|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Klasik Dini ve Edebi Metinler I |
|
Dersin Kodu |
: |
İTS 715 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HAMİT DİKMEN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Klasik muhtevalı edebi metinleri orijinalinden okuyup anlayabilmek, Tevhid, münacat, na´t, mevlid, hilye vb. türleri tanır, Metin tahlili konusunda bilgi sahibidir, Tasavvufu ve tasavvufi eserleri tanır, Belgelerde kullanılan yazı türlerini tanır, Metinlerde geçen teknik terimleri tanır, Klasik dini ve edebi metinleri kaynak olarak kullanabilir, Kaside-i bürde çeviri ve şerhleri hakkında bilgi sahibidir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
SEÇMELİ DERSLER
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Klasik muhtevalı dini ve edebi metinleri tanıtmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tür ve çeşitleri ile birlikte klasik dini ve edebi metinleri okuma, inceleme ve anlama. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Türk Dini Edebiyatının Genel Durumu |
Ansiklopedik Araştırma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
2 |
Cenab-ı Allah ile İlgili Türler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
3 |
Tevhidler ve Münacatlar |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
4 |
Esma-yı Hüsna Şerhleri |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
5 |
Hz. Muhammed ile İlgili Edebi Türler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
6 |
Na´tlar |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
7 |
Siyer-i Nebiler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
8 |
Ara Sınav - Mevlidler |
Midterm exam - Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
9 |
Hilyeler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
10 |
Mi´raciyeler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
11 |
Kırk ve Yüz Hadisler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
12 |
Esma-yı Nebiler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
13 |
Kaside-i Bürde ve Bür´e Çeviri ve Şerhleri |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
14 |
Diğer Dini - Edebi Türler |
Örnek Metin Okuma |
Yazılı ve Sözlü Anlatım, Tartışma |
|
15 |
Sınav |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
16/17 |
Sınav |
Hazırlık Çalışması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Timurtaş, F. K. (1984), Osmanlı Türkçesi Metinleri, 3. Baskı, İstanbul: Umur Reklamcılık ve Matbaacılık Kollektif Şirketi,
Onan, N. H. (1989), İzahlı Divan Şiiri Antolojisi, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi,
Canpolat, M. ve Erimer, K. (1981), Tıpkıbasımlarıyla Türk Dili ve Edebiyatı Örnekleri, A. Ü. Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Yayınları No: 308, Ankara: Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesi Basımevi,
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Şener, H. İ. ve Yıldız, A. (2008), Türk İslam Edebiyatı, 2. Baskı, İstanbul: Rağbet Yayınları,
Yılmaz, A. ve Güngör. Z. (2006), Türk Dili ve Edebiyatı, Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları No: 11, Ankara: AB Ofset Ltd. Şti.,
İz, F. (1999), Eski Türk Edebiyatında Nazım, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş.,
İz, F. (1996), Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara: Akçağ Basım, Yayım, Pazarlama A. Ş.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İslâm Tarihi’nin dönemlerini ve bu dönemler arasındaki farkları bilir. |
0 |
|
2 |
İslâm Medeniyetinin doğuşu, kaynakları, gelişmesi ve diğer medeniyetlere etkileri; Müslüman toplumların sosyo-kültürel ve iktisadî özellikleri hakkında karşılaştırma yapabilecek ölçüde teferruatlı bilgi sahibi olur. |
0 |
|
3 |
Bu alanlarda siyasî, kültürel ve sosyal tarih bakımından disiplinler arası metodolojik, sentezci ve eleştirel bakış açısı kazanır ve bu kazanımlarını çalışmalarında uygulayabilir. |
0 |
|
4 |
Türk-İslâm Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri orijinalinden okuyup anlayabilir. |
5 |
|
5 |
Genel müzik nazariyatı hakkında bilgi sahibidir. |
0 |
|
6 |
Mimarî ve tezyinî sanatların tarihini, özelliklerini bilir. |
0 |
|
7 |
Estetik düşünce anlayışına sahiptir. |
0 |
|
8 |
Osmanlı Türkçesi ile yazılmış edebî ve tarihî metinleri günümüz Türkçesine aktarabilir. |
5 |
|
9 |
Türk-İslâm kültürü çerçevesinde tarihî, edebî bir bakış açısı kazanır. |
4 |
|
10 |
Araştırmalarda Osmanlı Türkçesi ile yazılmış matbu veya yazma eserlerden faydalanabilir. |
5 |
|
11 |
Türk-Din Mûsikîsi formları hakkında bilgi sahibi olup, uygulama yapabilir. |
0 |
|
12 |
Kazanımlarını eleştirel bir bakış açısıyla bilimsel üretkenliğe dönüştürebilir. |
4 |
|
13 |
Kültür, medeniyet ve tarih ilişkisini kavrayabilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|