|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarih Metodolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
SBÖ 712 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. BÜLENT ÇUKUROVA |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarihin manası, konusu ve faydasını açıklar. Tarih telakkilerini kavrar Tarihin faydalandığı ilimleri karşılaştırır Tarih metinlerine eleştirel bakar Kendi metinlerini örnek tarih metinlerine uyarlar Tarihin kaynaklarını sorgular
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal bilimler içerisinde tarihin yeri ve öneminin kavratılması,
Tarih araştırmalarında izlenecek basamaklar, araştırma yapılırken dikkat edilmesi gereken noktalar, tarihi kaynakların sınıflandırılması, bilgilerin tasnifi ve yazıya geçirilişi ile ilgili bilgilerin verilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tarih yazımını etkileyen metodoloji, teori ve kavramlar, tarih ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişkiler, kaynakların eleştirel kullanımı, disiplinler arası çalışmalarda tarihin yeri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarihin Manası, Konusu ve Faydası |
|
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
2 |
Tarih Telakkileri |
Tarihin faydalandığı bilimler ile ilgili yapılan disiplinler arası çalışmaların araştırılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
3 |
Tarihin Faydalandığı İlimler |
Tarihin faydalandığı bilimler ile ilgili yapılan araştırmaların sunulması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
4 |
Tarihin Faydalandığı İlimler |
Tarihin faydalandığı bilimler ile ilgili yapılan araştırmaların sunulması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
5 |
Tarihin Kaynakları |
Tarihin kaynakları ile ilgili yerli yabancı literatür taramasının yapılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
6 |
Tarihin Kaynakları |
Tarihin kaynakları ile ilgili yapılan yerli yabancı literatür taramasının sunulması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
7 |
Kaynakların Tenkidi |
Kritik yapılacak yerli ve yabancı kaynakların belirlenmesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
8 |
vize |
|
|
|
9 |
Kaynakların Tenkidi |
Kritiği yapılan yerli ve yabancı kaynakların sunumu |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
10 |
Eserin Hazırlık Safhası |
Alanla ilgili yayın yapılacak konuların belirlenmesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
11 |
Eserin Hazırlık Safhası |
Alanla ilgili yayın yapılacak konuların belirlenmesi |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
12 |
Eserin Kaleme Alınması |
Alanla ilgili belirlenen konunun yazılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
13 |
Eserin Kaleme Alınması |
Alanla ilgili belirlenen konunun yazılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
14 |
Eserin Kaleme Alınması |
Alanla ilgili belirlenen konunun yazılması |
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
|
15 |
Eserin Basımı |
|
|
|
16/17 |
Final |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Memiş, E., Tarih Metodolojisi, Çizgi Kitabevi, Konya, 2005.
2. Halkin, L. E., Tarih Tenkidinin Unsurları, TTk Yay., Ankara, 1989.
3. Togan, Z. V., Tarihte Usul, Enderun, İstanbul, 1969.
4. Kütükoğlu, M., Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay., İstanbul, 1990.
5. Carr, E.H., Tarih Nedir?, İletişim Yay., İstanbul, 1991.
6. Carr, E. H. Ve Fontana, J., Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, Metis, Ankara, 1992.
7. Duverger, M., Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş, Ankara, 1973.
8. Açıkgöz, H., İlmi Araştırma Yazılarında Uyulacak Esaslar, T.D.A. Vakfı Yay., İstanbul, 1988.
8. Açıkgöz, H., İlmi Araştırma Yazılarında Uyulacak Esaslar, T.D.A. Vakfı Yay., İstanbul, 1988.
9. Altun, A., Dipnotu ve Bibliyografya Esasları, İ.Ü. Ed. Fak. Yay., İstanbul, 1986.
10. Atsız, H. N., Türk Tarihinde Meseleler, Ankara, 1966.
11. Bernheim, E., Tarih İlmine Giriş: Tarih Metodu ve Felsefesi, Kültür Bak. Yay., İstanbul, 1936.
12. Bloch, M., Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği, Birey ve Toplum Yay., Ankara, 1985.
13. Burke, P. Ve Jones, S., Tarih ve Tarihçi; Annales Okulunun İzinde, Alan Yay., İstanbul, 1985.
14. Collingwood, R. G., Tarih Tasarımı, Ara Yay., İstanbul, 1990.
15. Hassan, Ü., İbn-i Haldun’un Metodu ve Siyaset Teorisi, Ankara, 1967.
16. Langlois, C. V. Ve Seignobos, C., Tarih Tetkiklerine Giriş, Kültür Bak. Yay., İstanbul, 1937.
17. Özbaran, S., Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, Tarih Vakfı Yay., İstanbul, 1995.
18. Özbaran, S., Tarih, Tarihçi ve Toplum, Yurt Yay., İstanbul, 1997.
19. Özlem, D. Tarih Felsefesi, İzmir, 1984.
20. Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu, Fırat Ün. Yay., Elazığ, 1990.
21. Thomsen, D., Tarihin Amacı, (çev.) S. Özbaran, Ege Ü. Yay., İzmir, 1983.
22. Tütengil, C. O., Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, Ayko Yay., Ankara, 1954.
23. Barzun, J. Ve Graff, H., Modern Araştırmacı, TÜBİTAK Yay., Ankara, 1998.
24. Iggers, G. G., 20 Yüzyılda Tarih Yazımı, Yurt Yay., İstanbul, 2000.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. |
0 |
|
2 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
3 |
İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. |
0 |
|
4 |
İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
0 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
5 |
|
6 |
İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
7 |
İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. |
5 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
0 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. |
0 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
0 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
0 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
3 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
5 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. |
5 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
3 |
|
16 |
Teknolojik gelişmeleri takip eder. |
5 |
|
17 |
İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
0 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. |
4 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
25 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|