|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri I |
|
Dersin Kodu |
: |
İÖ 701 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. FİLİZ YURTAL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgi kavramı ve bilginin kaynaklarını tanımlar Bilim için farklı yaklaşımları tanıtır. Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusunun belirlenmesi hakkında gerekli değişkenleri tanımlar ve yorumlar. Eleştirel kaynak incelemesi yapar, hipotez ve strateji geliştirir. 5) Kaynaklardan uygun bir şekilde alıntı yapar. Bilimsel araştırmada yararlanılan kaynaklardan düzgün kaynakça oluşturur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin genel amacı; Bilim ile ilgili kavramları, bilimsel araştırma süreci ve bu süreçte yürütülmesi gereken bilimsel faaliyetleri, bilimsel çalışmaların rapor, proje, tez ve makale haline getirilmesi yöntemlerini öğrencilerin öğrenmelerine rehberlik etmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilimsel bilgi nedir? Potivist ile post-positivist Araştırmalar arasında farklar. Bilimsel çalismanin araştırma çerçevesi nedir? Hipotez, varsayım ne anlama gelmektedir? Bilimsel araştırmanın aşamaları nelerdir? Yazım kuralları, dipnot verme, kaynak gösterme ve alıntı yapma.. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İlköğretim Bölümü Yüksek Lisans Dersliğinde |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı |
Yok |
Anlatım ve Sunum |
|
2 |
Bilimsel yayınlar, erişim, sınıflandırma ve raporlandırmaya yönelik çalışma yapma |
Okuma |
Anlatım ve Sunum |
|
3 |
Bilimsel bir çalışmayı okuma ve anlamaya yönelik çalışma yapma. |
okuma ve ödev |
Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama |
|
4 |
Bilgi nedir, bilginin kaynağı nedir, bilgi çeşitleri ve bilgi edinme yolları |
okuma ve özet |
Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma |
|
5 |
Bilim nedir, bilimin işlevleri, bilim türleri, bilimsel araştırma, bilimsel Yöntem, bilimsel araştırmanın nitelikleri |
okuma ve özet |
Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma |
|
6 |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Positivizm |
okuma ve özet |
Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma |
|
7 |
Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: post- positivizm |
okuma ve özet |
Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma |
|
8 |
Ara Değerlendirme |
sınava hazırlanma |
Sınav |
|
9 |
Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir; Problem, araştırma sorusu, hipotez |
okuma ve ödev |
Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama |
|
10 |
Araştırma problemi belirlemeye yönelik uygulama çalışması yapma |
ödev |
tartışma ve uygulama |
|
11 |
Bilimsel Bilgiye Erişim, bilgi kaynakları, kütüphane ve on-line veri tabanları kullanımı |
yok |
Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama |
|
12 |
Akademik Yazım; APA nedir, literatür organizasyonu, akademik metin organizasyonu |
yok |
Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama |
|
13 |
Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği |
okuma |
Anlatım, Sunum, |
|
14 |
Araştırma yöntem ve tekniklerine ve raporlaştırma kurallarına ilişkin bilgilenme. |
Yok |
Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama |
|
15 |
Örnek tez inceleme ve özetleme çalışması yapma |
okuma ve ödev |
Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama |
|
16/17 |
Son Değerlendirme |
|
Son Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
2. Karasar, Niyazi. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
3. Balcı,A.(2009) Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem,Kuram,İlkeler, Ankara: PegemA Yayıncılık
4. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
5. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı).pegem
6. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi. Adapazarı.
7. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
8. Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Siyasal Kitabevi. Ankara
9. Earl R. Babbie (2001) The Practice of Social Research. 9.th. USA Wadsworth/Thomson Learning.
10. Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
1. Karasar, Niyazi. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. |
0 |
|
2 |
Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. |
5 |
|
3 |
İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. |
0 |
|
4 |
İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. |
0 |
|
5 |
Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. |
2 |
|
6 |
İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
3 |
|
7 |
İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. |
3 |
|
8 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. |
4 |
|
9 |
Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. |
4 |
|
10 |
Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. |
5 |
|
11 |
Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. |
4 |
|
12 |
Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. |
4 |
|
13 |
Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. |
3 |
|
14 |
Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. |
4 |
|
15 |
Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. |
2 |
|
16 |
Teknolojik gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
17 |
İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. |
4 |
|
18 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. |
3 |
|
19 |
Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. |
2 |
|
20 |
Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
7 |
56 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|