Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Kanıta Dayalı Psikolojik Danışma

Dersin Kodu : PDR 775

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz ve Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 7

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kanıta dayalı psikolojik danışma çerçevesinde neler araştırıldığını bilme.
Psikolojik danışma / psikoterapi araştırmalarının gelişimini bilme.
Psikolojik danışmda başarı ve/veya başarısızlığa etki eden faktörleri bilme.
Psikolojik danışmada sonuç-çıktı ve süreç araştırmalarının ne şekilde yapılabileceğini bilme.
Kuramlar üstü bir bakış geliştirmek (kurama özgü ve kuramlara özgü olmayan etki faktörlerini bilme)
Psikolojik danışman, danışan ve danışman-danışan uyuşumunun başarı üzerindeki etkisini bilme.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı psikolojik danışma sürecinin sistematik olarak ne şekilde incelenebileceği ile ilgili öğrencilerde içgörü kazandırmaktır. Terapötik başarı veya başarısızlığa yol açan etmenlerle ilgili öğrencilerde farkındalık oluşturmaktır.

Dersin İçeriği : Terapötik sonuç ve süreci etkileyen parametrelerin belirlenmesi. Psikolojik danışmada kalite yönetimi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : SÖB-YL


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Psikolojik danışma / psikoterapi araştırmalarının gelişimi Wampold, B. E., Mondin, G. W., Moody, M., Stich, F., Benson, K. and Ahn, H.. (1997), ´A metaanalysis of outcome studies comparing bona fide psychotherapies: ´All must have prizes´, Psychological Bulletin, 122, 203-215. Grawe, K. (1988), ´Zurück zur psychotherapeutischen Einzelfallforschung´, Zeitschrift für Kliniche Psychologie, 17, 1-7. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Psikolojik danışmanın başarısını etkileyen faktörler Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen. Garfield, S., L. (1990), ´Issues and methods in psychotheraphy process resarch´, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58, 273-280. Bergin, A.E. and Garfield, L.S (Eds.) (1994). Handbook of psychotherapy and behavior change. New York, Wiley. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Bir bilimsel süreç olarak psikolojik danışma Bergin, A.E. and Garfield, L.S (Eds.) (1994). Handbook of psychotherapy and behavior change. New York, Wiley. Lambert, M., J. and Hill, C., E. (1994), ´Assessing psychotherapy outcomes and process´, In S. L. Garfield (Ed), Handbook of psychotherapy and behavior change, (4. Ed., 72-113), New York: John Wiley and Sons. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Psikolojik danışmada sonuç araştımaları Wampold, B. E., Mondin, G. W., Moody, M., Stich, F., Benson, K. and Ahn, H.. (1997), ´A metaanalysis of outcome studies comparing bona fide psychotherapies: ´All must have prizes´, Psychological Bulletin, 122, 203-215. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Psikolojik danışmada süreç araştırmaları Lambert, M., J. and Hill, C., E. (1994), ´Assessing psychotherapy outcomes and process´, In S. L. Garfield (Ed), Handbook of psychotherapy and behavior change, (4. Ed., 72-113), New York: John Wiley and Sons. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Sonuç ve süreç araştırmalarının bütünleştirilmesi Lambert, M., J. and Hill, C., E. (1994), ´Assessing psychotherapy outcomes and process´, In S. L. Garfield (Ed), Handbook of psychotherapy and behavior change, (4. Ed., 72-113), New York: John Wiley and Sons. Kazdin, A.E. (1994), ´Methodology, Design and Evaluation in Psychotherapy Resarch´, In A. E. Bergin and S. L. Garfield (Eds), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, (4th ed., 19-71), New York: John Wiley and Sons. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Ödev (Vize) Ödevi hazırlama Rapor sunma
8 Açıklayıcı ve kuram temelli süreç araştırmaları Kazdin, A.E. (1994), ´Methodology, Design and Evaluation in Psychotherapy Resarch´, In A. E. Bergin and S. mL. Garfield (Eds), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, (4th ed., 19-71), New York: John Wiley and Sons. Hill, C. E. (1990), ´Explatory in-session process resarch in individual psychotherapy: A review´, Journal of Consulting and Clinical Psyhology, 58, 288-294. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
