Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarih Metodolojisi

Dersin Kodu : SBÖ 712

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. BÜLENT ÇUKUROVA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarihin manası, konusu ve faydasını açıklar.
Tarih telakkilerini kavrar
Tarihin faydalandığı ilimleri karşılaştırır
Tarih metinlerine eleştirel bakar
Kendi metinlerini örnek tarih metinlerine uyarlar
Tarihin kaynaklarını sorgular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sosyal bilimler içerisinde tarihin yeri ve öneminin kavratılması, Tarih araştırmalarında izlenecek basamaklar, araştırma yapılırken dikkat edilmesi gereken noktalar, tarihi kaynakların sınıflandırılması, bilgilerin tasnifi ve yazıya geçirilişi ile ilgili bilgilerin verilmesi.

Dersin İçeriği : Tarih yazımını etkileyen metodoloji, teori ve kavramlar, tarih ve diğer sosyal bilimler arasındaki ilişkiler, kaynakların eleştirel kullanımı, disiplinler arası çalışmalarda tarihin yeri.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarihin Manası, Konusu ve Faydası Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
2 Tarih Telakkileri Tarihin faydalandığı bilimler ile ilgili yapılan disiplinler arası çalışmaların araştırılması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
3 Tarihin Faydalandığı İlimler Tarihin faydalandığı bilimler ile ilgili yapılan araştırmaların sunulması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
4 Tarihin Faydalandığı İlimler Tarihin faydalandığı bilimler ile ilgili yapılan araştırmaların sunulması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
5 Tarihin Kaynakları Tarihin kaynakları ile ilgili yerli yabancı literatür taramasının yapılması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
6 Tarihin Kaynakları Tarihin kaynakları ile ilgili yapılan yerli yabancı literatür taramasının sunulması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
7 Kaynakların Tenkidi Kritik yapılacak yerli ve yabancı kaynakların belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
8 vize
9 Kaynakların Tenkidi Kritiği yapılan yerli ve yabancı kaynakların sunumu Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
10 Eserin Hazırlık Safhası Alanla ilgili yayın yapılacak konuların belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Eserin Hazırlık Safhası Alanla ilgili yayın yapılacak konuların belirlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 Eserin Kaleme Alınması Alanla ilgili belirlenen konunun yazılması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Eserin Kaleme Alınması Alanla ilgili belirlenen konunun yazılması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Eserin Kaleme Alınması Alanla ilgili belirlenen konunun yazılması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Eserin Basımı
16/17 Final


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1. Memiş, E., Tarih Metodolojisi, Çizgi Kitabevi, Konya, 2005.
 2. Halkin, L. E., Tarih Tenkidinin Unsurları, TTk Yay., Ankara, 1989.
 3. Togan, Z. V., Tarihte Usul, Enderun, İstanbul, 1969.
 4. Kütükoğlu, M., Tarih Araştırmalarında Usul, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay., İstanbul, 1990.
 5. Carr, E.H., Tarih Nedir?, İletişim Yay., İstanbul, 1991.
 6. Carr, E. H. Ve Fontana, J., Tarih Yazımında Nesnellik ve Yanlılık, Metis, Ankara, 1992.
 7. Duverger, M., Metodoloji Açısından Sosyal Bilimlere Giriş, Ankara, 1973.
 8. Açıkgöz, H., İlmi Araştırma Yazılarında Uyulacak Esaslar, T.D.A. Vakfı Yay., İstanbul, 1988.
 8. Açıkgöz, H., İlmi Araştırma Yazılarında Uyulacak Esaslar, T.D.A. Vakfı Yay., İstanbul, 1988.
 9. Altun, A., Dipnotu ve Bibliyografya Esasları, İ.Ü. Ed. Fak. Yay., İstanbul, 1986.
 10. Atsız, H. N., Türk Tarihinde Meseleler, Ankara, 1966.
 11. Bernheim, E., Tarih İlmine Giriş: Tarih Metodu ve Felsefesi, Kültür Bak. Yay., İstanbul, 1936.
 12. Bloch, M., Tarihin Savunusu ya da Tarihçilik Mesleği, Birey ve Toplum Yay., Ankara, 1985.
 13. Burke, P. Ve Jones, S., Tarih ve Tarihçi; Annales Okulunun İzinde, Alan Yay., İstanbul, 1985.
 14. Collingwood, R. G., Tarih Tasarımı, Ara Yay., İstanbul, 1990.
 15. Hassan, Ü., İbn-i Haldun’un Metodu ve Siyaset Teorisi, Ankara, 1967.
 16. Langlois, C. V. Ve Seignobos, C., Tarih Tetkiklerine Giriş, Kültür Bak. Yay., İstanbul, 1937.
 17. Özbaran, S., Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları, Tarih Vakfı Yay., İstanbul, 1995.
 18. Özbaran, S., Tarih, Tarihçi ve Toplum, Yurt Yay., İstanbul, 1997.
 19. Özlem, D. Tarih Felsefesi, İzmir, 1984.
 20. Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kollokyumu, Fırat Ün. Yay., Elazığ, 1990.
 21. Thomsen, D., Tarihin Amacı, (çev.) S. Özbaran, Ege Ü. Yay., İzmir, 1983.
 22. Tütengil, C. O., Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, Ayko Yay., Ankara, 1954.
 23. Barzun, J. Ve Graff, H., Modern Araştırmacı, TÜBİTAK Yay., Ankara, 1998.
 24. Iggers, G. G., 20 Yüzyılda Tarih Yazımı, Yurt Yay., İstanbul, 2000.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 0
    Ödev/Proje/Diğer 1 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 0
2 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
3 İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. 0
4 İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. 0
5 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 5
6 İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 0
7 İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 5
8 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 0
9 Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. 0
10 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 0
11 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 0
12 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 3
13 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 5
14 Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. 5
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 3
16 Teknolojik gelişmeleri takip eder. 5
17 İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 0
18 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
19 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. 4
20 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 25 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 149
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.96
Dersin AKTS Kredisi: 6