|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Bitki Su İlişkileri |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP383 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SEVİLAY TOPÇU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonunda öğrenci toprakta ve bitkide su içeriği, su tüketimi ve fotosentezin ölçümünde kullanılan yöntem, yaklaşım, teknik ve ekipmanlar hakkında bilgi ve beceri kazanacaktır Öğrenciler dersten edindikleri bilgiler ışığında, toprak-bitki-su ilişkileri, stres fizyolojisi ve sulama konusu ile ilgili okuduğu bilimsel makaleleri daha kolay anlayabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir durumda olacaktır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders ile öğrencilere suyun toprak-bitki-atmosfer sürekliliğinde hareketi ve bu hareketi etkileyen faktörlerin açıklanması, toprak ve bitki su içeriklerinin ölçülmesinde uygulanan yöntem, teknik ve yaklaşımların öğretilmesi, bitki su tüketimi ve fotosentez mekanizmalarının yanısıra kuraklık ve tuz gibi abiyotik stres koşullarında bitkilerin verdikleri tepkilerin analizine ilişkin bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Suyun kimyasal özellikleri, toprak yapısı, bünyesi ve bileşimi, toprak ve bitki su içeriği, su tüketimi ile fotosentez ölçüm teknikleri, su kullanım randımanı, çevresel stres faktörlerinin bitki gelişimi ve verimine etkileri, kuraklık ve tuzluluğun bitkiler üzerindeki etkileri ile kuraklık ve tuz toleransı, çevresel stres etmenlerinin azaltılmasına yönelik toprak ve su kaynaklarının tarla bazında yönetim prensipleri ve uygulanması gerekli yöntemler, su kullanım randımanı, ile ilgili detaylı ve kapsamlı bilgiler, örneklerle birlikte verilmiştir. Özellikle bitki su potansiyeli ve yaprak gaz değişimi gibi ölçümler ve kullanılan aletler ile ilgili bilgiler verilecektir |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik, laboratuvar, arazi |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Suyun canlılar için önemi, suyun kimyasal özellikleri, dünyada ve Türkiye’de su kaynaklarına ilişkin istatistiki bilgiler |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
2 |
Toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, toprakların kimyasal ve fiziksel özellikleri ve tanımları (toprak sıcaklığı, özgül ağırlık, hacim ağırlığı, organik madde, pH, porozite vd.) |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf, laboratuvar |
|
3 |
Toprak su içeriği ve ifade şekilleri, toprakta suyun hareketi, toprak suyu enerjisi ve ölçümü, toprak suyu karakteristik eğrisi |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf, laboratuvar |
|
4 |
Bitki-çevre ilişkileri, iklim etmenleri ve bitki gelişimine etkileri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
5 |
Bitki içi suyu enerji ilişkileri; serbest enerji, toplam su potansiyeli, ögeleri ve ölçümleri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
6 |
Suyun topraktan alımı, bitki içinde hareketi, bitki-içi suyun yukarı hareketi ve kohezyon kuramı |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
7 |
Bitkilerde su eksikliği ve ölçümüne ilişkin yöntemler ve aletlerin tanıtımı; porometre ve Scholander odacığının kullanımı |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
8 |
Fotosentez mekanizması, fotosentez hızını etkileyen çevresel etmenler ve ölçüm yöntemleri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Ara sınav |
|
10 |
Transpirasyon ve fotosentez hızının ölçümüne ilişkin uygulamalar (porometre ve fotosentez ölçer aletleriyle uygulama) |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
11 |
Bitki su kullanımı ve gelişimi, su kullanma randımanı, su üretim randımanı, su kullanma randımanını artırmada uygulanan yöntemler |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
12 |
Su verim ilişkileri, bitki su tüketimi ve verim ilişkileri |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
13 |
Biyotik ve abiyotik stresler; bitki gelişimi ve bitkisel üretime etkileri. Abiyotik (çevresel) stresler; sıcaklık (düşük ve yüksek sıcaklıklar), kuraklık, tuzluluk, su baskını, ışık, bitki besin elementi eksikliği vd. |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf, laboratuvar |
|
14 |
Bitkilerde kuraklık stresi ve etkileri, kurak ve yarı kurak alanlarda bitkisel üretim ve kuraklık toleransı ve mekanizması |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf, laboratuvar |
|
15 |
Tarım alanlarında drenaj sorunu ve tuzluluk, tuz stresi ve bitki gelişimi ve verimine etkileri, bitkilerde tuz toleransı ve mekanizması |
Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar |
Sınıf |
|
16/17 |
Yıl sonu sınav |
Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak |
Yıl sonu sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
KIRDA, C., TOPÇU, S., 2010. Toprak Bitki Su İlişkileri Ders Notları.
Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlanmış sunular
Toprak Su İlişkileri (Prof. Dr. N. MUNSUZ), Toprak Bitki Su İlişkileri (Prof. Dr. M.Ş. YEŞİLSOY), Bitki Fizyolojisi (B. KACAR)
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
3 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
3 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
2 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
3 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
2 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
2 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
4 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
4 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
3 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
0 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
5 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
5 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
4 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
4 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
4 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 86 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.44 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|