Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Hareketler Sosyolojisi İncelemelerinde İleri Metodoloji (S)

Dersin Kodu : FEL 712

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sosyal hareketler sosyololjisinin içeriğini kavrar
Herhangi bir sosyal hareketi nasıl inceleyeceğini örnekler yardımıyla öğrenir.
Sosyal hareketlere ilişkin temel kavramlar bilgisine hakim olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, sosyal hareketler sosyolojisinin temel kavramlar bilgisini elde etmek, belirli sosyal hareketleri incelemek, sosyal hareketler sosyolojisi alanınına ilişkin metodoloji denemelerde bulunmaktır.

Dersin İçeriği : Bu derste, Celali isyanları, İslamcı hareketler, Kürt hareketi, feminizm, gençlik hareketleri vs. gibi tarihsel-deneysel olarak ortaya çıkmış belirli sosyal hareketlerin incelenmesinde metodolojik denemeler çalışılacaktır

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Dönem ödevlerinin tanıtılması. Hazırbulunuşluk düz anlatım, tartışma
2 Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
3 Kolektif Davranış ve Göreli Yoksunluk Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
4 Kaynak Mobilizasyonu Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
5 Kimlik Yönelimli Hareketler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
6 Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım
7 Yeni Sosyal Hareketler Üzerine Planlama tartışma
8 Dönem dersi üzerine tartışma Sınava hazırlanma Yazılı yoklama
9 Kimlikler, Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
10 Tarihsel Aktörler Olarak Hareketler: Yeni sosyal hareketler ve sınıfla ilişkisi, kolektif kimlik, sosyal hareketler ve toplusal kurumlar. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
11 Yeni ve klasik Toplumsal Hareketlerin sentezi Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
12 Ekvador’daki CONAİE, Bolivya’daki cocaleros, Meksika’daki Zapatistler ve Brezilya’daki MST gibi sınıf-temelli kırsal hareketlerin karşılaştırılmalı incelenmesi. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
13 Kadın hareketleri: karşılatırmalı inceleme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
14 Sınıf hareketler: Karşılatırmalı inceleme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım tartışma
15 Etnik hareketler: Karşılatırmalı inceleme Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma
16/17 Final Sınava hazırlanma Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Çayır, Kenan, (1999), Yeni Sosyal Hareketler, İstanbul, Kaknüs Yayınları.
 Garner, Roberta (1996), “Social Movements Theories: Conttemporary Movements and Ideology”, New York: Mc Graw-Hill Inc., s. 41-67.
 Gusfield, Joseph R. (1970), “Protest, Reform and Revolt: A Reader in Socila Movements”, New York: Wiley, 576 pp.
 Swindler. Ann (1995), “Cultural Power and Social Movements”, Social Movements and Culture, Ed: Heank Johston and Bert Klandermans, University of Minnesota Press, Minneapolis.
 Tourain, Alain, (1985), “Social Movements and Social Change”, The Chalange of Social Change, Orlando Fals Banda (ed.) içinde, California: Sage Publication.
 Türkdoğan, Orhan, (1997a), Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi, İstanbul: Birleşik Yayıncılık.
 Tilly. Virginia, (1997), “The Terms of The Debate: Untangling Language about ethnicity and ethnic movements”, Ethnic and Racial Studies V:”20, N:3,.
 Ash, Roberta, (1972), “Social Movements in America, Chicago: Markham, 274 pp.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 5
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 2
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 3
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 4
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 5
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 5
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 5
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 5
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 5
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 5
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 3
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 5
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 3
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 2
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 7 14
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 150
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6
Dersin AKTS Kredisi: 6