|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Eğitimin Felsefi Temelleri |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 721 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Eğitim kavramını kavrar Felsefe tarihinde eğitim sorununu tartışır Birey, toplum ve eğitim ilişkisini analiz eder Çeşitli filozofların eğitim görüşünü karşılaştırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Felsefe tarihinde başlıca eğitim anlayışlarını incelemek, değerlendirmek ve karşılaştırmak. Eğitimin felsefi boyutlarını incelemek. Eğitim anlayışının dayandığı insan kavramı çerçevesinde şekilenen eğitim problemlerini tartışmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Felsefe kavramı felsefe tarihi içerisinde ele alınarak daha sonra çeşitli filozofların eğitim görüşlerine değinilecektir. Ayrıca bir felsefe problemi olarak eğitimi felsefe tarihindeki başlıca eğitim anlayışlarını temele alarak metinler aracılığıyla incelenerek günümüz açısından tartışılacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesi odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Eğitim Kavramının Anlamları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
3 |
Felsefe Açısından Eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
4 |
Felsefe Tarihinde Eğitim Sorunu |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
5 |
Felsefe Tarihinde Eğitim Sorunu |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
6 |
İlkçağ felsefesinde eğitim :Platon, Aristoteles |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
7 |
Rousseau ve eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
8 |
Vize haftası |
- |
- |
|
9 |
Pragmatizm ve eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
10 |
Özgürlük ve eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
11 |
Birey, toplum ve eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
12 |
Toplumcu Pedagoji |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
13 |
Varoluşçuluk ve Eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım- Tartışma |
|
14 |
Ütopya´larda eğitim |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Karşılıklı tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Karşılıklı tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cevizci, A. (2012), Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.
Reboul, O. (1991), Eğitim Felsefesi, (Çev. Işın Gürbüz ), İletişim Yay.
Felsefe Tarihinde İnsan Sorunu, Mustafa Günay, Karahan Yayınları, 2010.
Büyükdüvenci, S., Eğitim Felsefesine Giriş, Ankara: Siyasal Kitabevi.
Gutek, G.L. (2001), Eğitimde Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar, Ankara: Ütopya
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Illich, I. (2006). Okulsuz Toplum, (çev.) C. Öner, İstanbul: Oda Yayınları.
Edgar Morin, Geleceğin Eğitimi İçin Gerekli Yedi Bilgi, İBÜY, 2003.
Varoluşçuluk ve Eğitim, Sabri Büyükdüvenci, Siyasal Kitabevi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
4 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
5 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
5 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
5 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
4 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
5 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
4 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
1 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
5 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
2 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
1 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
5 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
7 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|