|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çocuk Hukuku |
|
Dersin Kodu |
: |
HKS303 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
2 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çocuk Hukuku ile ilgili temel (çocuk, ergin, erginlik, çırak vs.) kavramları tanımlayabilme. Çocuk Hukukunun genel ilkelerini (çocuğun menfaatine üstünlük gibi), hukukî ihtilaf/sorun ve diğer hukuk dalları (Anayasa, Yargılama H., Ceza H. vs.) ile ilişkilendirebilme.
Çocuk Hukuku ile ilgili hangi kuralların uygulanacağı konusunda doğru karar verebilme. Çocuk Hukuku konularını (çocuğun insan hakları ve anayasa bağlamında temel haklarını, kamu hukuku (TCK, Çocuk Koruma K., Vatandaşlık K. vb) ve özel hukuk (TMK, özellikle velâyet, vesayet, hısımlık, soybağı, çocuk malları vs.) ile ilgili hak ve yükümlülüklerini olaya uygulayabilme. Çocuk Hukuku konularında, var olan hukukî düzenlemelerin değerlendirilmesi yoluyla çözüm önerileri üretebilme.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çocuk Hukuku dersinin temel amacı; Çocuk Hukuku alanında, temel hukukî bilgilerin kazanılması; çocuğun hukuk karşısındaki konumunun irdelenmesi; çocuğun aile ve toplum içindeki hak ve yükümlülüklerinin bilinmesi ve çocuğun korunmasıdır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Çocuk Hukuku, hukuk normlarına göre çocuk kabul edilen bireylerin haklarını korumaya yönelik bir disiplindir. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, Çocuk Koruma Kanunu, Ceza Hukuku Mevzuatı, Medeni Kanununa göre çocuk hukukunun sınırlarının ve kurallarının irdelendiği ders bir çok yeni konuyu içerir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çocuk Hukuku Hakkında Genel Bilgiler: (Çocuk ve erginlik kavramı, Çocukların Korunmasının Amacı, Çocuk Haklarının Anlamı ve Önemi) Çocuk haklarını düzenleyen kaynaklar: Uluslararası Hukukî Düzenlemelerde Çocuk Hakları ve Çocuğun Korunması (BM Çocuk Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Bildirgesi, Çocuk Haklarının Kullanılmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi) |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Uluslararası Düzenlemeler Işığında Çocuk Hukuku´nun Temel İlkeleri |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Çocuk haklarını düzenleyen kaynaklar: Ulusal Düzenlemelerde Çocuk Hakları ve Çocuğun Korunması Anayasa, Türk Medenî Kanunu, Türk Ceza Kanunu, Ceza Muhakemeleri Kanunu, Çocuk Koruma Kanunu, Denetimli Serbestlik ve Yardım Merkezleri ile Koruma Kanunu, İş Kanunu) |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Anayasada Çocuk Hakları (Temel İlkeler, Temel Haklar) |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
Genel Olarak Medeni Hukuk Açısından Çocuğun Konumu ve Hakları |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Çocuğun Hak ve Fiil Ehliyeti |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Çocuğun Kişiliğinin Korunması-Çocuğun Kişisel Durumu |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
|
|
|
9 |
Çocuk ile Ana Babası Arasındaki İlişkiler : I.Soybağı |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
II. Velayet (Velayet hakkına sahip ana ve/veya babanın hakları ve yükümlülükleri, çocuğun temsili, çocuk malları) |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
III. Çocuk Malları ve Çocuk Mallarının Korunması |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Çocuğun Vesayet Yoluyla Korunması |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Olay Çözümü |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Olay Çözümü |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
15 |
Olay Çözümü |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çocuk Hukuku (Çocuk Hakları ve Korunması), Emine Akyüz, Pegem Akademi, İstanbul, 2010.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
1 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
2 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
1 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
2 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
2 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
1 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
2 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
2 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
1 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
2 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
1 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
2 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
2 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
1 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
2 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 58 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
|
|
|