|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tabakalaşma ve Azgelişmişlik Kuramları (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 704 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalarla ilgili teorik ve güncel bilgilere sahip olur. Uzmanlaşma, sınıf, statü, zümre, güç, iktidar konularında teorik ve güncel bilgilere sahip olur. Gelir ve servet dağılımları, meslek ve eğitim gibi uzmanlaşmalarla toplumsal yapı arasında bağlar kurar. Bağımlılık, nüfuz, iktidar, sınıf ve zümreler arasında bağlar kurar. Eski-yeni dünya düzeni, bunun hiyerarşik ve eşitsiz oluşumu, ülke sınıflamaları, gelişmişlik farklılıkları üzerine bilgi ve kavrayışa sahip olur. İktisadi ve siyasal oluşumlarla savaş ve çatışmalar arasında bağlar kurar. Toplumsal yapı analizlerinde tabakaların, sınıf ve zümre oluşumlarının etkisi analiz ve sentez edebilir. Toplumsal çatışma, paylaşım ve dayanışma konularında öneriler geliştirir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Tabakalaşma ve azgelişmişlik başlığı altında küçük gruplardan büyük bloklara kadar sınıf, zümre, etnisite, cinsiyet, kimlik, göçler, yoksulluk, bağımlılık, emperyalizm, hiyerarşik eşitsiz gelişme, jeopolitik ve toplumsal ayrışmalar gibi konuların hem mikro hem makro düzeyde özgüllük ve ortaklıklarının, süreç ve sonuçlarının görülebilmesi ve değerlendirilebilmesi amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalar, güç ve iktidar, zümreler, ırk, cinsiyet, dil, din, etnisite temelli ayrışma ve gruplaşmalar, sınıf, milliyetçilik, milliyetlik, devlet, ülke, coğrafya ayrışmaları, tabakalaşma ile hukuk, düzen, toplumsal yapı ve değişim arasındaki ilişkilere dair güncel tartışmalar vb. konulardan oluşmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesinin odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Dersin ana teması, tabakalaşama ve ayrışma konusunda genel giriş |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
2 |
Toplumsal farklılaşma, yatay ve dikey ayrışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Güç ve iktidar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Zümreler, ırk, cinsiyet, dil, din, etnisite temelli ayrışma ve gruplaşmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Sınıf |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Milliyetçilik, milliyetlik, devlet, ülke, coğrafya ayrışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Eski-yeni dünya düzeni, neoliberal düzenlemeler ve toplumsal boyutları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Emperyalizm, yayılmacılık, bağımlılık kuramları ve tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
9 |
Kaos, çatışma, risk, tehdit ve hareketlilik |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Kadın sorunları, feminizm |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Çevre sorunları ve ekolojik temelli tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Tabakalaşma, siyaset, demokrasi, oligarşi, otoritarizm, totalitarizm tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Tabakalaşma, sınıf, zümre, iktidar konularında güncel tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Tabakalaşma ile hukuk, düzen, toplumsal yapı ve değişim arasındaki ilişkilere dair güncel tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Eşitlik ve özgürlük üzerine alternatif tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım-tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu değerlendirme |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Marx, Weber, Pareto, Wallerstein, Boratav, T. Öngen başta olmak üzere ilgili her tür kitap ve makaleler
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
3 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
4 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
3 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
4 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
4 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
3 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
4 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
3 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
3 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
3 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
3 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
5 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 151 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.04 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|