|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik Kuramı |
|
Dersin Kodu |
: |
ISB-538 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. GÜLESEN ÜSTÜNDAĞ ŞİRAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dağılımda ve olasılıkta yakınsak kavramlarını açıklar. Limit dağılımlarını ve özelliklerini açıklar. İstatistiksel sonuç çıkarımı yapabilir. Tahmin edicilerin iyiliğinin ölçümlerini açıklar ve bulabilir. Yeterli istatistik ve özelliklerini açıklar ve bulur. Tamlık, teklik, tutarlılık kavramlarını açıklar ve kullanır. Olasılık fonksiyonlarının üstel sınıflarını bulur. Minimal yeterlilik ve yardımcı istatistik kavramlarını ve bazı özellikleri açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders istatistiğin temel teorisini ve uygulamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Limit dağılımları, İstatistiksel çıkarımlar, Yeter istatistikler |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm seminer salonu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dağılımda ve olasılıkta yakınsaklık
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
2 |
Moment çıkaran fonksiyonlarının limitleri
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
3 |
Merkezi limit teoremi ve limit dağılımlarının diğer özellikleri
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
4 |
Nokta tahmin, güven aralıkları
|
Kaynak okuma |
üz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
5 |
Hipotez testleri
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
6 |
Hipotez testleri hakkında ek bilgiler, ki-kare testleri
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
7 |
Tahmin edicilerin iyiliğinin ölçümü
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
8 |
Ara sınav |
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
9 |
Yeterli istatistikler
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
10 |
Yeterli istatistiğin özellikleri
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
11 |
Tamlık ve teklik
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
12 |
Olasılık fonksiyonlarının üstel sınıfları
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
13 |
Parametrelerin fonksiyonları
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
14 |
Parametrelerin çoklu olması durumu
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
15 |
Minimal yeterlilik, yardımcı istatistik
|
Kaynak okuma |
Düz anlatım, tartışma ve problem çözme
|
|
16/17 |
Final Sınavı
|
Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hogg,R.V. And Craig, A.T. (2005). Introduction to Mathematical Statistics. Prentice Hall, Sixth Edition.
Akdi, Y. (2010). Matematiksel İstatistiğe Giriş , Gazi Kitabevi, ANKARA.
Casella, G. and Berger, R.L. (2002). Statistical Inference. Duxbury, Second Edition.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Olasılık ve İstatistik konularında derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptirler |
5 |
|
2 |
Matematik, Olasılık ve İstatistik konularında bilimsel araştırma yaparlar. |
4 |
|
3 |
İstatistik alanında doktora planları yapabilecek bilgilere sahiptirler.
|
4 |
|
4 |
İstatistikte kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
|
3 |
|
5 |
İstatistikte kullanılan yöntemler hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. |
2 |
|
6 |
İstatistiksel problemleri işaret eder, çözmek için yöntem geliştirir.
|
4 |
|
7 |
İstatistiksel problemleri çözümlemede yenilikçi yöntemler uygular. |
5 |
|
8 |
Alanında karşılaştığı problemleri analitik modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular.
|
3 |
|
9 |
Bilgiye erişir ve bununla ilgili kaynak araştırması yapar. |
3 |
|
10 |
Karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
|
4 |
|
11 |
Sorumluluk alma özgüvenine sahiptir. |
2 |
|
12 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu çalışmalarıyla gösterir. |
3 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
|
0 |
|
14 |
Verilerin toplanması, işlenmesi, kullanılması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
0 |
|
15 |
Kendini istatistikte ve ilgili alanlarda sürekli yeniler. |
0 |
|
16 |
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
0 |
|
17 |
İstatistik uygulamaları için gereken donanım ve yazılımları kullanır. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
8 |
40 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 149 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|