|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Alan Araştırmaları Yöntem ve Teknikleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
SBÖ 733 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. MUZAFFER SÜMBÜL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilimsel araştırmalarda alan çalışmasını yapmadan önce gerekli olan ön hazırlıkları kavrar ve uygular Alan araştırması kapsamında gözlem ve görüşme yapmayı öğrenir ve bunu sosyal bilimler yöntemiyle uygular Alan araştırması kapsamında görüşme cetveli hazırlamayı öğrenir ve bunu sosyal bilimler yöntemiyle uygular Alan araştırması sırasında kullanacağı araçların özelliklerini öğrenir ve uygular Alan araştırmasından elde edilen verilerin sınıflandırılıp saklanmasını anlar ve uygular Bilimsel araştırma, alan araştırması ve proje kavramlarını öğrenir ve bunları sosyal bilimlerde yöntem kapsamında açıklar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilimsel araştırmalarda özgün ve güvenilir bilgiler elde etmek amacıyla gerçekleştirilen alan araştırması yöntem ve tekniklerini kavratmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilimsel araştırmalarda alan araştırması yöntem ve tekniklerini oluşturan; gözlem, görüşme, görüşme cetveli ile kaynak ve kılavuz kişilerden yararlanma, alan araştırması öncesinde yapılması gereken ön hazırlıklar ve alan araştırması sonrasında elde edilen verilerin sınıflandırılarak fişlenmesi ve saklanması konuları işlenir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilimsel Araştırtma projeleri
|
Yok |
Düz Anlatım |
|
2 |
Sosyal bilimlerde yöntem |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
3 |
Alan Araştırmaları Yöntemi |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
4 |
Alan araştırmalarında ön hazırlıklar |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
5 |
Alan araştırmalarında uygulamalar: Görüşme |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
6 |
Alan araştırmalarında uygulamalar: Görüşme |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
7 |
Alan araştırmalarında uygulamalar: Gözlem |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
8 |
Ara sınav |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
rapor |
|
9 |
Alan araştırmalarında uygulamalar: Gözlem |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
10 |
Alan araştırmalarında uygulamalar: Görüşme Cetveli (soru kâğıdı)
|
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
11 |
Alan araştırmalarında uygulamalar: Kılavuz ve kaynak kişiden yararlanma |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
12 |
Alan Araştırmasında kullanılan Araçlar: Ses alma cihazı, fotoğraf makinası ve kamera |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
13 |
Alan Araştırmasında kullanılan Araçlar: Ses alma cihazı, fotoğraf makinası ve kamera
|
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
14 |
Elde Edilen Verilerin Fişlenmesi ve Korunması |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
15 |
Elde Edilen Verilerin Fişlenmesi ve Korunması |
İlgili makale ve kitap bölümü okuması |
Küçük grup tartışması-düz anlatım-seminer |
|
16/17 |
Final |
Alan araştırması |
seminer |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Emerson, R.M. , Fretz, R.I, Shav, L.L. Bütün Yönleriyle Alan Çalışması Etnografik Alan Notları Yazımı, Çev.: A. Erkan KOCA, 1.Baskı, Birleşik Yayınları, Cantekin Matbaası, Ankara 2008
ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 2000
Kümbetoğlu, Belkıs, Sosyolojide ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, 1.Basım, Bağlam Yayınları:260, Önsöz basım yayıncılık İstanbul 2005
Goldstein, Kenneth S., Sahada Folkor Derleme Methodları, Çev.:Prof. Dr. Ahmet E. Uysal, 2. Basım Kültür ve Turizm Bakanlığı Milli Folklor araştırma Dairesi Yayınları:49 Başbakanlık Basımevi Ankara, 1983
Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, 1991.
Gökçe, Birsen, Toplumsal Bilimlerde Araştırma, Ankara, 1988.
Alaçam, Erol, Bilimsel Etkinlik ve Yayım, TÜBİTAK, Ankara, 1995.
Türkdoğan, Orhan, Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi, İstanbul,1989
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. |
2 |
|
2 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
3 |
İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. |
3 |
|
4 |
İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
0 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
4 |
|
6 |
İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
5 |
|
7 |
İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. |
5 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
3 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. |
3 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
4 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
2 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
5 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. |
5 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
3 |
|
16 |
Teknolojik gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
17 |
İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
5 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. |
2 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
13 |
26 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
2 |
15 |
30 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 157 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.28 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|