|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İdare Hukuku 1 |
|
Dersin Kodu |
: |
HK 217 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, bu ders kapsamında anlatılan; idare hukukuna giriş, idarî teşkilât, idarenin görev ve yetkileri, idare malları, idare personeli ve idarenin denetlenmesi konularını öğrenmiş olacaktır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kamu kurum ve kuruluşlarının işleyiş şekilleri ve tabi oldukları hukuk kuralları; idare hukukuna egemen olan ilkeler, idari teşkilat, idari işlemler, idarenin eylemleri, idari sözleşmeler, idari yaptırımlar, kolluk, kamu hizmeti, kamulaştırma, kamu ihaleleri, idarenin sorumluluğu, kamu görevlileri üzerinde durulacak başlıca konulardır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Türkiye´nin idari teşkilatı; genel kuramlar ve anayasal ilkeler, merkezden yönetim ve yerinden yönetim teşkilatı, kamu görevlileri; kamu görevlisi kavramı, devlet memurluğu, memurluğa giriş, memurların hak ve yükümlülükleri, memurların değerlendirilmesi ve yükselmesi, memurlar hakkında disiplin soruşturması ve ceza kovuşturması, memurların mali sorumluluğu, memurluğun sona ermesi, idarenin faaliyetleri, kamu malları ve kazanılma usulleri; kamu malları kavramı ve hukuksal rejimi, sınıflandırılması, kazanılma usulleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslikler |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İdare hukuku kavramı, İdare hukukuna giriş, İdare hukuku sistemleri ve Türk idare hukukunun yeri |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
İdarenin işleyişi ve idarenin yetkileri ve görevleri konularını teorik açıdan belirlemek ve nasıl uygulandığını görmek. |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
İdari hiyerarşi ve idari vesayet |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Yetki ve imza devri |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
Merkezden ve yerinden yönetim teşkilatı |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Yer yönünden yerinden yönetim kuruluşları |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Hizmet yönünden yerinden yönetim kuruluşları |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, Problem sunumu, soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
İdari işlemler, idari işlemin özellikleri |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
İdari işlem türleri, Düzenleyici işlemler |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
İdari işlemin unsurları (yetki, şekil, sebep, konu, amaç) |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
İdari eylemler |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
İdarenin özel hukuk sözleşmeleri |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
İdari sözleşmeler |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, Problem sunumu, soru-cevap |
|
15 |
Kamu hizmetlerinin görülüş biçimleri
Özelleştirme, devletleştirme ve kamulaştırma |
Ders kitaplarını ve notlarını okuma |
Ders Anlatımı, Problem sunumu, soru-cevap |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
1. Prof. Dr. Kemal Gözler; İdare Hukuku, Ankara 2012
2. Prof. Dr. Bahtiyar Akyılmaz, Prof. Dr. Murat Sezginer, Doç. Dr. Cemil Kaya; Türk İdare Hukuku, Ankara 2011
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
1. Prof. Dr. Kemal Gözler; İdare Hukuku, Ankara 2012
2. Prof. Dr. Bahtiyar Akyılmaz, Prof. Dr. Murat Sezginer, Doç. Dr. Cemil Kaya; Türk İdare Hukuku, Ankara 2011
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
4 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
3 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
5 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
4 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
5 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
5 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
1 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
5 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
5 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
3 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
5 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
5 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
5 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
4 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
3 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
4 |
|
17 |
Ders içi faaliyetler, farazi dava ve adliye çalışmaları ile diğer mesleki ve akademik ziyaretlerin gerçekleştirilmesi yoluyla birlikte çalışma becerisine sahip olması |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 88 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|