Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II

Dersin Kodu : İÖ 702

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FİLİZ YURTAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Araştırma problemi seçimini yapar ve araştırma önerisini hazırlar.
Araştırma süreci bilgisine sahip ve aynı zamanda kendi başına bir araştırma konusu belirler
Araştırma konusu ile ilgili yöntemsel adımları belirler
Araştırma konusuyla ilgili anket ve ölçme aracı geliştirebilir
Araştırması ile ilgili veri toplayabilecek ve bu verileri bir raporla sunabilme yetkinliğine ulaşır.
Bilimsel yayınları eleştirel okuma becerisine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : İÖ 701 Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin kendi başlarına bilimsel bilgi edinme sürecini yönlendirebilme, her hangi bir konuda bilimsel değeri olan araştırma planlayıp yeterli veriler elde edebilme ve analitik değerlendirme yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği : Araştırma konusu ile ilgili araştırmalarda problem seçimi, hipotez kurma, veri toplama yöntemleri, verilerin analizi ve istatistiksel teknikler, hipotezlerin test edilmesi, bulguların düzenlenmesi ve tartışılması, araştırma raporunun yazılması

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlköğretim bölümü yüksek lisans dersliğinde


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işlenişin tanıtımı Yok Anlatma ve sunum
2 Araştırmanın süreçleri: Problemin, hipotezlerin, değişkenlerin tanımlanması ve araştırma konusunun projelendirilmesi. Okuma ve ödev Anlatma, sunum, tartışma ve uygulama
3 Araştırma türleri, uygulanma biçimleri, teknikleri, yöntemleri. okuma ve özetleme Anlatma, sunum ve soru- cevap
4 Veri türleri, birincil ve ikincil kaynaklar. Veri toplama araçları; anket, görüşme, gözlem. okuma ve özetleme Anlatma, sunum ve soru- cevap
5 Araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik, ölçme ve ölçekler. okuma ve özetleme Anlatma, sunum ve soru- cevap
6 Araştırma evreni, örnekleme teorileri ve teknikleri okuma ve özetleme Anlatma, sunum ve soru- cevap
7 Soru formu oluşturma ve biçimlendirme. Ev ödevi Tartışma ve uygulama
8 Araştırmada veri toplama süreci Ev ödevi Tartışma ve uygulama
9 Ara değerlendirme Sınava Hazırlık Uygulama sınavı
10 Araştırmada veri değerlendirme süreci. Ev ödevi Tartışma ve uygulama
11 Bulgular ve yorum okuma ve özetleme Anlatma, sunum ve soru- cevap
12 bulgular ve yorum uygulama çalışması Ev ödevi Tartışma ve uygulama
13 Sonuç ve Öneriler, ekler ve kaynakça Ev ödevi Tartışma ve uygulama
14 Bilimsel yayın ve tez inceleme (örnekler) Ev ödevi Tartışma ve uygulama
15 Raporlaştırma Ev ödevi Tartışma ve uygulama
16/17 Son değerlendirme Sınava Hazırlık Ödev değerlendirme


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar   Karasar, Niyazi. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  Karasar, Niyazi. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.Ders Notu ve Kitaplar
 Balcı,A.(2009) Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem,Kuram,İlkeler, Ankara: PegemA Yayıncılık
 Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
 Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı).pegem
 Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi. Adapazarı.
 Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
  Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Siyasal Kitabevi. Ankara
  Earl R. Babbie (2001) The Practice of Social Research. 9.th. USA Wadsworth/Thomson Learning
  Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 8 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 1
2 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
3 İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. 1
4 İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. 0
5 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 3
6 İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 1
7 İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 4
8 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 4
9 Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. 5
10 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
11 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 4
12 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 5
13 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 4
14 Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. 5
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 4
16 Teknolojik gelişmeleri takip eder. 4
17 İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 5
18 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 4
19 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. 5
20 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 158
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.32
Dersin AKTS Kredisi: 6