|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
İÖ 702 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FİLİZ YURTAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Araştırma problemi seçimini yapar ve araştırma önerisini hazırlar. Araştırma süreci bilgisine sahip ve aynı zamanda kendi başına bir araştırma konusu belirler Araştırma konusu ile ilgili yöntemsel adımları belirler Araştırma konusuyla ilgili anket ve ölçme aracı geliştirebilir Araştırması ile ilgili veri toplayabilecek ve bu verileri bir raporla sunabilme yetkinliğine ulaşır. Bilimsel yayınları eleştirel okuma becerisine sahip olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
İÖ 701 Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilerin kendi başlarına bilimsel bilgi edinme sürecini yönlendirebilme, her hangi bir konuda bilimsel değeri olan araştırma planlayıp yeterli veriler elde edebilme ve analitik değerlendirme yeteneklerinin geliştirilmesi hedeflenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Araştırma konusu ile ilgili araştırmalarda problem seçimi, hipotez kurma, veri toplama yöntemleri, verilerin analizi ve istatistiksel teknikler, hipotezlerin test edilmesi, bulguların düzenlenmesi ve tartışılması, araştırma raporunun yazılması
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlköğretim bölümü yüksek lisans dersliğinde |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin amacı, içeriği, kaynaklar ve işlenişin tanıtımı |
Yok |
Anlatma ve sunum |
|
2 |
Araştırmanın süreçleri: Problemin, hipotezlerin, değişkenlerin tanımlanması ve araştırma konusunun projelendirilmesi. |
Okuma ve ödev |
Anlatma, sunum, tartışma ve uygulama |
|
3 |
Araştırma türleri, uygulanma biçimleri, teknikleri, yöntemleri. |
okuma ve özetleme |
Anlatma, sunum ve soru- cevap |
|
4 |
Veri türleri, birincil ve ikincil kaynaklar. Veri toplama araçları; anket, görüşme, gözlem. |
okuma ve özetleme |
Anlatma, sunum ve soru- cevap |
|
5 |
Araştırmada geçerlilik ve güvenilirlik, ölçme ve ölçekler. |
okuma ve özetleme |
Anlatma, sunum ve soru- cevap |
|
6 |
Araştırma evreni, örnekleme teorileri ve teknikleri |
okuma ve özetleme |
Anlatma, sunum ve soru- cevap |
|
7 |
Soru formu oluşturma ve biçimlendirme. |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
8 |
Araştırmada veri toplama süreci |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
9 |
Ara değerlendirme |
Sınava Hazırlık |
Uygulama sınavı |
|
10 |
Araştırmada veri değerlendirme süreci. |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
11 |
Bulgular ve yorum |
okuma ve özetleme |
Anlatma, sunum ve soru- cevap |
|
12 |
bulgular ve yorum uygulama çalışması |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
13 |
Sonuç ve Öneriler, ekler ve kaynakça |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
14 |
Bilimsel yayın ve tez inceleme (örnekler) |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
15 |
Raporlaştırma |
Ev ödevi |
Tartışma ve uygulama |
|
16/17 |
Son değerlendirme |
Sınava Hazırlık |
Ödev değerlendirme |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Karasar, Niyazi. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
Karasar, Niyazi. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.Ders Notu ve Kitaplar
Balcı,A.(2009) Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem,Kuram,İlkeler, Ankara: PegemA Yayıncılık
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı).pegem
Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi. Adapazarı.
Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Siyasal Kitabevi. Ankara
Earl R. Babbie (2001) The Practice of Social Research. 9.th. USA Wadsworth/Thomson Learning
Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. |
1 |
|
2 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
3 |
İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. |
1 |
|
4 |
İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
0 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
3 |
|
6 |
İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
1 |
|
7 |
İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. |
4 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
4 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. |
5 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
5 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
4 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
5 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
4 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. |
5 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
4 |
|
16 |
Teknolojik gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
17 |
İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
5 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
4 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. |
5 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
8 |
64 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 158 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|