|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
EPÖ 701 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AHMET DOĞANAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgi ve bilim kavramlarının tarihsel süreç içindeki dönüşümlerini kavrar. Bilimsel düşünme yönteminin yaşamı anlama ve sorgulamadaki yeri ve önemini anlar. Bilginin kaynaklarını açıklar. Bilimsel araştırmada etik kurallara uyar. Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıklarını açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı, eğitim bilimlerinin çeşitli alanlarında yüksek lisans eğitimi alan öğrencilere, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, öğrencilerin bir problemi bilimsel yöntemi kullanarak nasıl çözmeye çalışacakları konusundaki bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilim, bilimsel yöntem ve araştırma vb. temel kavramlar,
Araştırmada problem bulma ve ifade etme,
Hipotez yazma,
Literatür tarama teknikleri
Araştırma modelleri ve veri toplama teknikleri |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Ders |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
A.Bilgi, bilim ve tarihsel süreç içindeki dönüşümleri |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
2 |
Bilgi, bilim ve araştırma kavramı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
3 |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm |
İlgili kaynakların incelenmesi. Ödev 1 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
4 |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Pozitivizm ve postpozitivizm |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
5 |
Bilgi edinme yolları |
İlgili kaynakların incelenmesi. Ödev 2 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
6 |
Bilgi edinme yolları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
7 |
Bilimde nedensellik |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
8 |
Vize sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Bilim ve bilim insanı |
İlgili kaynakların incelenmesi. Ödev 3 |
Soru-cevap ve tartışma |
|
10 |
Bilim ve bilim insanı |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
11 |
Bilimsel etik |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
12 |
Bilimsel etik |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
13 |
Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları |
lgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
14 |
Sosyal bilimlerde bilimsel yöntemin sınırlılıkları |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
İlgili kaynakların incelenmesi |
Soru-cevap ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı ve ödev teslimi |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
APA (2001). Publication manual of the American Psychological Association (Fifth Edition). Washington DC: APA.
Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
Borg, W. R. & Gall, M. D. (1989). Educational research: An introduction (Fifth Edition). New York: Longman.
Cohen L & Manion, L. (1998). Research methods in education (Fourth Edition). London: Routledge.
Eichelberger, R. T. (1989). Disciplined inquiry. Understanding and doing educational research. New York: Longman
Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı, istatistiksel yöntemler, analiz ve yorum. Ankara: Erk Yayın Dağıtım
Gürsakal, N. (2005). Yeni bilim. htpp://homepage.uludag.edu.tr/~gursakal~7 adresinden 16.08. 2005 tarihinde alınmıştır
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık
Kaptan, S. (1982). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikler. Ankara: Rehber Yayınları
Pears, D. (2004). Bilgi nedir? Çev. A. Güçlü. Bilim Ve Sanat. www.felsefelik.com/kitaplar/pears_david/9757298379 pdf adresinden 24. 09. 2007 tarihinde alınmıştır.
TÜBA (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları. Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi yayınları
Yıldırım, C. (1991). Bilim felsefesi (3. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Yıldırım, A.& Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
3 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
5 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
5 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
4 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
5 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
5 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
3 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
5 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
5 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
5 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
3 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
5 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
4 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
3 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
4 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
5 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
3 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
5 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|