9 Yaşantı ve davranışların değiştirlmesi (kuramlara özgü etki faktörleri) Stevens, S. E., Hynan, M. T., and Allen, M. (2000), ´A meta-analysis of common factor and specific treatment effects across the outcome domain of the phase model of psychothrepy´, Clinical Psychology: Sciense and Practise, 70, 273-290. Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Yaşantı ve davranışların değiştirilmesi (kuramlara özgü olmayan veya ortak etki faktörleri) Stevens, S. E., Hynan, M. T., and Allen, M. (2000), ´A meta-analysis of common factor and specific treatment effects across the outcome domain of the phase model of psychothrepy´, Clinical Psychology: Sciense and Practise, 70, 273-290. Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Terapötik ilişki Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen. Horvath, A. O. and Luborsky, L. (1993), ´The role of the therapeutic alliance in psychoterapy´, Journal of Consulting and Clinical psychology, 61, 561-573. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Terapötik ilişki Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen. Horvath, A. O. and Luborsky, L. (1993), ´The role of the therapeutic alliance in psychoterapy´, Journal of Consulting and Clinical psychology, 61, 561-573. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Psikolojik danışma araştırmalarında yöntemsel farklılıklar Kazdin, A.E. (1994), ´Methodology, Design and Evaluation in Psychotherapy Resarch´, In A. E. Bergin and S.L. Garfield (Eds), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, (4th ed., 19-71), New York: John Wiley and Sons. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Psikolojik danışmada mikroanalitik süreç değerlendirmesi (davranış gözlemi) Elliot, R., Hill, C., Stiles, W. B., Friedlander, M.L., Mahrer, A. R. and Margison, F. R. (1987), ´Primary therapist response modes: Comparasion of six rating systems´, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 218-223. Stiles, W.B., Startup, M., Hardy, g. e. Barkham, M. and Reynolds, S. (1996), ´Therapist session intentions in cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal psychotherapy), Journal of Counseling Psychology, 43 (4), 404-414. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Psikolojik danışmada mikroanalitik süreç değerlendirmesi (davranış gözlemi) Elliot, R., Hill, C., Stiles, W. B., Friedlander, M.L., Mahrer, A. R. and Margison, F. R. (1987), ´Primary therapist response modes: Comparasion of six rating systems´, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 218-223. Stiles, W.B., Startup, M., Hardy, g. e. Barkham, M. and Reynolds, S. (1996), ´Therapist session intentions in cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal psychotherapy), Journal of Counseling Psychology, 43 (4), 404-414. Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  McLeod, J. (1994). Doing Counselling Research. SAGE Publications, London.
 Lang, H. (2003). Wirkfaktoren der Psychotherapie. Königshausen & Neumann, Würzburg.
 Bergin, A.E. and Garfield, L.S (Eds.) (1994). Handbook of psychotherapy and behavior change. New York, Wiley.
 Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
 Martens, M. und Petzold, H. (2002). Therapieschaden. Risiken, Nebenwirkungen von Psychotherapie. Grünewald, Mainz.
 Greenberg, L.S. and Pinsof, W.M. (Eds.) (1989). The therapeutic process: A resarch handbook. Guilford, New York.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 3 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
2 Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 3
3 Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 1
4 Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 3
5 Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir 2
6 Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 3
7 Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
8 Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. 4
9 Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 4
10 Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
11 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. 0
12 Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 1
13 Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. 1
14 Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
15 Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 1
16 Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 0
17 Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
18 Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
19 Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 1
20 Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 25 75
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü: 167
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.68
Dersin AKTS Kredisi: 7