|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Verimliliği |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP216 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAYRİYE İBRİKÇİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel toprak verimliliğini toprak-bitki ilişkileri açısından inceler Toprak verimliliğini ve sürdürülebilirliğini tarımsal açıdan öğretir Gübreleme açısından toprak verimliliği ile ilgili toprak özelliklerini öğretir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Toprak verimliliğini bitkisel üretim ve sürdürülebilir tarım açısından öğrenmek, verimliliği etkileyen fiziksel, kimyasal ve biyolojik toprak özelliklerini incelemek ve verimlilik ile ilişkilendirmek, toprak vermliliğini arttıcı faktörleri değerlendirmek ve çiftçi düzeyinde uygulma yollarını araştırmaktır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste tüm fiziksel, kimyasal ve biyolojik toprak özellikleri detayları ile incelenir, bu özellikler bitkisel üretim ve sürdürülebilir tarım ile ilişkilendirilir; toprak verimliliği çevre ilişk,ler, tartışılır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak verimliliğini tanımlamak ve bitkisel üretim ve sürdürülebilirlik açısından önemini tartışmak. Verimliliği etkileyen toprak, bitki ve iklim faktörlerini detayları ile tartışmak |
|
|
|
2 |
Verimliliği etkileyen fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri tartışmak. Toprak tekstürünü ve özellikle kil yapısını verimlilik açısından değerlendirmek |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
3 |
Katyon değişim kapasitesi, anyon değişim kapasitesi ve baz doygunluğunu toprak verimliliği açısından değerlendirmek |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
4 |
Toprak asitliği ve alkaliliği, toprak pH’sını verimlilik açısından değerlendirmek, topraktaki makro ve mikroelement çözünürlüklerini pH ile ilişkilendirmek |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
5 |
Toprak verimliliği açısından organik maddenin incelenmesi, dönüşüm mekanizmalarının öğrenilmesi. |
Konuları çalışma ve araştırma |
Okuma ve araştırma |
|
6 |
Toprak çözeltisi, toprak nemi, bitki besin elementi çözünürlükleri, intensite ve kantite faktörlerinin toprak verimliliği açısından değerlendirilmesi, |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
7 |
Bitki besin elementlerinin toprakta taşınma mekanizmaları |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
8 |
Toprakta azot döngüsü |
Konuları çalışma ve araştırma |
Okuma ve araştırma |
|
9 |
Toprakta fosfor döngüsü |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
10 |
Ara sınav |
Tüm konu ve materaylleri çalışma |
Okuma |
|
11 |
Toprakta potasyum, magnezyum ve kalsiyum döngüsü |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
12 |
Toprakta mikroelementler ve yarayışlılıkları |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
13 |
Toprakta mikroelementler ve yarayışlılıkları |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
14 |
Verimlilik ve gübre ilişkileri |
Konuları çalışma ve araştırma |
Okuma ve araştırma |
|
15 |
Çevre kiriliği ve toprak verimliliğinin korunması |
Konuları çalışma |
Okuma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Tüm konu ve materaylleri çalışma |
Okuma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
N. GÜZEL, K.Y. GÜLÜT, G. BÜYÜK. 2002. Toprak Verimliliği ve Gübreler (Çeviri) Ç.Ü. Ziraat Fak. Yayın NO: 80, Adana
Ders notları ve dökümanlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
2 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
1 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
1 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
3 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
2 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
1 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
1 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
1 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
2 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
1 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
1 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 92 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|