|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilim Felsefesi ve Hermeneutik II (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 722 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Tarihselliğin ortaya çıkışında çeşitli filozofların görüşlerini göz önünde bulundurur Sosyal bilimlerde hakikat sorununu tartışır Kültür ve bilim ilişkisini kavrar Türkiye´de hermeneutik´in konumunu analiz eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal bilimlerin epistemolojik, ontolojik ve metodolojik problemlerine yönelik tarihselci(hermeneutik) vb. yaklaşımlar arasındaki farklılıkları inceler ve karşılaştırır. Hermeneutik düşünce geleneğinde bilime ve bilimselliğe yönelik anlayışları çözümler ve değerlendirir.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
sosyal bilimlerin problemleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesinin odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Hermeneutiğin Doğuşu/Dilthey |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
3 |
Hermeneutik/Gadamer |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
4 |
Tin Bilimleri Kuramı/G. Misch |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
5 |
Dilthey´da Teroik bilme ve pratik yaşama kesinliği bağıntısı/M. Riedel |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
6 |
Gadamer´in hermeneutiği üzerine |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
7 |
Sosyal bilimlerde hakikat sorunu |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
8 |
Hakikat, akılcılık ve akılcılaştırma/I. Wallerstesin |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
9 |
Hakikat ve blimsel evrenselcilik/I. Wallerstesin |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
10 |
Felsefe ve hakikat/A. Badiou |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
11 |
Kültür ve Bilim ilişkisi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
12 |
Tarihselcilik ve tarih bilinci |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
13 |
Gadamer´in Hakikat ve Yöntem anlayışına yönelik tartışmalar |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
14 |
Türkiye´de hermeneutik |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuları gözden geçirme |
Etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Hermeneutik (Yorumbilgisi) Üzerine Yazılar, Der-Çev. Doğan Özlem, İnkılap Kitabevi.
Hermeneutik ve Tin Bilimleri, W. Dilthey, Çev. Doğan Özlm, Paradigma Yy.
İki Kültürü Aşmak, Ed. Richard E. Lee, Immanuel Wallerstein, Çev.Aysun Babacan, Metis yy, 2007.
Hermeneutik ve Tin Bilimleri, W. Dilthey, Çev. Doğan Özlm, Paradigma Yy.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sonsuz Düşünce,Alain Baidou, Çev. Işık Ergüden –Tuncay Birkan, Metis yy, 2006.
Avrupa Evrenselciliğ-Gücün Retoriği, Immanuel Wallerstein, Çev. Aziz Ufuk Kılıç, bgst yy, 2010.
Tarihsel Kapitalizm, Immanuel Wallerstein, Çev. Necmiye Alpay, Metis yy, 2006.
H. G. Gadamer, Hakikat ve Yöntem, Paradigma Yayınları, 2010.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
5 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
5 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
5 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
5 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
4 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
3 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
4 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
5 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
5 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
2 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
1 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
2 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
5 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|