|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Deneysel Tasarımlar |
|
Dersin Kodu |
: |
ISB-547 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Varyans analizi ile ilgili temel kavramları ve varyans analizinin neden kullanıldığını açıklayabilir. Tek yönlü varyans analizi modelini oluşturabilir ve analiz edebilir.
Varyans analizi modeli için gerekli varsayımları sınayabilir. Varyans analizi modellerinde bilinmeyen parametreler için tahmin yöntemlerini uygulayabilir.
Beklenen hata kareler ortalamasını sabit etkili ve rasgele etkili olma durumuna göre oluşturabilir, ikisi arasındaki farkı ayırt edebilir. İstenen güven aralıklarını oluşturabilir ve hipotez testi yapabilir. Sıfır hipotezinin reddedilmesi durumunda farklılığın hangi deneme ya da denemelerden kaynaklandığını belirleyebilir.
İki yönlü varyans analizi modellerini oluşturabilir ve onu analiz eder. Latin karesi- Greko latin Karesi tasarım modellerini oluşturup, analiz edebilir.
İç-içe tasarımlar ve faktöriyel tasarımlar oluşturabilir ve onları analiz edebilir.
SPSS ve Minitab Paket programları kullanarak varyans analizi yapabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Herhangi bir konuya yönelik deneysel bir araştırmayı planlamak ve bu plana uygun istatistiksel yöntemleri kullanma becerisi kazanmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Temel kavramlar, Tek yönlü Anova, İkili ve çoklu karşılaştırmalar, İki yönlü Anova, Latin Karesi ve Greko-Latin karesi tasarımı, İçiçe tasarımlar, Faktöriyel tasarımlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm Seminer Salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Temel kavamlar, |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Tek yönlü Anova |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
3 |
Tek yönlü Anova |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
4 |
Tek yönlü Anova |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
5 |
İkili ve çoklu karşılaştırmalar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
6 |
İkili ve çoklu karşılaştırmalar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
7 |
İki yönlü Anova (1. durum) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme |
|
8 |
Ara Sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
9 |
İki yönlü Anova (2. ve 3.durum) |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
10 |
Latin Karesi tasarımı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
11 |
Greko-Latin Karesi tasarımı |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
12 |
İç içe tasarımlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
13 |
İç içe tasarımlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
14 |
Faktöriyel tasarımlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
15 |
Faktöriyel tasarımlar |
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma |
|
16/17 |
Final |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
R. H. Myers, D. C. Montgomery "Responce SurfaceMethodology", John Wiley & Sons, Inc.1995
W. Cochran, "Experimental Design" John Wiley & Sons, Inc.1996
Douglas, C., M., Design and Analysis of Experiment, Wiley, 7 edition
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler |
5 |
|
2 |
Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. |
5 |
|
3 |
İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler.
|
5 |
|
4 |
İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
|
5 |
|
5 |
İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. |
5 |
|
6 |
İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir.
|
3 |
|
7 |
İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. |
3 |
|
8 |
Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular.
|
0 |
|
9 |
Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. |
0 |
|
10 |
Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
|
0 |
|
11 |
Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. |
3 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. |
4 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
|
0 |
|
14 |
Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
2 |
|
15 |
Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. |
0 |
|
16 |
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
0 |
|
17 |
İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
8 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|