Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Farklı Sosyokültürel Yapılar (S)

Dersin Kodu : FEL 710

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Kültür ve sosyal yapıları ilişkin etniste, davranış kalıpları ve alışkanlıklar gibi kavramları kavrar.
Anadolu´nun mevcut farklı sosyokültürel yapıları, bu yapıların tarihsel arka planı ve olası sonuçlarını kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı, kültür ve sosyal yapıları ilişkin etniste, davranış kalıpları ve alışkanlıklar gibi kavramları kavramaktır. Faklı sosyokültürlere sahip toplumları öğrenmektir.

Dersin İçeriği : Anadolu tarihin her döneminde olduğu gibi günümüzde de jeopolitik önemini korumaktadır. Uluslar arası ilişkilerin biçimlenmesinde etken olan bu bölge tarihten gelen mirası ve yakın sınır ilişkilerinden dolayı dünya ile olan ilişkilerini de etkilemektedir. Bu derste Anadolu bulunan mevcut farklı sosyokültürel yapılar, bu yapıların tarihsel arka planı ve olası sonuçları mevcut verilere dayalı olarak incelenecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Derse giriş Hazırbulunuşluk düz anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Sosyo-kültür Kuramları.1: E. B. Taylor, L. H. Morgan, F. Boas Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Sosyo-kültür Kuramları.2: B. Malinowski, Radcliffe-Brown, A.L. Kroeber Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Etnisite nedir? Millet ve Etnik Grup, Etnogenez kavramı Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Irk ve Etnik Grup İlişkiler Genel Kuramı Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
6 Etnik mobilizasyon Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
7 Etnik çatışma yönetimi Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Ara sınavı Sınava hazırlanma Yazılı yoklama
9 Tartışma konusu.1: Kürtler ve Zazalar Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
10 Tartışma konusu.2: Kafkas Diasporası Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
11 Tartışma konusu.3: Romanlar-Çingeneler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
12 Tartışma konusu.4: Nusayriler-Arap Alevileri Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
13 Tartışma konusu.5: Alevilik-Bektaşilik Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
14 Tartışma konusu.6: Gayri Müslimler Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
15 Genel değerlendirme Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. düz anlatım, tartışma, soru-cevap
16/17 Final Sıanvı Sınava hazırlanma Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  ALESINA, A., Reza Baqir, William Easterly. (1999). "Public Goods and Ethnic Divisions", Quarterly Journal of Economics, 1243 1284.
 ALESINA, Alberto, Enrico Spolaore. (1997). "On the Number and Size of Nations", Quarterly Journal of Economics, 112(4), 1027-1056.
 ANDREWS, P. A. (1992),“Türkiye’de Etnik Gruplar” , Çev: Mustafa Küpüşoğlu İstanbul Tümzamanlar Yayıncılık.
 AYATA-GÜNEŞ, Ayşe (1996),“Kültürel Kimlik, Türkiye’de Etnik Kimlik ve Etnik Gruplar”, Toplum ve Göç, 2. Ulusal Sosyoloji Kongresi, içinde, Ankara, Sosyoloji Derneği Yayınları No: 5
 BERRY, B ve H. L. TISCHLER (1991),“Race and Ethnic Relations”, Boston, Houghton Mifflin Company.
 BRETON, R (1978),“The Structure of Relationships Between Etnic Colllectivities”, In The Canadian Etnic Mosaic, Ed: L. Dreger Toronto, Mc Celland and Stewart,.
 FRAZIER, Franklin (1965),“Race and Cultural Contacts in the Modern World, Boston, Bacon Press.
 FRENCES, E. K. (1947),“The Nature of Ethnic Groups”, AJS-52 Page: 392-400
 GORDON, Milton M.(1964),“Assimilation in American Life”, New York, Oxford University Press.
 GUMILEV, Leo (1991),“Ethnogenesis and the Biosphere”, Moskow, Proress Publishers,.
 GUTMANN, Amy (1996), “Çokkültürcülük”, Çev: Özcan Kabakcıoğlu, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları.
 HECHMANN, Lale Yalçın (1995),“Ulus, Millet, Azınlık, Etnik Grup ve Kültür Kavramları Üzerine” , Ankara, “Birikim” 71-72. Etnik Kimlik ve Azınlıklar Özel Sayısı.
 HOETINK, Harmannus (1974),“National Identity and Somatic Norm Image”, Ethnicity and Natio-Building:Comparative International and Historical Perspectives:29-44 içinde, Ed: Wendell Bell-Walter E. Freeman, London Sage Publications.
 KYMLICKA, Will (1995),“Çokkültürlü Yurttaşlık”, Çev: Abdullah Yılmaz, İstanbul, Ayrıntı Yayınları.
 ÖZÖNDER, M. Cihat (1984),“Kültür Bütünleşmesi ve Alt-Kültür Grupları Hakkında Düşünceler” , Ankara, Türk Kültürü Araştırmaları XXII (1-2): 132-152.
 ACEMOGLU, Daron, Simon Johnson, James A. Robinson. (2000). The Colonial Origins of Comparative Development: An Empirical Investigation , NBER Working Paper Series, No: 7771.
 Sencer, Muzaffer, Osmanlı Toplum Yapısı, May Yayınları, İstanbul, 1982
 Türkdoğan, O., (2002) Türk Toplum Yapısı, Çamlıca Yayınları, İstanbul
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 5
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 4
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 2
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 3
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 4
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 5
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 2
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 2
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 4
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 3
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 3
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 5
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 2
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 4
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 154
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.16
Dersin AKTS Kredisi: 6