|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitkisel Gen Kaynakları |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP355 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. LEYLA SEZEN TANSI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitkisel gen kaynaklarının teşhisi, toplanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımının kuramsal kavramı ve tekniklerini öğrenmek Genetik kaynakların kullanımı, korunması ve depolanması için yöntem ve teknikleri tanımlamak ve uygulamak Hem in situ hemde ex situ koleksiyonlarında kültürü yapılan veya yapılmayan bitkilerde genetik varyasyon anlayışını yakalama, değerlendirme bilgi ve becerisini edinmek Biyoçeşitlilik, biyogüvenlik , genetik erozyon ve bitkisel gen kaynakları ile ilgili ulusal yapı ve uluslar arası tüzükler konusunda uzmanlaşmak ve network ile kuruluşlar arası iletişim kurabilmek Bitkilerin gen ve yayılma merkezlerini ve endemik bitkilerin önemini öğrenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkisel gen kaynaklarının tanımı, değerlendirme özelliklerinin saptanması, toplanması, sürdürülebilir kullanımı, korunması, tarımı ve gen bankasında saklanması konularında bilgi vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bitkisel gen kaynakları ve yayılma merkezleri, gen kaynakları üzerine insan faktörü, doğal afetler ve şehirleşmenin etkisi, bitki genetik kaynakları ve biyoçeşitlilik, bitki gen kaynaklarının korunması, endemik bitkiler kültür bitkisi olan ve olmayan bitkilerin gen kaynaklarının korunması ve sürdürülebilir kullanımı, bitkisel gen kaynaklarının kullanımı ve korunması konusundaki in-situ ve ex-situ koruma tekniklerindeki yenilikler, veritabanı ve iletişim ağı, bitki toplama kuralları |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitkisel gen kaynakları ve yayılma merkezleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
2 |
Biyoçeşitlilik tanımı, biyoçeşitliliğin kaybı ve ve tehditi, genetik erozyon
|
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
3 |
Biyoçeşitliliğn korunması, onarımı ve karlılığı, tohum bankaları ve gen bankaları sistemleri
|
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
4 |
Bitkisel gen kaynaklarının kullanımı ve korunması ile ilgili uluslar arası anlaşmalar, iletişim ağı ve kuruluşlar
|
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
5 |
Ender (rare), tehlike altında (endangered) ve tehdit (threatened) altındaki bitkiler ve nesli tükenme ile tehdit sınırını belirleyen kriterler, IUCN kırmızı liste kriterleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
6 |
Genetik çeşitliliğin önemi, yaşaması ve adaptasyonu, geleneksel tarımsal uygulamalarının çeşitlilik ve koruma stratejilerine etkisi
|
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
7 |
Bitki gen kaynaklarının koruma ve muhafazası ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
8 |
Bitki gen kaynaklarının koruma ve muhafazasında etnobotanikal kullanımın etkileri ve bu bitkilerin dökümanı
|
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
9 |
Ara sınavı |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
10 |
In-situ ex situ korumanın yöntem ve teknikleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
11 |
Bitkisel gen kaynakları içerisindeki yeni yada çok bilinmeyen bitkilerin tespiti, önemi ve incelenme nedenleri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
12 |
Bitkisel gen kaynakları üzerine sel, deprem, yangın ve hortum gibi doğal afetlerin, göç tarım alanlarının açılması gibi insan faktörünün ve şehirleşme gibi modernleşmenin etkileri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
13 |
Bitkisel gen kaynaklarının farklı uygulamalarda kullanımını sağlayan materyalin özelliklerini içeren değerlendirme bilgileri |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
14 |
Türkiye´nin bitkisel gen kaynakları içerisinde endemik bitkilerin önemi ve kullanımı ve korunması |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
15 |
Türkiye bitkisel gen kaynağı çalışmaları
|
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ÖZGEN, M., ADAK, S., KARAGÖZ, A. ve ULUKAN, H. 1995. Bitkisel Gen Kaynaklarının
Korunma ve kullanımı. Türkiye Ziraat Mühendisliği 4. Teknik Kongresi,
9-13 Ocak 1995, Ankara, Ziraat Bankası Kültür Yayınları, 26: 309-343
ÖZGEN, M.. ve AKAR, T. 1994. Yabani Gen Kaynaklarının Bitki Islahında Kullanımı.
I. Ulusal Çevre Kongresi, 5-7 Ekim, 1993, İzmir, E.Ü. Fen Fakültesi
Dergisi, Seri B, 16 (1): 1423-1437
ŞEHİRALİ, S., ÖZGEN, M.,1987. Bitkisel Gen Kaynakları. Ankara Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Yayınları: 1020, Ders Kitabı.294
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
2 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
1 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
1 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
5 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
3 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
1 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
3 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
3 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 78 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|