|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağdaş Sosyoloji Kuramları (S) |
|
Dersin Kodu |
: |
FEL 703 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyolojinin ana kuram ve akımlarını bilir Büyükboy kuramlar, dönüşümleri ve bugünkü temsilci ve uzantılarını bilir Ortaboy kuramlar, dönüşümleri ve bugünkü temsilci ve uzantıları Küçükboy kuramlar, dönüşümleri ve bugünkü temsilci ve uzantıları Modernleşme ve postmodernite tartışmalarını karşılaştırır Yapısalcıık ve postyapısalcılık tartışmalarını kavrar Kadın hareketlerine yönelik sorunları tartışır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı, öğrencilere Çağdaş Sosyoloji kuramları hakkında bilgi vermektir. Özellikle sosyolojide ana kuramlar ve teoriler incelenecek ve karşılaştırılacaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyolojide ana kuram ve akımlar, büyükboy, ortaboy ve küçükboy kuramlar, uygarlık teorileri, sistem teorileri, yapısal işlevselcilik, evrimcilik, çatışma okulları, marksizm, diyalektik, feministik hareketler, kadın hareketleri ile ilgili kuramlaştırma ve güncel tartışmaları vb. konular ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Öğretim üyesinin odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyolojide ana kuram ve akımlar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
2 |
Büyükboy kuramlar, uygarlık teorileri, sistem teorileri, yapısal işlevselcilik, evrimcilik, çatışma okulları, marksizm, diyalektik |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
3 |
Endüstrileşme, kolonializm, sömürgecilik, bağımlılık kuramları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
4 |
Büyükboy kuramların dönüşümleri, bugünkü formları, temsilcileri, yeni tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
5 |
Ortaboy kuramlar, çokboyutlu açıklama, eleştirel okul, Frankfurt Okulu, Fransız Okulları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
6 |
Modernizm ve postmodernite, yapısalcılık ve postyapısalcılık tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
7 |
Ortaboy kuramların dönüşümleri, bugünkü formları, temsilcileri, yeni tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
8 |
Küçükboy kuramlar, grup ve sosyal psikolojik yaklaşımlar, etkileşimci modeller, rasyonel seçim, alışveriş kuramları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
9 |
Ara değerlendirme haftası |
- |
- |
|
10 |
Feministik hareketler, kadın hareketleri ile ilgili kuramlaştırma ve güncel tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
11 |
Göç, etnisite ve milliyetçi hareketleri ile ilgili kuramlaştırma ve güncel tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
12 |
Jeopolitik, savaş ve çatışmalarla ilgili kuramlaştırma ve güncel tartışmaları |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
13 |
Sınıf, yeni marksist kuram ve tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
14 |
Fenomenoloji, hermenötik, tarihselcilik, görececili, sibernetik, kuantum, kaos ve nitel araştırmaya yönelik oluşum ve tartışmalar |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
15 |
Tarihin sonu, küreselleşme, postmodernit, risk toplumu, kriz tartışmalarında son durum |
Uygun kaynaklar çalışılacak |
Anlatım, Araştırma ve İnceleme, Tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu değerlendirme |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İnsani ve toplumsal konuları ve çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, analiz eder, sentezler, kavramlaştırır, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
2 |
İnsani ve toplumsal sorun ve konuları sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
3 |
İnsani ve toplumsal konulara duyarlı olur, bu tür konularla empati kurabilir, gördüğü insani ve toplumsal sorunları ele alabilir ve bu tür çalışmaları organize edebilir. |
3 |
|
4 |
Analitik, eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisini geliştirir |
5 |
|
5 |
Başta üç temel alan ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) olmak üzere konuları ve problemleri bilimsel-felsefi bir soruna dönüştürebilir, kavramsallaştırabilir, kuramlaştırır ve disiplinlerarası değerlendirir |
5 |
|
6 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanı başta olmak üzere insani ve toplumsal sorunlarla ilgili felsefi-bilimsel problemler oluşturur ve araştırmalar yapar |
4 |
|
7 |
Alanındaki sorunlara çözüm önerileri geliştirebilir ve uygulamaya geçirebilir. |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve yaygınlaştırılması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hareket edebilir |
3 |
|
9 |
Ulusal ve yerel sorunları evrensel sorunlarla ilişkilendirebilir |
5 |
|
10 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları başta felsefe, sosyoloji ve psikoloji olmak üzere sorunlaştırır |
4 |
|
11 |
Araştırma ve sorunları ulusal ve uluslararası düzeyde sunar ve bilimsel yayınlara dönüştürebilir |
3 |
|
12 |
Alanındaki yeni yayınları, bilgi, teori, teknik ve diğer gelişmeleri takip edebilir, kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur. |
5 |
|
13 |
Bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünce yollarını izler, geliştirir ve kullanır |
5 |
|
14 |
Öğrencileri, meslektaşları ve insanlarla etkili iletişim becerileri geliştirir ve kullanabilir; ilgili kişi ve kurumlarla bilgi ve gelişmeleri paylaşabilir; ortak proje, bilimsel çalışma ve işbirlikleri geliştirir. |
3 |
|
15 |
Alanındaki eğitim-öğretim faaliyetlerini yetkin ve nitelikli olarak sürdürür |
3 |
|
16 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerini izler ve kullanır |
3 |
|
17 |
Alanındaki mevcut bilgi, teori ve metodolojileri özümser; kullanabilir; yeni alanlara uygulayabilir ve disiplinlerarası ilişkilendirebilir. |
4 |
|
18 |
Felsefe, sosyoloji, psikoloji, eğitimbilimleri başta olmak üzere insani ve toplumsal bilimlerle ilgili kuram, bilgi ve metodolojileri bilir, yeni gelişmeleri izler ve içselleştirir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
7 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|