Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çayır Mera Amenajmanı

Dersin Kodu : TBP301

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çayır ve mera kavramlarını bilir
Çayır ve mera ekosistemlerinin işlevlerini bilir
Ülkemizdeki çayır-mera kaynaklarını, bu kaynakların sorunlarını ve çözüm yollarını bilir
Sürdürülebilir mera kullanımının temel prensiplerini bilir
Sürdürülebilir çayır kullanımının temel prensiplerini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çayır ve mera ekosistemlerinin sürdürülebilir kullanım esaslarını öğretmek

Dersin İçeriği : Çayır – mera kavramlarının tanımı, sınıflandırılması, çayır-meraların fonksiyonları, çayır-mera amenajmanının tanım, çayır-mera amenajmanının bitki fizyolojisi ile ilişkileri, çayır-mera ekolojisi, meralarda doğru kullanım prensipleri, otlatma sistemleri, doğru çayır kullanım prensipleri

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Çayır-meraların doğal kaynaklar içindeki yeri ve önemi; çayır ve meranın tanımı çayır ve meranın arazide tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
2 Çayır ve meraların sınıflandırılması değişik çayır-mera tiplerinin arazide tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
3 Ülkemizde çayır-mera kaynaklarının durumu Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
4 Ülkemizde çayır-meraların sorunları, Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
5 Ülkemiz çayır-meralarının sorunlarının çözümlenmesi için öneriler, Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
6 Çayır-mera amnejmanının tanımı ve kapsamı, diğer bilim dalları ile ilişkileri. Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
7 Çayır-mera bitkilerinde büyüme ve gelişme Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması ve bu konu hakkında ödev verilecektir Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
8 Çayır-meralarda biçme ve otlatmanın bitkiler üzerindeki etkileri Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
9 Çayır-meralarda biçme ve otlatmanın diğer ekosistem ögeleri üzerindeki etkileri Akdeniz bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
10 Ara sınav Sınav için hazırlık Yazılı sınav
11 Doğal vejetasyonun oluşması, Vejetasyonun bozulması ve yeniden gelişimi Doğal vejetasyonun bozulma ve yeniden gelişiminin arazide gösterilmesi Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
12 Meraların sürdürülebilir kullanım prensipleri: Uygun otlatma mevsimi ve uygun hayvan cinsi. Akdeniz Bölgesi çayır-meralarında bulunan bitki türlerinin tanıtılması Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
13 Meraların sürdürülebilir kullanım prensipleri: Üniform otlatma ve otlatma kapasitesi. Otlatma kapasitesi ile ilgili problem çözülmesi Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
14 Otlatma sistemleri. Otlatma sistemleri ile ilgili problem çözülmesi Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
15 Çayır ekosistemlerinin sürdürülebilir kullanım prensipleri. Akdeniz bölgesindeki çayırlarda bulunan bitki türlerinin arazide tanıtılması. Konunun ders kitabı ve kaynak kitaplardan okunması Konunun power point sunusu ile anlatılması ve tartışılması
16/17 Yıl sonu sınavı Sınav için hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  TÜKEL, T. ve HATİPOĞLU, R. 1997. Çayır Mer’a Amenajmanı. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Ders Kitabı No: A-59. Adana
 TOSUN, F. ve ALTIN, M. 1981. Çayır-Mer’a Yayla Kültürü ve Bunlardan Faydalanma Yöntemleri. O.M.Ü. Zir.Fak. Yay. No:1 Ders Kitapları Serisi No: 1., Samsun
 GENÇKAN, M.S. 1985. Çayır-Mer’a Kültürü, Amenajmanı, Islahı. E.Ü. Zir.Fak. Yay. No:483. Ege Üniv. Matbaası. Bornova-İzmir
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 1
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 1
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 2
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 3
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 4
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 1
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 1
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 1
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 4
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 4
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 4
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
14 Meslek etiğine saygılı olma. 4
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 3
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 4
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 2 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 78
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.12
Dersin AKTS Kredisi: 3