|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kanıta Dayalı Psikolojik Danışma |
|
Dersin Kodu |
: |
PDR 775 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz ve Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
7 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. İSMAİL SANBERK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kanıta dayalı psikolojik danışma çerçevesinde neler araştırıldığını bilme. Psikolojik danışma / psikoterapi araştırmalarının gelişimini bilme. Psikolojik danışmda başarı ve/veya başarısızlığa etki eden faktörleri bilme. Psikolojik danışmada sonuç-çıktı ve süreç araştırmalarının ne şekilde yapılabileceğini bilme. Kuramlar üstü bir bakış geliştirmek (kurama özgü ve kuramlara özgü olmayan etki faktörlerini bilme) Psikolojik danışman, danışan ve danışman-danışan uyuşumunun başarı üzerindeki etkisini bilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı psikolojik danışma sürecinin sistematik olarak ne şekilde incelenebileceği ile ilgili öğrencilerde içgörü kazandırmaktır. Terapötik başarı veya başarısızlığa yol açan etmenlerle ilgili öğrencilerde farkındalık oluşturmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Terapötik sonuç ve süreci etkileyen parametrelerin belirlenmesi. Psikolojik danışmada kalite yönetimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
SÖB-YL |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Psikolojik danışma / psikoterapi araştırmalarının gelişimi |
Wampold, B. E., Mondin, G. W., Moody, M., Stich, F., Benson, K. and Ahn, H.. (1997), ´A metaanalysis of outcome studies comparing bona fide psychotherapies: ´All must have prizes´, Psychological Bulletin, 122, 203-215.
Grawe, K. (1988), ´Zurück zur psychotherapeutischen Einzelfallforschung´, Zeitschrift für Kliniche Psychologie, 17, 1-7. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
2 |
Psikolojik danışmanın başarısını etkileyen faktörler |
Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
Garfield, S., L. (1990), ´Issues and methods in psychotheraphy process resarch´, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58, 273-280.
Bergin, A.E. and Garfield, L.S (Eds.) (1994). Handbook of psychotherapy and behavior change. New York, Wiley. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
3 |
Bir bilimsel süreç olarak psikolojik danışma |
Bergin, A.E. and Garfield, L.S (Eds.) (1994). Handbook of psychotherapy and behavior change. New York, Wiley.
Lambert, M., J. and Hill, C., E. (1994), ´Assessing psychotherapy outcomes and process´, In S. L. Garfield (Ed), Handbook of psychotherapy and behavior change, (4. Ed., 72-113), New York: John Wiley and Sons. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
4 |
Psikolojik danışmada sonuç araştımaları |
Wampold, B. E., Mondin, G. W., Moody, M., Stich, F., Benson, K. and Ahn, H.. (1997), ´A metaanalysis of outcome studies comparing bona fide psychotherapies: ´All must have prizes´, Psychological Bulletin, 122, 203-215. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
5 |
Psikolojik danışmada süreç araştırmaları |
Lambert, M., J. and Hill, C., E. (1994), ´Assessing psychotherapy outcomes and process´, In S. L. Garfield (Ed), Handbook of psychotherapy and behavior change, (4. Ed., 72-113), New York: John Wiley and Sons. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
6 |
Sonuç ve süreç araştırmalarının bütünleştirilmesi |
Lambert, M., J. and Hill, C., E. (1994), ´Assessing psychotherapy outcomes and process´, In S. L. Garfield (Ed), Handbook of psychotherapy and behavior change, (4. Ed., 72-113), New York: John Wiley and Sons.
Kazdin, A.E. (1994), ´Methodology, Design and Evaluation in Psychotherapy Resarch´, In A. E. Bergin and S. L. Garfield (Eds), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, (4th ed., 19-71), New York: John Wiley and Sons. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
7 |
Ödev (Vize) |
Ödevi hazırlama |
Rapor sunma |
|
8 |
Açıklayıcı ve kuram temelli süreç araştırmaları |
Kazdin, A.E. (1994), ´Methodology, Design and Evaluation in Psychotherapy Resarch´, In A. E. Bergin and S. mL. Garfield (Eds), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, (4th ed., 19-71), New York: John Wiley and Sons.
Hill, C. E. (1990), ´Explatory in-session process resarch in individual psychotherapy: A review´, Journal of Consulting and Clinical Psyhology, 58, 288-294. |
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
9 |
Yaşantı ve davranışların değiştirlmesi (kuramlara özgü etki faktörleri) |
Stevens, S. E., Hynan, M. T., and Allen, M. (2000), ´A meta-analysis of common factor and specific treatment effects across the outcome domain of the phase model of psychothrepy´, Clinical Psychology: Sciense and Practise, 70, 273-290.
Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
10 |
Yaşantı ve davranışların değiştirilmesi (kuramlara özgü olmayan veya ortak etki faktörleri) |
Stevens, S. E., Hynan, M. T., and Allen, M. (2000), ´A meta-analysis of common factor and specific treatment effects across the outcome domain of the phase model of psychothrepy´, Clinical Psychology: Sciense and Practise, 70, 273-290.
Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
11 |
Terapötik ilişki |
Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
Horvath, A. O. and Luborsky, L. (1993), ´The role of the therapeutic alliance in psychoterapy´, Journal of Consulting and Clinical psychology, 61, 561-573.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
12 |
Terapötik ilişki |
Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
Horvath, A. O. and Luborsky, L. (1993), ´The role of the therapeutic alliance in psychoterapy´, Journal of Consulting and Clinical psychology, 61, 561-573.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
13 |
Psikolojik danışma araştırmalarında yöntemsel farklılıklar |
Kazdin, A.E. (1994), ´Methodology, Design and Evaluation in Psychotherapy Resarch´, In A. E. Bergin and S.L. Garfield (Eds), Handbook of Psychotherapy and Behavior Change, (4th ed., 19-71), New York: John Wiley and Sons.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
14 |
Psikolojik danışmada mikroanalitik süreç değerlendirmesi (davranış gözlemi) |
Elliot, R., Hill, C., Stiles, W. B., Friedlander, M.L., Mahrer, A. R. and Margison, F. R. (1987), ´Primary therapist response modes: Comparasion of six rating systems´, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 218-223.
Stiles, W.B., Startup, M., Hardy, g. e. Barkham, M. and Reynolds, S. (1996), ´Therapist session intentions in cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal psychotherapy), Journal of Counseling Psychology, 43 (4), 404-414.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
15 |
Psikolojik danışmada mikroanalitik süreç değerlendirmesi (davranış gözlemi) |
Elliot, R., Hill, C., Stiles, W. B., Friedlander, M.L., Mahrer, A. R. and Margison, F. R. (1987), ´Primary therapist response modes: Comparasion of six rating systems´, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 218-223.
Stiles, W.B., Startup, M., Hardy, g. e. Barkham, M. and Reynolds, S. (1996), ´Therapist session intentions in cognitive-behavioral and psychodynamic-interpersonal psychotherapy), Journal of Counseling Psychology, 43 (4), 404-414.
|
Düz anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
McLeod, J. (1994). Doing Counselling Research. SAGE Publications, London.
Lang, H. (2003). Wirkfaktoren der Psychotherapie. Königshausen & Neumann, Würzburg.
Bergin, A.E. and Garfield, L.S (Eds.) (1994). Handbook of psychotherapy and behavior change. New York, Wiley.
Grawe, K., Donati, R. und Bernauer, F. (1994). Psychotherapie im Wandel: Von der Konfession zur Profession. Hogrefe, Göttingen.
Martens, M. und Petzold, H. (2002). Therapieschaden. Risiken, Nebenwirkungen von Psychotherapie. Grünewald, Mainz.
Greenberg, L.S. and Pinsof, W.M. (Eds.) (1989). The therapeutic process: A resarch handbook. Guilford, New York.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Eğitim bilimleri lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir.
|
4 |
|
2 |
Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir
|
3 |
|
3 |
Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler |
1 |
|
4 |
Eğitim bilimleri alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır
|
3 |
|
5 |
Bireyi tanıma teknik ve araçlarını uygular ve geliştirir |
2 |
|
6 |
Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde eğitim bilimleri alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
|
3 |
|
7 |
Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
|
4 |
|
8 |
Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir. |
4 |
|
9 |
Eğitim bilimleri kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer.
|
4 |
|
10 |
Eğitim bilimleri alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir.
|
3 |
|
11 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. |
0 |
|
12 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
1 |
|
13 |
Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
|
1 |
|
14 |
Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
|
3 |
|
15 |
Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. |
1 |
|
16 |
Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
|
0 |
|
17 |
Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
3 |
|
18 |
Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. |
3 |
|
19 |
Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
|
1 |
|
20 |
Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
25 |
75 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
8 |
8 |
|
Toplam İş Yükü: | 167 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
|
|
|