|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Değişme ve Gelişme (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 705 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal değişme ve gelişmeyi kavrar Herhangi bir toplumun sosyal değişme gelişme düzeylerini bilir. Sosyal değişme ve gelişmeye ilişkin temel kavram ve kuramlara hakim olur. Sosyal Değişimin Türkiye dinamikleri ölçüsünde değerlendirir Değişim teorileri içinde toplumsal yapı ve özelliklerin keşfeder. Batılılaşma ve Modernleşmenin toplumsal sonuçlarını fark eder. Türkiye´nin Dünya konjönktüründeki konumunu kavrar. Küreselleşme, eğitim ve beyin göçü arasındaki ilişkileri kavrar Küreselleşmenin yaşadığımız dünyayı dönüştürücü etkisini anlar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersi alan öğrenci sosyal değişme ve gelişmeyi sosyolojik boyutları ile anlar, sosyal değişme gelişmenin unsurlarını kavrar, sosyal değişme ve gelişme açısından ülkeleri karşılaştırır, bir ülkenin sosyal değişme ve gelişimini analiz eder. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyal değişme ve gelişme yazınları ve kuramsal yaklaşımlar; gelişme ve gelişmenin ölçümlenmesi, gelişmenin değişik boyutları arasında ilişkiler üzerinde deneysel çalışmalar; gelişme ve dünya sistemleri, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal Değişme ve Gelişme dersine giriş. |
Hazırbulunuşluk |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Sosyal değişme ve gelişme kuramlarına giriş. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Modernleşme kuramları |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Bağımlılık kuramları |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Türkiye’de Gelişme yazınları ve gelişmenin genel bir kuramına doğru. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Sosyal Değişme ve Gelişimin Kimlik Boyutu. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Sosyal değişme ve Gelişimin temel ekonomisi ve kırın dönüşümü. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Döneme ödevi üzerini tartışma |
hazırlık |
Tartışma |
|
9 |
Gelişmenin sosyal politik ve altkültür boyutu. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Nüfus meselesi açsından kaynakların sınırlılığı. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Bilgi toplumu ve toplumsal değişim. |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Azgelişmişliğin sebepleri ve Gelişme kavramı |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Küreselleşme ve sonuçları, Sürdürülebilir kalkınma |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Dünya’da Türkiye, Türkiye’de dünya |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel bir değerlendirme |
Kitaplardan ilgili bölüme hazırlanmak. |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
sınava hazırlık |
yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Emre Kongar, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1985.
Richard P. Appelbaum, Toplumsal Değişim Kuramları, (Ç. T. Alkan), İş Bankası Yayınları, Ankara.
Bahattin Akşit, 2003, “Toplumsal Kalkınma/Gelişme ve Nüfus: Türkiye’de Yapılan Araştırma ve Yayınlar İle İlgili Eleştirel Bir Tarama”, Ankara: Türkiye Bilimler Akdemisi Raporu.
Hayriye ERBAŞ, 1999, “Gelişme Yazını ve Geleceği”, Dağu-Batı dergisi,Sayı:8, Sayfa: 9-25.
Türk Modernleşmesi: Şerif Mardin, İletişim Yayınları, İstanbul
Türkiye’de Toplum Ve Siyaset: Şerif Mardin, İletişim Yayınları, İstanbul
Anthony Smith, Toplumsal Değişme Anlayışı, (Ç. Ü. Oskay), Gündoğan Yayınları, Ankara, 1996.
Osmanlıdan Postmoderniteye: Etyen Mahçupyan, Yeni Paradigmalar yayınevi, İstanbul
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
3 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
3 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
4 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
3 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
3 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
4 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
4 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
5 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
4 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
3 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
2 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
5 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
7 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 150 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|