|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Farklı Sosyokültürel Yapılar (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 710 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kültür ve sosyal yapıları ilişkin etniste, davranış kalıpları ve alışkanlıklar gibi kavramları kavrar. Anadolu´nun mevcut farklı sosyokültürel yapıları, bu yapıların tarihsel arka planı ve olası sonuçlarını kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, kültür ve sosyal yapıları ilişkin etniste, davranış kalıpları ve alışkanlıklar gibi kavramları kavramaktır. Faklı sosyokültürlere sahip toplumları öğrenmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Anadolu tarihin her döneminde olduğu gibi günümüzde de jeopolitik önemini korumaktadır. Uluslar arası ilişkilerin biçimlenmesinde etken olan bu bölge tarihten gelen mirası ve yakın sınır ilişkilerinden dolayı dünya ile olan ilişkilerini de etkilemektedir. Bu derste Anadolu bulunan mevcut farklı sosyokültürel yapılar, bu yapıların tarihsel arka planı ve olası sonuçları mevcut verilere dayalı olarak incelenecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse giriş |
Hazırbulunuşluk |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Sosyo-kültür Kuramları.1: E. B. Taylor, L. H. Morgan, F. Boas |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Sosyo-kültür Kuramları.2: B. Malinowski, Radcliffe-Brown, A.L. Kroeber |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Etnisite nedir? Millet ve Etnik Grup, Etnogenez kavramı |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Irk ve Etnik Grup İlişkiler Genel Kuramı |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Etnik mobilizasyon |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Etnik çatışma yönetimi |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Ara sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Tartışma konusu.1: Kürtler ve Zazalar |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Tartışma konusu.2: Kafkas Diasporası |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Tartışma konusu.3: Romanlar-Çingeneler |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Tartışma konusu.4: Nusayriler-Arap Alevileri |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Tartışma konusu.5: Alevilik-Bektaşilik |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Tartışma konusu.6: Gayri Müslimler |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final Sıanvı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ALESINA, A., Reza Baqir, William Easterly. (1999). "Public Goods and Ethnic Divisions",
Quarterly Journal of Economics, 1243 1284.
ALESINA, Alberto, Enrico Spolaore. (1997). "On the Number and Size of Nations", Quarterly
Journal of Economics, 112(4), 1027-1056.
ANDREWS, P. A. (1992),“Türkiye’de Etnik Gruplar” , Çev: Mustafa Küpüşoğlu
İstanbul Tümzamanlar Yayıncılık.
AYATA-GÜNEŞ, Ayşe (1996),“Kültürel Kimlik, Türkiye’de Etnik Kimlik ve Etnik Gruplar”, Toplum ve Göç, 2. Ulusal Sosyoloji Kongresi, içinde, Ankara, Sosyoloji Derneği Yayınları No: 5
BERRY, B ve H. L. TISCHLER (1991),“Race and Ethnic Relations”, Boston,
Houghton Mifflin Company.
BRETON, R (1978),“The Structure of Relationships Between Etnic Colllectivities”,
In The Canadian Etnic Mosaic, Ed: L. Dreger Toronto, Mc Celland and Stewart,.
FRAZIER, Franklin (1965),“Race and Cultural Contacts in the Modern World, Boston, Bacon Press.
FRENCES, E. K. (1947),“The Nature of Ethnic Groups”, AJS-52 Page: 392-400
GORDON, Milton M.(1964),“Assimilation in American Life”, New York, Oxford University Press.
GUMILEV, Leo (1991),“Ethnogenesis and the Biosphere”, Moskow, Proress Publishers,.
GUTMANN, Amy (1996), “Çokkültürcülük”, Çev: Özcan Kabakcıoğlu, İstanbul,
Yapı Kredi Yayınları.
HECHMANN, Lale Yalçın (1995),“Ulus, Millet, Azınlık, Etnik Grup ve Kültür Kavramları Üzerine” , Ankara, “Birikim” 71-72. Etnik Kimlik ve Azınlıklar Özel Sayısı.
HOETINK, Harmannus (1974),“National Identity and Somatic Norm Image”, Ethnicity and Natio-Building:Comparative International and Historical Perspectives:29-44 içinde, Ed: Wendell Bell-Walter E. Freeman, London Sage Publications.
KYMLICKA, Will (1995),“Çokkültürlü Yurttaşlık”, Çev: Abdullah Yılmaz, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
ÖZÖNDER, M. Cihat (1984),“Kültür Bütünleşmesi ve Alt-Kültür Grupları
Hakkında Düşünceler” , Ankara, Türk Kültürü Araştırmaları
XXII (1-2): 132-152.
ACEMOGLU, Daron, Simon Johnson, James A. Robinson. (2000). The Colonial Origins of
Comparative Development: An Empirical Investigation , NBER Working Paper Series,
No: 7771.
Sencer, Muzaffer, Osmanlı Toplum Yapısı, May Yayınları, İstanbul, 1982
Türkdoğan, O., (2002) Türk Toplum Yapısı, Çamlıca Yayınları, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
4 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
2 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
3 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
5 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
2 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
2 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
4 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
3 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
5 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
2 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
4 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
10 |
10 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 154 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|