Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Uygulamalı Eğitim İstatistiği I

Dersin Kodu : EPÖ 705

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. AHMET DOĞANAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Uygulamalı eğitim istatistiği ile ilgili temel kavramları açıklar.
İstatistiğin araştırma süreci içindeki yeri ve önemini kavrar.
Niteliksel ve niceliksel araştırma arasındaki farkı açıklar.
Eğitim araştırmalarında kullanılan başlıca istatistik teknikleri tanır.
Araştırma problemlerine uygun istatistik tekniklerini belirler.
Verileri bilgisayara işler.
İşlenmiş verilerden istenilen istatistiksel analizleri yapar.
İstatistiksel analiz sonuçlarını, araştırma amaçları doğrultusunda grafikle ya da tablo ile sunar.
İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlar.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel hedefi, istatistiksel okuryazarlığı geliştirerek, istatistiksel işlemler kullanılan araştırmaların anlamlandırılmasına ve araştırmalarında istatistik kullanacaklara yardımcı olmaktır.

Dersin İçeriği : İstatistiğin temel kavramları ve temel kavramların eğitime uygulanması, sosyal bilimlerde kulllanılan parametrik ve parametrik olmayan teknikler, Bu tekniklerin SPSS paket programını kullanarak öğretilmesi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ve dersin tanıtımı İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
2 Temel kavramlar İstatistiğin araştırma sürecindeki yeri Değişken, ölçme, ölçek, veri ve istatistik kavramları İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
3 SPSS’e giriş SPSS’te veri dosyası oluşturma İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
4 Betimsel istatistik Frekans dağılımı Tablo ile frekans dağılımının hesaplanması ve sunumu Grafik ile frekans dağılımının hesaplanması İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 1 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
5 Merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri Merkezi eğilim ölçüleri Aritmetik ortalama Ortanca (medyan) Tepe değer (mod) Değişkenlik Ölçüleri İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme.Ödev 2 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
6 Yordamsal istatistik Evren değerin kestirimi Normal dağılım eğrisi Hipotez testi Ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
7 Farklılıkların analizi T testi Bağımsız gruplar t testi Ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 3 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
8 Vize sınavı ve ödev teslimi Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Eşli gruplar t testi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 4 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
10 Varyans analizi Tek yönlü varyans analizi Ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 5 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
11 Yinelenmiş ölçümler için varyans analizi ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 6 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
12 Kovaryans analizi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 7 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
13 Kovaryans analizi ve ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
14 Kay kare ve ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme.Ödev 8 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
15 İlişkilerin analizi ve ödev teslimi İlgili kaynaklardan araştırma yaparak, farklı örnekleri inceleme. Ödev 9 Sunuş yoluyla öğretim stratejisi, tartışma
16/17 Final sınavı ve ödev teslimi Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Baykul, Y. (1996). İstatistik: Metodlar ve uygulamalar. Ankara: Lazer Ofset
 Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA Yayıncılık.
 Durmuş, B.; Yurtkoru, E.S. & Çinko, M. (2011). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. Dördüncü baskı. İstanbul: Beta
 Kalaycı, Ş. (Edit.). (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
 Kinnear, P. R. & Gray, C. D. (2000). SPSS for Windows made simple. Release 10. East Sussex: UK. Psychology Pres Ltd. Publishers.
 Köklü, N.; Büyüköztürk, Ş. & Bökeoğlu, Ö.Ç. (2007). Sosyal bilimler için istatistik. İkinci baskı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
 Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi I. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
 Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi II: Çok değişkenli analizler. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
 Williams, F. (1992). Reasoning with statistics: How to read quantitative research. Fort Worth Philadelphia: Harcaurt Brace Javanovich College Publishers
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 9 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 2
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 2
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 5
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 4
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 1
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 1
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 1
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 5
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 1
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 1
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 2
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 1
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 1
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 9 4 36
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6