|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Hareketler Sosyolojisi İncelemelerinde İleri Metodoloji (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 712 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal hareketler sosyololjisinin içeriğini kavrar Herhangi bir sosyal hareketi nasıl inceleyeceğini örnekler yardımıyla öğrenir. Sosyal hareketlere ilişkin temel kavramlar bilgisine hakim olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, sosyal hareketler sosyolojisinin temel kavramlar bilgisini elde etmek, belirli sosyal hareketleri incelemek, sosyal hareketler sosyolojisi alanınına ilişkin metodoloji denemelerde bulunmaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, Celali isyanları, İslamcı hareketler, Kürt hareketi, feminizm, gençlik hareketleri vs. gibi tarihsel-deneysel olarak ortaya çıkmış belirli sosyal hareketlerin incelenmesinde metodolojik denemeler çalışılacaktır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Öğrencilerle tanışma ve ders hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi. Dönem ödevlerinin tanıtılması.
|
Hazırbulunuşluk |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Kolektif Davranış ve Göreli Yoksunluk |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
4 |
Kaynak Mobilizasyonu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Kimlik Yönelimli Hareketler |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım |
|
7 |
Yeni Sosyal Hareketler Üzerine |
Planlama |
tartışma |
|
8 |
Dönem dersi üzerine tartışma |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Kimlikler, Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Tarihsel Aktörler Olarak Hareketler: Yeni sosyal hareketler ve sınıfla ilişkisi, kolektif kimlik, sosyal hareketler ve toplusal kurumlar. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Yeni ve klasik Toplumsal Hareketlerin sentezi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Ekvador’daki CONAİE, Bolivya’daki cocaleros, Meksika’daki Zapatistler ve Brezilya’daki MST gibi sınıf-temelli kırsal hareketlerin karşılaştırılmalı incelenmesi. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Kadın hareketleri: karşılatırmalı inceleme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Sınıf hareketler: Karşılatırmalı inceleme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım tartışma |
|
15 |
Etnik hareketler: Karşılatırmalı inceleme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Çayır, Kenan, (1999), Yeni Sosyal Hareketler, İstanbul, Kaknüs Yayınları.
Garner, Roberta (1996), “Social Movements Theories: Conttemporary Movements and Ideology”, New York: Mc Graw-Hill Inc., s. 41-67.
Gusfield, Joseph R. (1970), “Protest, Reform and Revolt: A Reader in Socila Movements”, New York: Wiley, 576 pp.
Swindler. Ann (1995), “Cultural Power and Social Movements”, Social Movements and Culture, Ed: Heank Johston and Bert Klandermans, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Tourain, Alain, (1985), “Social Movements and Social Change”, The Chalange of Social Change, Orlando Fals Banda (ed.) içinde, California: Sage Publication.
Türkdoğan, Orhan, (1997a), Sosyal Hareketlerin Sosyolojisi, İstanbul: Birleşik Yayıncılık.
Tilly. Virginia, (1997), “The Terms of The Debate: Untangling Language about ethnicity and ethnic movements”, Ethnic and Racial Studies V:”20, N:3,.
Ash, Roberta, (1972), “Social Movements in America, Chicago: Markham, 274 pp.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
2 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
3 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
4 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
5 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
5 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
5 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
5 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
5 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
5 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
3 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
2 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
7 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|