|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Condensed Matter Physics |
|
Dersin Kodu |
: |
FK-507 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. AHMET EKİCİBİL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Katıların kristal yapılarını tanımlar ve sınıflandırır. Kristallerde örgü tayininin deneysel metodlarını açıklar ve tartışır. Kristallerde örgü tayininin deneysel metodlarını açıklar ve tartışır. Katıların band yapılarını detaylı bir şekilde açıklar. Katılarda ısı iletkenliği ve termal genleşmeyi nedenleriyle izah eder ve yorumlar. Katıların fonon özelliklerini adyabatik bağ yükü modeli ile inceler. Yoğunluk fonksiyon teorisinin katıların dinamik özelliklerinin incelenmesinde nasıl kullanıldığını açıklar.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Katıhal fiziği, teknolojik anlamda çok geniş açıdan kendine uygulama alanları bulması sebebiyle fiziğin en popüler dallarından birisidir. Dolayısıyla dersin amacı Katıhal fiziğinin temel özelliklerini detaylı bir şekilde öğrenciye aktarmak ve öğrenciyi bu konularda araştırma yapacak seviyeye getirmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kristal Yapıları, Kristal Kırınımı, kristal Bağlanması, Fononlar ve Örgü Titreşimleri, Yalıtkanların Termal Özellikleri, Serbest Elektron Fermi Gazı I, Serbest Elektron Fermi Gazı II, Enerji Bandları, Manyetik Rezonans, Yarıiletken Kristaller, Süperiletkenlik |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fen Edebiyat Fakültesi Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kristal yapılar ve üç boyutta örgüler |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
2 |
Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
3 |
Kristallerde kırınım ve deneysel teknikler |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
4 |
Kristallerde bağlanma ve hibritleşme |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
5 |
Brillouin bölgeleri ve sıkı bağlı elektronlar |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
6 |
Katıların elektronik band yapıları ve gerçek kristaller |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
7 |
Elektronik band yapısı hesap teknikleri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
8 |
Ara sınav |
Ara sınav |
Ara sınav |
|
9 |
İki ve üç boyutta örgü titreşimleri |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
10 |
Katıların termal, akustik ve optik özellikleri; serbest elektron modeli |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
11 |
Metallerde termal ve elektriksel iletkenlik |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
12 |
Yarıiletkenler ve Yalıtkanlar |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
13 |
Enerjii bandlarının hesaplanması |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
14 |
Band yapısı belirlenmesinin deneysel metodları |
İlgili konu araştırılsın |
İlgili konu araştırılsın |
|
15 |
Yarıiletken cihazlar |
İlgili konu araştırılsın |
tartışmalı ders |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
Final Sınavı |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Condensed Matter Physics, M. P. Marder, John Wiley & Sons,2000.
Quantum Theory of Matter, A. Modison, John Wiley & Sons, 1996.
Modern Semiconductor Quantum Physics, Ming-Fu Li, World Scientific, 1994.
Solid State Physics, J.S. Blakemore, Cambridge Univ. Press, 1993.
Solid State Physics, G. Burns, Academic Press Inc., 1990.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Fizik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
4 |
|
2 |
Fiziğin ilişkili olduğu disiplinler arası ilişkileri kavrar |
3 |
|
3 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3 |
|
4 |
Fizikte edindiği bilgileri farklı displinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayarak yeni bilgiler oluşturur. |
2 |
|
5 |
Fizik ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözer |
4 |
|
6 |
Fizik ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
2 |
|
7 |
Fizik ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
3 |
|
8 |
Fizik ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. |
2 |
|
9 |
Fizikte edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. |
4 |
|
10 |
Fizik Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
5 |
|
11 |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. |
2 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
4 |
|
13 |
Fizik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
4 |
|
14 |
Fizik Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
5 |
|
15 |
Fizik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
2 |
|
16 |
Fizik Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
10 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|