|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Superconductors and Their Applications |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-506 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AHMET EKİCİBİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Süperiletkenliğin temel tanımını öğrenir Süperiletkenliğin temel parametrelerini bilir. Süperiletkenliğin Termodinamiğini öğrenir I. Tip ve II. Tip Süperiletkenlerin farkını bilir Yüksek Sıcaklık Süperiletkenliğini öğrenir Süperiletkenliğin teknolojikbir uygulaması hakkında fikir geliştirir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Süperiletkenlik, Yüksek hızlı MAGLEV trenlerinden, Josephson eklemlerine, elektrik motorlarından, süper hızlı bilgisayarlara kadar oldukça geniş bir spektrumda kendine uygulama alanları bulması sebebiyle fiziğin en popüler araştırma alanlarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı teknolojide kullanılan süperiletkenlerin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Süperiletkenliğe Kısa Bir Bakış, Süperiletkenliğin Temel Kavramları, Mükemmel Diyamanyetizma ve Meissner Olayı, Manyetik Kaldırma Kuvveti, Kritik Manyetik Alan, İzotop Etkisi, Süperiletkenliğin Termodinamiği, Aktivasyon Enerjisi, Nüfuz Derinliği (?), Eşuyum Uzunluğu, Ginzburg – Landau Parametresi, I. Tip ve II. Tip Süperiletkenler, Tersinmezlik Çizgisi, Akı Kuantumlanması, Yasak Enerji Aralığı, BCS Teorisi, Süperiletkenlerde Akımın Taşınması, Kritik Akım, Tünelleme ve Josephson Olayı, Yüksek Sıcaklık Süperiletkenliği |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Süperiletkenliğe Kısa Bir Bakış |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
2 |
Süperiletkenliğin Temel Kavramları |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
3 |
Mükemmel Diyamanyetizma ve Meissner Olayı, Manyetik Kaldırma Kuvveti, |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
4 |
Kritik Manyetik Alan, İzotop Etkisi |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
5 |
Süperiletkenliğin Termodinamiği |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
6 |
Aktivasyon Enerjisi, Nüfuz Derinliği, |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
7 |
Eşuyum Uzunluğu |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
8 |
Arasınav |
Arasınav |
Arasınav |
|
9 |
Ginzburg – Landau Parametresi |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
10 |
I. Tip ve II. Tip Süperiletkenler |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
11 |
Tersinmezlik Çizgisi, Akı Kuantumlanması, |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
12 |
Yasak Enerji Aralığı, |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
13 |
BCS Teorisi, Süperiletkenlerde Akımın Taşınması, |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
14 |
Kritik Akım, Tünelleme ve Josephson Olayı |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
15 |
Yüksek Sıcaklık Süperiletkenliği |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Superconductivity fundementals and applications, W. Buckel, R. Kleiner Wiley-VCH
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
12 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
2 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
2 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
2 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
4 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
3 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
1 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
2 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
5 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
3 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
2 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
3 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
2 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
12 |
5 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 148 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.92 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|