Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tarla Denemel. Pl. Ve Değ. |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP351 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. VEYİS TANSI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu ders ziraat öğrencileri için istatistik kavramları ve metodları anlamak ve tarla bitkileri araştırma düzeyinde yürütmek için temel niteliktedir Bu ders istatistik yöntemlerin prensiplerini ve deneme desenlerinin esalarının anlamaya yardımcı olacaktır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Araştırma ve deneme yapmanın genel nedensellik kavramını ve mantığını anlamak. denemelerin planlanması ve yütülmesindeki kavramları anlamak, öğrenciler bu derste iststistiğn temel prensipleri hakkında yeterli bilgiye ulaşacaklar ve denemeleri doğru ve düzgün şekilde planlama ve sonuçlardan geçerli yargılara ulaşma yetisini kazanacaklardır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste; tarla denemelerin temel ilkeleri, deneme tipleri, parsel şekli ve boyutları, tarla hazırlığı, deneme planlanması, deneme alanına deneme planının uygulanması, basit istatistiki analizler, tek faktörlü deneme desenleri, iki faktörlü denemeler, üç yada daha fazla faktörlü denemeler, uygulamalar arası önemlilik testleri, kovaryans analizi, farklı yıl ve lokasyonda yürütülen denemeler, basit regresyon ve korelasyon analizleri çözümlü ve bilgisayar ortamında analiz edilecek ve elde edilen veriler yorumlanacaktır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin tanıtımı ders içeriğinin tartışılması
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
2 |
Araştırmanın gerekliliği ve verim öğeleri
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
3 |
Deneme tekniğinin konuları, tarla denemelerinde amaçlar |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
4 |
Deneme tekniğinin önemi ve tarihçesi ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
5 |
Deneme çeşitleri
parsel ölçüleri, şekil ve konumları
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
6 |
İstatistik değerlendirme gereği, temel prensipler |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
7 |
Araştırmadaki ve denemedeki adımlar |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
8 |
İstatistiki testler (t testi, Khi Kare, uyum kontrolleri) |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
10 |
Tek faktörlü deneme desenleri
tesadüf parselleri deneme deseni
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
11 |
Tesadüf blokları ve latin karesi deneme desenleri
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
12 |
Uygulamalar arası önemlilik testleri
EGF ve DUNCAN
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
13 |
Çok fakörlü deneme desenleri
Basit faktöriyel analiz
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
14 |
Bölünmüş parseller deneme deseni
|
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
15 |
Basit regresyon ve korelasyon analizleri |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
0 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
0 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
4 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
5 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
5 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
4 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
4 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
4 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
5 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
5 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|