Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Örnekleme Teknikleri

Dersin Kodu : ISB-553

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. GÜZİN YÜKSEL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Örneklemenin temel tanımı ve kullanıldığı alanları öğrenme becerisi
Örnekleme ile ilgili temel kavramları öğrenme becerisi
Araştırmalarda örnekleme tekniklerini kullanabilme becerisi
Eşit olasılıklı örnekleme metotlarını öğrenir
Eşit olasılıklı olmayan örnekleme metotlarını öğrenir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İstatistiksel verilerin doğru ve yansız bir şekilde toplanabilmesi için gerekli olan örnekleme yöntemlerinin lisansüstü seviyede öğretilmesi.

Dersin İçeriği : Temel kavramlar, tamsayım ve örnekleme, merkezi limit teoremi, yerine konarak ve yerine koymadan seçim, örnekleme dağılımı, duyarlılık, örnek çapının belirlenmesi, basit tesadüfi örnekleme, tabakalı örnekleme yöntemi, örneğin paylaştırılması (eşit paylaştırma, orantılı paylaştırma, en uygun paylaştırma, Neyman paylaştırma), sistematik örnekleme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel kavramlar Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
2 Tamsayım ve örnekleme Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
3 Merkezi limit teoremi Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
4 Büyük sayıların zayıf kanunu Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
5 Yerine konarak ve yerine koymadan seçim Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
6 Örnekleme dağılımı, Duyarlılık Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
7 Örnek çapının belirlenmesi Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
8 Arasınav Ders notlarındaki ve kaynaktaki notları gözden geçirme Yazılı Sınav
9 Basit tesadüfi örnekleme Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
10 Basit tesadüfi örnekleme Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
11 Tabakalı örnekleme yöntemi Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
12 Tabakalı örnekleme yöntemi Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
13 Örneğin paylaştırılması (eşit paylaştırma, orantılı paylaştırma) Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
14 Örneğin paylaştırılması (en uygun paylaştırma, Neyman paylaştırma) Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
15 Sistematik örnekleme Kaynak okuma Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama
16/17 Final Sınavı Ders notlarındaki ve kaynaktaki notları gözden geçirme Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Taro Yamane(2001)(Çeviren: Alptekin Esin) Temel Örnekleme Yöntemleri, Literatür yayıncılık
 Hülya Çıngı(1994) Örnekleme Kuramı.H.Ü. Fen Fakültesi Basımevi
 Kish L. , (1965), Survey Sampling, John Wiley and Sons.
 Cochran W. G. , (1971),Sampling Techniques, John Wiley and Sons.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler 4
2 Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. 4
3 İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler. 4
4 İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 2
5 İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 3
6 İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir. 4
7 İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. 3
8 Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular. 3
9 Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. 5
10 Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. 5
11 Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. 5
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. 4
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. 4
14 Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 4
15 Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. 5
16 Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar. 5
17 İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 5 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6