|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Nitel Sosyal Araştırma (Z) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 702 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Felsefe ve sosyal bilimlerde farklı bilgi, yol ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur Fenomenoloji, hermenötik, semiyoloji, marksist analiz, tarihselcilik, psikanaliz, tipoloji gibi çeşitli yaklaşımları bilme ve eleştirel olarak yararlanabilme Nitel yol yöntemlerle veri toplayabilme, protokoller oluşturabilme Nitel yol yöntemlerle analiz ve yorumlama yapabilme Nitel analizlerin geçerliliklerini yapabilme Nicel nitel yol ve yöntemleri ilişkilendirebilme, eleştirisini yapabilme, yeni yol ve yöntemler geliştirebilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Nitel araştırma düşünce, yol ve yöntemlerinin tanınması, sorunların nitel araştırma problemine dönüştürülebilmesi, nitel araştırma teknikleriyle veri toplama, analiz ve yorumlama yapılabilmesi |
|
Dersin İçeriği |
: |
Nitel araştırmanın ne olduğu, protokollendirme, kodlama, kategoriler oluşturma, içerik çözümlemesi ve farklı yorumlama çeşitleri ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesinin odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Nicel ve nitel metodoloji, anlam ve boyutları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
2 |
Nitel araştırma düşüncesinin oluşumu, tarihi, gelişimi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
3 |
Nitel araştırma anlayışının yapı taşları, ilke ve özellikleri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
4 |
Nitel araştırma modelleri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
5 |
Mevcut farklı tipte nitel araştırmalardan örnekler, araştırma yazıları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
6 |
Nitel veri toplama yolları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
7 |
Protokolleme |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
8 |
Ara değerlendirme |
- |
- |
|
9 |
Nitel yorumlama, kodlama, kategoriler oluşturma |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
10 |
Nitel içerik çözümlemesi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
11 |
Olgu merkezli yorumlama,semiyolojik yorumlama, tipolojik yorumlama |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
12 |
Fenomenolojik yorumlama, hermenötik yorumlama |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
13 |
Marksist yorumlama, psikanalitik yorumlama |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
14 |
Nitel geçerleme yolları |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
15 |
Nitel yol yöntemlerle ilgili gelişme ve yeni tartışmalar |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu değerlendirme |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
P. Mayring "Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş"
A.A.Berger "Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri"
Suzan Hekman "Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik"
Peter Burke "Tarih ve Toplumsal Kuram"
Hermenötik, fenomenoloji, semioloji, psikanaliz, tipoloji, marksist analiz vb. kuramsal ve araştırma yazıları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
5 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
5 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
5 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
4 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
4 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
5 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
5 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
4 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
5 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
3 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
5 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
5 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
8 |
32 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
11 |
11 |
|
Toplam İş Yükü: | 155 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|