|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çevresel İzleme Ve Değerlendirme |
|
Dersin Kodu |
: |
PM 442 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ALPHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Peyzaj düzeyindeki çevresel izlemenin kapsamı ve planlamadaki önemini kavrar Sayısal ve analog değişim tespiti yöntemlerini temel düzeyde kavrar Peyzajda meydana gelen değişim eğilimlerini tespit ederek yorumlayabiilir Değişim bilgisi yardımı ile gelecek kestirimleri üretebilecek yöntemler konusunda bilgi sahibi olur Herhangi bir alana ait bir izleme için, uygun veri setleri, yöntemler ve işlem sıraları seçerek etkili bir izleme projesi kurgulayabilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzajlarda meydana gelen değişimlerin belirlenmesinde ve değişimlere ilişkin gelecek kestirimlerinin üretilmesinde kullanılan yöntemlerin aktarılması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çevresel izleme nedir? Çevresel izleme gereksinimi ve çevresel izlemenin bileşenleri. Peyzaj düzeyindeki çevresel indikatörler ve izleme: izlemenin zaman ve yer bileşenleri, İzlemenin sıklığı ve çalışma ölçeğini belirleyen faktörler. Değişim tespiti: Kullanılacak uydu veri setleri, dönüştürülmüş/yeniden üretilmiş veriler ve yardımcı veriler ile değişim tespiti yöntemlerinin seçilmesi. Veri setlerinin değişim tespitine hazırlanması: Veri ön işleme, coğrafi ve radyometrik düzeltmeler. Hangi işlem ne zaman ve ne düzeyde gerekli?İki ve çok zamanlı sayısal değişim tespiti yöntemleri: yaygın ve az kullanılan yöntemler. Sınıflama öncesi değişim tespiti ve sınıflama sonrası karşılaştırma. İkili karşılaştırmalar ve kompozit veri setlerinden değişim bilgisinin üretilmesi. Değişim tespiti yöntemlerinin genel değerlendirmesi: avantajlar ve kısıtlar. Değişimin yersel dağılımı, büyüklüğü ve ölçeği (alansal ve oransal değişim). Çapraz sıralama ve tematik değişim alanları. Değişim eğilimleri ve gelecek kestirimleri: Modelleme ve hücresel özişlemeye temel yaklaşım. Kestirim modelleri (UrbanSim, SLEUTH ve Markov Chain). |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çevresel izleme nedir? Çevresel izleme gereksinimi ve çevresel izlemenin bileşenleri. Mikro proje konu ve gruplarının ve çalışma takviminin belirlenmesi |
Yok |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
2 |
Peyzaj düzeyindeki çevresel indikatörler ve izleme: izlemenin zaman ve yer bileşenleri, İzlemenin sıklığı ve çalışma ölçeğini belirleyen faktörler |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
3 |
Değişim tespiti: Kullanılacak uydu veri setleri, dönüştürülmüş/yeniden üretilmiş veriler ve yardımcı veriler ile değişim tespiti yöntemlerinin seçilmesi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
4 |
Veri setlerinin değişim tespitine hazırlanması: Veri ön işleme, coğrafi ve radyometrik düzeltmeler. Hangi işlem ne zaman ve ne düzeyde gerekli? |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
5 |
İki ve çok zamanlı sayısal değişim tespiti yöntemleri: yaygın ve az kullanılan yöntemler |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
6 |
Sınıflama öncesi değişim tespiti ve sınıflama sonrası karşılaştırma |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
7 |
İkili karşılaştırmalar ve kompozit veri setlerinden değişim bilgisinin üretilmesi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
8 |
Değişim tespiti yöntemlerinin genel değerlendirmesi: avantajlar ve kısıtlar |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
9 |
Arasınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
10 |
Değişimin yersel dağılımı, büyüklüğü ve ölçeği (alansal ve oransal değişim). Çapraz sıralama ve tematik değişim alanları |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
11 |
Değişim eğilimleri ve gelecek kestirimleri: Modelleme ve hücresel özişlemeye temel yaklaşım |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
12 |
Kestirim modelleri (UrbanSim, SLEUTH ve Markov Chain) |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
13 |
Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma |
İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarını başlangıç düzeyinde tanıma |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
14 |
Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
15 |
Mikro Projelerin Sunumu |
İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarını başlangıç düzeyinde tanıma |
Durağan ve görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Alphan, H. (Çevresel İzleme ve Değerlendirme, Basılmamış Ders notları)
Batty, M., 2005. Cities and complexity: Understanding cities with cellular automata, agent-based models, and fractals. Cambridge, MA: The MIT Press.
DOBSON, J.E., BRIGHT, E.A., FERGUSON, R.L., FIELD, D.W., WOOD, L.L., HADDAD, K.D., IREDALE, H., JENSEN, J.R., KLEMAS, V.V., ORTH, R.J. THOMAS, J.P., 1995. NOAA Coastal Change Analysis Program (C-CAP): Guidance for Regional Implementation. NOAA Technical Report NMFS 123, Scientific Publications Office, National Marine Fisheries Service, Seattle, Washington, 92 pp.
EASTMAN, J.R., MC KENDRY, J. 1991. Change and Time Series Analysis. Explorations in Geographic Information Systems Technology. Geneva, United Nations Institute for Training and Research (UNITAR).
Landis, J., 1992. BASS II: A new generation of metropolitan simulation models, Institute of Urban and Regional Development, University of California at Berkeley, Berkeley, CA.
LILLESAND, T.M., KIEFER, R.W., CHIPMAN, J., 2008. Remote Sensing and Image Interpretation (6th Edition), New York, Wiley, 750 pp.
WHRC., 2007. Overview of the SLEUTH Model, online [http://www.whrc.org/midatlantic/modeling_change/ SLEUTH/sleuth_overview.htm].
Environmental Monitoring and Assessment
Landscape and Urban Planning
Land degradation and development
Environmenrtal Managmement
Journal of Environmental Management
International Journal of Remote Sensing
Remote Sensing of Environment
Ekoloji
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
5 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
3 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
4 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
4 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
4 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
5 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
5 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
1 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
1 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
4 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
4 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
7 |
7 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 79 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|