|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kamu Maliyesi 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 219 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. VOLKAN YURDADOĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
1. Kamu maliyesi alanındaki temel terminolojiyi tanımlar 2.Mali ve ekonomik konularda temel bilgi edinir ve değerlendirir 3.Kamu ve özel sektörün ekonomideki rolü, piyasa ekonomisi ve kamu ekonomisinin yapısını ve işleyiş süreçlerini açıklar 4.Kamu harcamalarını ve kamu gelirlerini çeşitlerini,özelliklerini açıklayabilir ve değerlendirebilir 5.Vergi tekniğini,vergi sorunlarını açıklayabilir ve değerlendirebilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı öğrencilere özellikle kamu ekonomik faaliyetlerinin nedenleri, biçimleri,kamu ve özel kesimin ekonomik işleyişinin nasıl olduğu olmak üzere maliye bilimi ve kamu maliyesi ile ilgili temel kavram ve teorileri hakkında bilgi vermek; kamu harcamaları,kamu gelirleri,vergi teorisi, vergileme ile ilgili kavramlar ve ekonomik etkileri ile ilgili bilgi vermektir |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ve Kamu Maliyesinin Bilim Dalları ile İlişkisi,Devketin Ekonomideki Rolü ve Kamu Ekonomik Faaliyetleri ile İlgili Düşünceler ,Kamu Ekonomisi ve Özel Ekonomi Tanımı,Ayırımı ,Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Başarısızlıkları ve Kamusal Mallar,Dışsallıklar,Kamu Kesiminin Sınırları ve Etkinlik,Kamu Kesiminde Karar Alma ve Oylama Modelleri,Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri ve Artışı ile İlgili Görüşler,Kamu Harcamalarının Artış Nedenleri ve Sınırları,Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması,Kamu Harcamalarının Etkileri ve Türkiye´de Kamu Harcamaları,Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı,Vergi Tarihsel ve Teorik Gelişimi,Vergi Tanımı,Özellikleri ve Amaçları,Vergi ile İlgili Temel Kavramlar ,Vergileme ilkeleri, Vergilemeye ilişkin bazı teknik kavramlar,vergilemeye ilişkin bazı sorunlar |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte tarafından atanacak bir derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maliyenin Tanımı,Maliye ile İlgili Yaklaşımlar ve Kamu Maliyesinin Bilim Dalları ile İlişkisi |
Belirtilen kitapların, makalelerin ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
2 |
Devletin Ekonomideki Rolü ve Kamu Ekonomik Faaliyetleri ile İlgili Düşünceler |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
3 |
Kamu Ekonomisi ve Özel Ekonomi Tanımı,Ayırımı |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
4 |
Piyasa Ekonomisi ve Kamu Ekonomisinin Özellikleri, Başarısızlıkları ve Kamusal Mallar,Dışsallıklar |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
5 |
Kamu Harcamalarının Tanımı,Özellikleri, Artış Nedenleri ve Sınırları |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
6 |
Kamu Harcamalarının Sınıflandırılması,Kamu Harcamalarının Etkileri ve Türkiye´de Kamu Harcamaları |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
7 |
Kamu Harcamalarının Artış Nedenleri ve Sınırları |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
8 |
Vize Sınavı |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
9 |
Kamu Gelirleri Tanımı,Özellikleri,Çeşitleri ve Ayırımı |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
10 |
Vergi Tarihsel ve Teorik Gelişimi,Vergi Tanımı,Özellikleri ve Amaçları |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
11 |
Vergi ile İlgili Temel Kavramlar |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
12 |
Vergi ile İlgili Temel Kavramlar |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
13 |
Vergilerin sınıflandırılması |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
14 |
Vergileme ilkeleri, Vergilemeye ilişkin bazı teknik kavramlar |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
15 |
Vergilemeye ilişkin bazı teknik kavramlar |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Belirtilen kitapların ilgili bölümleri |
Düz anlatım, sunum ve tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Nihat EDİZDOĞAN ,Özhan ÇETİNKAYA, Erhan GÜMÜŞ , Kamu Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa
AKDOĞAN, Abdurrahman , Kamu Maliyesi, Gazi Kitabevi, Ankara
PEHLİVAN, Osman , Kamu Maliyesi, Derya Kitabevi, Trabzon
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
ERDEM, Metin,ŞENYÜZ Doğan ve TATLIOĞLU İsmail, Kamu Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
0 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
5 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
0 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
3 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
2 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
5 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
1 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
0 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
2 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
0 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
3 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
3 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
4 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
3 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
2 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
5 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 62 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|