Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Deneysel Tasarımlar

Dersin Kodu : ISB-547

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Varyans analizi ile ilgili temel kavramları ve varyans analizinin neden kullanıldığını açıklayabilir.
Tek yönlü varyans analizi modelini oluşturabilir ve analiz edebilir.
Varyans analizi modeli için gerekli varsayımları sınayabilir.
Varyans analizi modellerinde bilinmeyen parametreler için tahmin yöntemlerini uygulayabilir.
Beklenen hata kareler ortalamasını sabit etkili ve rasgele etkili olma durumuna göre oluşturabilir, ikisi arasındaki farkı ayırt edebilir.
İstenen güven aralıklarını oluşturabilir ve hipotez testi yapabilir.
Sıfır hipotezinin reddedilmesi durumunda farklılığın hangi deneme ya da denemelerden kaynaklandığını belirleyebilir.
İki yönlü varyans analizi modellerini oluşturabilir ve onu analiz eder.
Latin karesi- Greko latin Karesi tasarım modellerini oluşturup, analiz edebilir.
İç-içe tasarımlar ve faktöriyel tasarımlar oluşturabilir ve onları analiz edebilir.
SPSS ve Minitab Paket programları kullanarak varyans analizi yapabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Herhangi bir konuya yönelik deneysel bir araştırmayı planlamak ve bu plana uygun istatistiksel yöntemleri kullanma becerisi kazanmak.

Dersin İçeriği : Temel kavramlar, Tek yönlü Anova, İkili ve çoklu karşılaştırmalar, İki yönlü Anova, Latin Karesi ve Greko-Latin karesi tasarımı, İçiçe tasarımlar, Faktöriyel tasarımlar

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Bölüm Seminer Salonu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel kavamlar, Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma
2 Tek yönlü Anova Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme
3 Tek yönlü Anova Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
4 Tek yönlü Anova Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
5 İkili ve çoklu karşılaştırmalar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
6 İkili ve çoklu karşılaştırmalar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
7 İki yönlü Anova (1. durum) Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı Sınav
9 İki yönlü Anova (2. ve 3.durum) Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
10 Latin Karesi tasarımı Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
11 Greko-Latin Karesi tasarımı Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
12 İç içe tasarımlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
13 İç içe tasarımlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
14 Faktöriyel tasarımlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
15 Faktöriyel tasarımlar Kaynak okuma Düz anlatım, tartışma, problem çözme, İstatistiksel paket programlarını kullanma
16/17 Final Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  R. H. Myers, D. C. Montgomery "Responce SurfaceMethodology", John Wiley & Sons, Inc.1995
  W. Cochran, "Experimental Design" John Wiley & Sons, Inc.1996
  Douglas, C., M., Design and Analysis of Experiment, Wiley, 7 edition
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler 5
2 Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. 5
3 İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler. 5
4 İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 5
5 İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. 5
6 İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir. 3
7 İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. 3
8 Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular. 0
9 Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. 0
10 Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. 0
11 Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. 3
12 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. 4
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. 0
14 Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. 2
15 Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. 0
16 Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar. 0
17 İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 8 40
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6