tartışma |
|
3 |
C.Düşünme ortamı |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme, tartuşma |
|
4 |
D.Düşünme kavramı ve boyutları |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
5 |
E.Düşünmenin merkezi olarak beyin |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
6 |
F.Düşünmeyi destekleyici ortam |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme, tartışma |
|
7 |
G.Düşünme odaklı bir öğretim için öğretmen ve öğrenci davranışları |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
8 |
Vize sınavı ve ödev teslimi |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
H.Düşünmeyi öğrenme ve öğretme yaklaşımları |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
10 |
a.Beceri ve içerik temelli yaklaşımlar |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
11 |
b.Eleştirel düşünmenin öğretimi |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme.
Ödev 1 |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
12 |
b.Eleştirel düşünmenin öğretimi |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
13 |
c.Yaratıcı düşünmenin öğretimi |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme.
Ödev 2 |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
14 |
d.Bilişsel farkındalık becerilerinin öğretimi |
İlgili kitap, makale ve tezleri inceleme.
Ödev 3 |
Araştırma ve inceleme,tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Dersi gözden geçirme |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı ve ödev teslimi |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özden, Y. (2000). Öğrenme ve öğretme. 4. Baskı. Ankara: PegemA Yayınları.
Caine, R. N. Ve Caine, G. (2002). Beyin temelli öğrenme. (Çev. Gülten Ülgen Edt.). Ankara: Nobel Yayınları.
Doğanay, A. (2007). Üst düzey düşünme becerilerinin öğretimi. A. Doğanay (Editör). Öğretim ilke ve yöntemleri (s.279-331). Ankara: PegemA Yayınları.
Doğanay, A.(2006). Etkin vatandaşlık için düşünme becerilerinin öğretimi. C. Öztürk (Edit.), hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi: yapılandırmacı bir yaklaşım, .179-218. PegemA Yayınları, Ankara.
Doğanay, A. Ünal. F.(2007). Eleştirel düşünmenin öğretimi. Editör. A. Şimşek. İçerik türlerine dayalı öğretim. Ankara: Nobel Yayınları
Doğanay, A. (2000). Yaratıcı öğrenme. Editör A. Şimşek. Sınıfta demokrasi. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
Doğanay, A. Eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi öğrenme ve öğretme. Yayınlanmamış makale
Doğanay, A. (1997). Ders dinleme sırasında bilişsel farkındalıkla ilgili stratejilerin kullanımı. Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(15), 34-42.
Gürkaynak, İ.; Üstel, F. & Gülgöz, S. (2008). Eleştirel düşünme (3. Baskı). İstanbul: Eğitimde Reform Girişimi
İpşiroğlu, Z. (1989). Düşünmeyi öğrenme ve öğretme. İstanbul: Afa yayınları.
Fisher, R. (1990). Teaching children to think. United Kingdom: Stanley Thornes
Jensen, E. (2007). Beyin uyumlu öğrenme. Çev. A. Doğanay. Adana: Nobel Yayınevi
Kazancı, O. (1989). Eğitimde eleştirel düşünme ve öğretimi. Ankara: Kazancı kitap AŞ
Marzano, R.J.;Brandt,R.S.; Hughes, C.S.; Jones,B.F.; Rankin,S.C. and C. C. Suhor. (2005). Düşünmenin Boyutları: Program ve öğretim için bir çerçeve” (Çev. A. Doğanay ve Z. Kara), Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(11), 25-38.
Rawlinson, J. G. (1995). Yaratıcı düşünme ve beyin fırtınası. İstanbul: Rota Yayınları.
Şahinel, S. (2002). Eleştirel düşünme. Ankara: PegemA Yayınları.
Sungur, N. (2001). Yaratıcı okul düşünen sınıflar.İstanbul: Evrim Yayınları.
Üstündağ, T. (2002). Yaratıcılığa yolculuk. Ankara: PegemA Yayınları
Yıldırım, R. (1998). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
4 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
3 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
2 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
3 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
3 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
4 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
5 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
5 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
5 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
2 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
2 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
2 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
3 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
5 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
4 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
4 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
10 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 143 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|