Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri I

Dersin Kodu : İÖ 701

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. FİLİZ YURTAL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilgi kavramı ve bilginin kaynaklarını tanımlar
Bilim için farklı yaklaşımları tanıtır.
Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusunun belirlenmesi hakkında gerekli değişkenleri tanımlar ve yorumlar.
Eleştirel kaynak incelemesi yapar, hipotez ve strateji geliştirir.
5) Kaynaklardan uygun bir şekilde alıntı yapar.
Bilimsel araştırmada yararlanılan kaynaklardan düzgün kaynakça oluşturur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin genel amacı; Bilim ile ilgili kavramları, bilimsel araştırma süreci ve bu süreçte yürütülmesi gereken bilimsel faaliyetleri, bilimsel çalışmaların rapor, proje, tez ve makale haline getirilmesi yöntemlerini öğrencilerin öğrenmelerine rehberlik etmektir.

Dersin İçeriği : Bilimsel bilgi nedir? Potivist ile post-positivist Araştırmalar arasında farklar. Bilimsel çalismanin araştırma çerçevesi nedir? Hipotez, varsayım ne anlama gelmektedir? Bilimsel araştırmanın aşamaları nelerdir? Yazım kuralları, dipnot verme, kaynak gösterme ve alıntı yapma..

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : İlköğretim Bölümü Yüksek Lisans Dersliğinde


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı Yok Anlatım ve Sunum
2 Bilimsel yayınlar, erişim, sınıflandırma ve raporlandırmaya yönelik çalışma yapma Okuma Anlatım ve Sunum
3 Bilimsel bir çalışmayı okuma ve anlamaya yönelik çalışma yapma. okuma ve ödev Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama
4 Bilgi nedir, bilginin kaynağı nedir, bilgi çeşitleri ve bilgi edinme yolları okuma ve özet Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma
5 Bilim nedir, bilimin işlevleri, bilim türleri, bilimsel araştırma, bilimsel Yöntem, bilimsel araştırmanın nitelikleri okuma ve özet Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma
6 Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: Positivizm okuma ve özet Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma
7 Sosyal gerçeği anlamada farklı paradigmalar: post- positivizm okuma ve özet Anlatım, Sunum, soru- cevap ve tartışma
8 Ara Değerlendirme sınava hazırlanma Sınav
9 Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir; Problem, araştırma sorusu, hipotez okuma ve ödev Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama
10 Araştırma problemi belirlemeye yönelik uygulama çalışması yapma ödev tartışma ve uygulama
11 Bilimsel Bilgiye Erişim, bilgi kaynakları, kütüphane ve on-line veri tabanları kullanımı yok Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama
12 Akademik Yazım; APA nedir, literatür organizasyonu, akademik metin organizasyonu yok Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama
13 Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği okuma Anlatım, Sunum,
14 Araştırma yöntem ve tekniklerine ve raporlaştırma kurallarına ilişkin bilgilenme. Yok Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama
15 Örnek tez inceleme ve özetleme çalışması yapma okuma ve ödev Anlatım, Sunum, tartışma ve uygulama
16/17 Son Değerlendirme Son Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  2. Karasar, Niyazi. (2007). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
 3. Balcı,A.(2009) Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem,Kuram,İlkeler, Ankara: PegemA Yayıncılık
 4. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
 5. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı).pegem
 6. Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı. Sakarya Kitabevi. Adapazarı.
 7. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Anı Yayıncılık. Ankara.
 8. Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Siyasal Kitabevi. Ankara
 9. Earl R. Babbie (2001) The Practice of Social Research. 9.th. USA Wadsworth/Thomson Learning.
 10. Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
 1. Karasar, Niyazi. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Ankara.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 8 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uzmanlık düzeyinde tasvir eder. 0
2 Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. 5
3 İlköğretim programını ve dayandığı temel ilkeleri ifade eder. 0
4 İlköğretim kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. 0
5 Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. 2
6 İlköğretim konu alanlarındaki (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilgisi, Matematik gibi) bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 3
7 İlköğretim alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirir. 3
8 Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. 4
9 Ulusal ve uluslararası düzeydeki ilköğretime yönelik uygulamaları eleştirir. 4
10 Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. 5
11 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim yöntem ve teknikleri uygular. 4
12 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir. 4
13 Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda takım çalışması veya liderlik yapar. 3
14 Bilimsel ve sosyal konuları yeni bakış açılarıyla sorgular. 4
15 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. 2
16 Teknolojik gelişmeleri takip eder. 4
17 İlköğretim alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. 4
18 Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. 3
19 Alanına ilişkin bilgileri anlayacak, sözlü ve yazılı iletişim kurabilecek düzeyde Avrupa dil portföyündeki dilleri kullanır. 2
20 Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 8 7 56
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6