|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tohumluk Kontrol Ve Sert. |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HALİS ARIOĞLU Prof.Dr. SALİHA KIRICI |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tohumculukla ilgili temel kavramları bilir. Sertifikalı tohumluk üretimini bilir. 5553 sayılı Tohumculuk yasanın amacı ve kapsamını bilir. Tohumluk üretimi için resmi başvurunun nasıl yapılacağını bilir. Tarla ve laboratuar kontrollerinin nasıl yapılacağını bilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Genel olarak kaliteli tohumluk kullanımının bitkisel üretimdeki önemi, tohumluk kontrol ve sertifikasyonu nedir, neden gereklidir. Dünyada ve Türkiye’deki gelişimi, tohumluk yasanın amacı ve kapsamı, sertifikalı tohumluk üretimi, ürün cinslerine göre tarla standartları (ISTA), laboratuvar kontrolleri ve laboratuar testleri, özel tohumculuğunun genel durumunu anlatmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tohum morfolojisi ve fizyolojisi, çimlenme tohum ekolojisi, tohum üretiminin esasları (koruma ve izolasyon, ekim tarihi ve esasları, hasat) kurutma ve depolama, tarla kontrolü, tohumda örnek alma, tohum testleri (safiyet, çimlenme, ağırlık ve nem testleri, kalite ve tohum performansı, çeşit ayırımı, stres ve biyokimyasal testler), tohum sertifikasyonu. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tohum ve tohumluk nedir, kaliteli tohumda aranılan özellikler, kaliteli tohumluk kullanımının bitkisel üretimdeki önemi. Tohumluk kontrol ve sertifikasyonu nedir, neden gereklidir. Dünyada ve Türkiye’deki gelişimi
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
2 |
Tohumların morfolojisi ve fizyolojisi, çimlenme ve dormansi, çeşitli tohumların gösterilmesi (uygulama) |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
3 |
Tohumluk ekolojisi, bitkisel gen kaynaklarının tohumculuk da önemi ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
4 |
Sertifikalı tohumluk üretimi,5553 -yasanın amacı ve kapsamı, kimler tohum üretebilir, tohumluk üretimi yapacak özel sektör kuruluşları |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
5 |
Tohumluk üretiminde tarla kontrolleri
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
6 |
Tarla kontrol raporlarının hazırlanması ve değerlendirilmesi, Ürün cinslerine göre tarla standartları (ISTA) |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
7 |
Hasat sonrası tohumluklardan örnek alma
Uygulama: Örnek almanın gösterilmesi
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
8 |
Tohumluk örneklerinin resmi tohumluk laboratuvara gönderilmesi laboratuar kontrollerinin yapılması
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Yazılı sınav |
|
10 |
Tohumluk sertifikaları: Islahcı tohumu, elit, orijinal, anaç, sertifikalı, |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
11 |
Tohumluklarda uygulanan laboratuar standartları (ISTA), tohumluk etiketleri
uygulama: Lab. analizleri için homojen örnek almanın gösterilmesi
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
12 |
Çalışma örneğinin elde edilmesi
fizik analiz (Safiyet analizi)
kilogramda adet analizi
çimlendirme testleri
ağırlık testleri, nem analizi
uygulama: Çimlendirme testi
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
13 |
Çeşit ayırım yöntemleri uygulama: Öğrencilere bazı çeşit ayırım testlerinin ve tetrazolium testinin yaptırılması
|
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
14 |
Tohum vigor (güç) testler-1 |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
15 |
Tohum vigor (güç) testler-2 |
Ders notundaki ilgili konular |
Power point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Dönem süresince işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tohumluk Bilimi-Sevim SAĞSÖZ
Tohumluk Bilmi ve Teknolojisi- Benian ESER ve Ark.
Türkiye Tohumculuk Kongresi Bildiri Kitapları
Seed Production-Miller B. McDonald, Lawrence O. Copeland
Seed Sci. And Technology Lab. Manual-Miller B. McDonald, Lawrence O. Copeland
Books: Tohumluk ve Teknolojisi-Sezen ŞEHİRALİ
Seed Production Technology Ed: J.P. SRIVASTAVA, L.T. SIMARSKI
Seed Quality Ed: Amarjit S. BASRA
Seeds-J. Derek BEWLEY, Michael BLACK
Seed Sci. and Technology -Larry O. COPELAND, Miller B. McDonald
Plant Biology Sci. Projects-David R. HERSHEY
Principles and Practice of Plant Conservation-David R. GIVEN
Türkiye’nin Önemli Bitki Alanları-N. ÖZHATAY, A. BYFIELD, S. ATAY
Türkiye Bitkileri Kırmızı Kitabı-T. EKİM, M. KOYUNCU, M. VURAL, H. DUMAN, Z. AYTAÇ, N. ADIGÜZEL
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
1 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
1 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
1 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
4 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
1 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
2 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
3 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
5 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
3 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
2 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 78 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.12 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|