|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Osmanlı Paleografyası I |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 721 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Arşiv metinlerini deşifre edebilir, Transkripsiyon alfabesini uygulayabilir, Osmanlı Türkçesinin imla kurallarını bilir, Metinleri modernize edebilir, Arşiv belgelerini ve yazı çeşitlerini tanır, Yazılı belge ve kitabeleri kaynak olarak kullanabilir, Metinlerde geçen teknik terimleri tanır, Yazılı belgelerin değerini bilir ve onları koruma altına alır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Arşiv metinlerini deşifre edebilmeyi ve bilimsel çalışmalarda kullanabilmeyi öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri, okuma ve değerlendirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Paleografi ve Epigrafi Kavramları |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım. Tartışma |
|
2 |
Osmanlı Türkçesi İmla Kuralları |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Transkripsiyon Alfabesinin Kullanımı |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Osmanlı Belgelerinde Kullanılan Dil |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Belgelerde Kullanılan Yazı Çeşitleri |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Metinlerde Geçen Teknik Terimler |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
7 |
Osmanlıca Metinleri Modernize Etme |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav - Resmi Yazı Türleri ve İlgili Deyimler |
Midterm Exam - Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
9 |
Osmanlı Arşivleri ve Arşiv Belgeleri |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Rik´a ile Yazılmış Arşiv Metinlerini Çözme |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Divani ile Yazılmış Arşiv Metinlerini Çözme |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Celi Divani ile Yazılmış Arşiv Metinlerini Çözme |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Ta´likle Yazılmış Arşiv Metinlerini Çözme |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
14 |
Siyakatla Yazılmış Arşiv Metinlerini Çözme |
Cahit Baltacı, İslam Paleografyası, İstanbul 1989 |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Sınav |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
16/17 |
Sınav |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Baltacı, C. (1989), İslam Paleografyası (Diplomatik-Arşivcilik), İstanbul: M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları,
T.C. Başbakanlık Arşiv Genel Müdürlüğü Arşiv Belgeleri (El Yazıları),
Eski Nüfus Tezkiresi ve Tapu Senedi Örnekleri,
Timurtaş, F. K. (1984), Osmanlı Türkçesi Metinleri, 3. Baskı, İstanbul: Umur Reklamcılık ve Matbaacılık Kollektif Şirketi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Develi, H. (2002) Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1-2, İstanbul: Bilimevi Yayınları,
Kurt, Y. (1999), Osmanlıca Dersleri 1-2, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A.Ş., Başer Basım, Yayın Ltd. Şti.,
Ergin, M. (2002), Osmanlıca Dersleri, 25. Baskı, İstanbul: Boğaziçi Yayınları,
Eminoğlu, M. (1996), Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın, Matbaacılık ve Ticaret İşletmesi,
Gökbilgin, M.T. (1992), Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul: Enderun Kitabevi,
Kütükoğlu, M.S. (1998), Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı,
Uğur, A. (1994), Epigrafi ve Paleografi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayını,
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
0 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
0 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
0 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
0 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
0 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
12 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 131 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.24 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|