Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Nitel Sosyal Araştırma (Z)

Dersin Kodu : FEL 702

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Felsefe ve sosyal bilimlerde farklı bilgi, yol ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur
Fenomenoloji, hermenötik, semiyoloji, marksist analiz, tarihselcilik, psikanaliz, tipoloji gibi çeşitli yaklaşımları bilme ve eleştirel olarak yararlanabilme
Nitel yol yöntemlerle veri toplayabilme, protokoller oluşturabilme
Nitel yol yöntemlerle analiz ve yorumlama yapabilme
Nitel analizlerin geçerliliklerini yapabilme
Nicel nitel yol ve yöntemleri ilişkilendirebilme, eleştirisini yapabilme, yeni yol ve yöntemler geliştirebilme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Nitel araştırma düşünce, yol ve yöntemlerinin tanınması, sorunların nitel araştırma problemine dönüştürülebilmesi, nitel araştırma teknikleriyle veri toplama, analiz ve yorumlama yapılabilmesi

Dersin İçeriği : Nitel araştırmanın ne olduğu, protokollendirme, kodlama, kategoriler oluşturma, içerik çözümlemesi ve farklı yorumlama çeşitleri ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Öğretim üyesinin odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Nicel ve nitel metodoloji, anlam ve boyutları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
2 Nitel araştırma düşüncesinin oluşumu, tarihi, gelişimi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
3 Nitel araştırma anlayışının yapı taşları, ilke ve özellikleri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
4 Nitel araştırma modelleri Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
5 Mevcut farklı tipte nitel araştırmalardan örnekler, araştırma yazıları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
6 Nitel veri toplama yolları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
7 Protokolleme Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
8 Ara değerlendirme - -
9 Nitel yorumlama, kodlama, kategoriler oluşturma Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
10 Nitel içerik çözümlemesi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
11 Olgu merkezli yorumlama,semiyolojik yorumlama, tipolojik yorumlama Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
12 Fenomenolojik yorumlama, hermenötik yorumlama Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
13 Marksist yorumlama, psikanalitik yorumlama Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
14 Nitel geçerleme yolları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
15 Nitel yol yöntemlerle ilgili gelişme ve yeni tartışmalar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma
16/17 Dönem sonu değerlendirme Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  P. Mayring "Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş"
 A.A.Berger "Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri"
 Suzan Hekman "Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik"
 Peter Burke "Tarih ve Toplumsal Kuram"
 Hermenötik, fenomenoloji, semioloji, psikanaliz, tipoloji, marksist analiz vb. kuramsal ve araştırma yazıları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 4 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 5
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 5
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 5
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 5
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 4
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 4
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 4
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 5
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 5
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 4
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 5
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 3
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 3
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 5
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 5
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 8 32
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 11 11
Toplam İş Yükü: 155
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.2
Dersin AKTS Kredisi: 6