|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistiksel Hesaplama |
|
Dersin Kodu |
: |
ISB-561 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ALİ İHSANGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgisayarda rastgele değişkenlerin simülasyonunu yapar. İstatistiksel sonuç çıkarsamada Monte Carlo yöntemlerini öğrenir. Bootstrap ve Jackknife yöntemlerini öğrenir. Monte Carlo integrasyonu ve varyans indirgeme yöntemlerini öğrenir. İstatistiksel sonuç çıkarsamada Monte Carlo yöntemlerini öğrenir. Bayesçi istatistikte MCMC yöntemlerini öğrenir. Maksimum olabilirlik yöntemi ve momentler yöntemi tahmin edicilerini bulmayı ve EM algoritmasını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı veri analizinde önemli bir yere sahip olan çeşitli hesaplamalı yöntemleri R istatistiksel bilgisayar paket programını yoğun olarak kullanarak teorisiyle birlikte tartışmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
R programının temelleri, tek boyutlu ve çok boyutlu grafik çizimleri, rastgele sayı üretme yöntemleri, simülasyon, Monte Carlo integrali, sonuç çıkarsamada Monte Carlo yöntemleri, varyans indirgemesi, bootstrap ve jackknife, MCMC, maksimum olabilirlik yöntemi, momentler yöntemi, EM algoritması |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İstatistik Bölümü seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
R sistemine giriş, R sisteminde fonksiyonlar, düzyazı dosyaları, paketler, grafikler |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
2 |
Rastgele değişken üretme yöntemleri, ters dönüşüm yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
3 |
Kabul-ret yöntemi, dönüşüm yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
4 |
Çok değişkenli veri grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
5 |
Kontur grafikleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
6 |
Monte Carlo integrali |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
7 |
Monte Carlo integrali ve varyans indirgemesi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
8 |
Ara Sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
İstatistiksel sonuç çıkarsamada Monte Carlo yöntemleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Bootstrap ve jackknife |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
11 |
Permütasyon testleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
12 |
MCMC yöntemleri |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
13 |
Olasılık yoğunluk fonksiyonu tahmini |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
14 |
Maksimum olabilirlik yöntemi |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
15 |
EM algoritması |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, bilgisayar uygulaması |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Maria L. Rizzo, Statistical Computing with R, Chapman & Hall/ CRC, 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler |
0 |
|
2 |
Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. |
0 |
|
3 |
İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler.
|
4 |
|
4 |
İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
|
5 |
|
5 |
İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. |
5 |
|
6 |
İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir.
|
0 |
|
7 |
İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. |
0 |
|
8 |
Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular.
|
0 |
|
9 |
Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. |
0 |
|
10 |
Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
|
0 |
|
11 |
Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. |
0 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. |
0 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
|
0 |
|
14 |
Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
0 |
|
15 |
Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. |
0 |
|
16 |
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
0 |
|
17 |
İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
5 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|