Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilim Felsefesi ve Hermeneutik I (Z)

Dersin Kodu : FEL 717

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilim felsefesinin ve sosyal bilimlerin temel kavramlarını tartışır
Bilim felsefesinin ve sosyal bilimlerin sorunlarını tartışır
Bilim felsefesinin ve sosyal bilimlerdeki sorunlara karşı yeni fikirler üretir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim felsefesinin temel kavramlarını, sorunlarını ve felsefi temellerini inceler. Sosyal bilimlerin epistemolojik, ontolojik ve metodolojik problemlerine yönelik pozitivist, tarihselci(hermeneutik) vb. yaklaşımları karşılaştırır.

Dersin İçeriği : Bilim ve hermeneutikle ilgili temel kavram ve problemler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel giriş Yok Anlatım
2 Sosyal bilimlerin tarihsel kuruluşu ve gelişimi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Sosyal bilimlerde yapılan tartışmalar ve felsefi boyutları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Doğa bilimleri ve sosyal bilimler ayrımı, tarihi ve sonuçları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 Sosyal bilimler ve insan Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Türkiye´de sosyal bilimlerin kuruluşu ve pozitivizm Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Sosyal bilimlerde evrenselcilik mitosu Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
8 İki kültür Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
9 Sosyal bilimlerin epistemolojik sorunları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Modern dünyada bilimin yükselişi ve otoritesi Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Sosyal bilimlerde postmodern anlayışlar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Sosyal bilimlerde çokkültürlü yaklaşımlar Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 Dilthey ve Tin Bilimlerine Giriş Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Genel değerlendirme Eski konuların incelenmesi Etkileşimsel tartışma
15 Genel değerlendirme Eski konuların incelenmesi Etkileşimsel tartışma
16/17 Dönem sonu sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sosyal Bilimleri Açın, Gulbenkian Komisyonu, Çev. Şirin Tekeli, Metis Yayınları, 1996. Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek-Sempozyum bildirileri, Metis yy, 1998. İki Kültür, C.P. Snow, Çev. Tuncay Birkan, Tübitak Yayınları, 2005. İki Kültürü Aşmak, Haz. Richard E. Lee-Immanuel Wallerstein, Çev. Aysun Babacan, Metis yy, 2005. Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Hekman, Susan , Çev. H. Arslan-B. Balkız, Paradigma Yayınları, 1999.
 Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Özlem, Doğan , İnkılap Kitabevi, 2000.
Diğer Kaynaklar  Hermeneutik ve Tin Bilimleri, Dilthey, Wilhelm, Çev. D. Özlem, Paradigma Yayınları, 1999. Anlama ve İnsan Bilimleri, H.P. Rickman, Çev. Mehmet Dağ, Etüt yy, 2000. Tarihselcilik Sorunu, Rothacher, Eric , Çev.: D. Özlem, Ara yy., 1990. Yeni Bilim-Giambatista Vico, Çev. Sema Önal, Doğu Batı yy, 2007 Düşün ve Toplum, Sunar, İlkay, Birey ve Toplum yy., 1986.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 3 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir 5
2 İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
3 İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. 4
4 Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir 5
5 Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir 5
6 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar 5
7 Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. 3
8 Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir 5
9 Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir 4
10 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır 3
11 Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir 3
12 Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. 4
13 Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır 5
14 Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. 3
15 Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür 0
16 Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır 3
17 Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. 5
18 Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 3 7 21
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 144
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.76
Dersin AKTS Kredisi: 6