Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Modern Heuristics

Dersin Kodu : EM-557

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CENK ŞAHİN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mühendislikte meta sezgisel yaklaşımların nasıl kullanılacağını öğrenmek
Bir vaka analizi yardımıyla öğrenilenleri uygulamak

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı meta sezgisel teknikler ve bu tekniklerin endüstri mühendisliğindeki uygulamaları hakkında bilgi vermektir. Dönem sonunda öğrencilerden öğrendiklerini uyguladıkları bir proje istenmektedir.

Dersin İçeriği : Modern Sezgisellere Giriş, Yapay Sinir Ağları, Tavlama Benzetimi, Tabu Arama, Genetik Algoritma, Farksal Evrim Algoritması, Karınca Kolonisi Optimizasyonu, Parçacık Sürü Optimizasyonu, Bulanık Mantık

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Sınıf, Laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Modern Sezgisellere Giriş-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
2 Modern Sezgisellere Giriş-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
3 Yapay Sinir Ağları Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
4 Tavlama Benzetimi-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
5 Tavlama Benzetimi-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
6 Tabu Arama-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
7 Tabu Arama-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
8 Ara Sınav Ara sınav hazırlığı Yazılı sınav
9 Genetik Algoritma-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
10 Genetik Algoritma-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
11 Farksal Evrim Algoritması-I Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
12 Farksal Evrim Algoritması-II Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
13 Karınca Kolonisi Optimizasyonu Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
14 Parçacık Sürü Optimizasyonu Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
15 Bulanık Mantık Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması Düz anlatım, laboratuvar
16/17 Final Sınavı Final sınavı hazırlığı Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Cura T., Modern Sezgisel Teknikler ve Uygulamaları, 2008.
 Reeves C. R., Modern Heuristic Techniques for Combinatorial Problems,1995.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 2 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular 4
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. 5
3 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 3
4 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
5 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 4
6 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 5
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 3
8 Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. 5
9 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. 3
10 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 4
11 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 5
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 5
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 4
14 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 4
15 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 15 30
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 20 20
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü: 140
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.6
Dersin AKTS Kredisi: 6