Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Düşünce Tarihinde Ütopyalar (S)

Dersin Kodu : FEL 726

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Utopya kavramını tanımlar
Farklı dönemlerdeki üyopya kavramlarını karşılaştırır
Karşı ütopyaları kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Düşünce tarihindeki Platon, More, Campenalla, Bacon vb. filozofların ütopik eserlerini incelemek. Ütopyacı düşüncenin felsefe tarihindeki işlevini ve ütopyaların gerçeklikle ilişkisini incelemek. Ütopyalar ile karşı ütopyaları karşılaştırmak. Ütopyanın sanat ve edebiyattaki etkisini ve yansımalarını araştırmak.

Dersin İçeriği : Düşünce tarihinde yer alan ütopyalar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesi odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel giriş Yok Anlatım
2 Ütopya kavramının anlamları ve ütopyacı düşünme tarzı Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 İnsanın İdeal Arayışı Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Siyaset ve ütopya Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 İlkçağda ütopyacı düşünce Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Rönesans döneminde ütopya Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 More ve Campenella Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 Bilim-teknoloji ve ütopya ilişkisi Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
9 Marksizm, liberalizm ve ütopya Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 1984 ve Karşı-ütopyalar Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Kültür ve ütopya: Doğu´da ütopya Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Türk düşüncesinde ütopya Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Sanat ve edebiyatta ütopya Önerilen kitap ve makalelerin ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Genel değerlendirme Konuların gözden geçiriilmesi Karşılıklı tartışma
15 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav
16/17 - - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Krishan Kumar, Ütopyacılık, İmge Kitabevi, 2005. Sadık Usta, Antikçağ Ütopyaları, Kaynak Yayınları, 2005. Nail Bezel, Yeryüzü Cennetleri Kurmak, Say yy, 1984. Nail Bezel, Yeryüzü Cennetlerinin Sonu, Say yy, 1984.
 Miguel Abensour, Ütopya-Thomas Moer´dan Walter Benjamin´e, Versus yy, 2009.
Diğer Kaynaklar  Platon, Devlet. Thomas More, Ütopya, İş Bankası yy. Campenella, Güneş Ülkesi, Sosyal Yayınlar. Francis Bacon, Yeni Atlantis. Robert Havemann, Yarın-Eleştiri ve gerçek ütopya, Ayrıntı yy, 1990.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 4
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 2
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 4
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 5
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 5
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 3
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 4
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 2
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 2
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 3
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 5
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 2
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 1
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 1
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 5
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 7 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6