|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Modern Heuristics |
|
Dersin Kodu |
: |
EM-557 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CENK ŞAHİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Mühendislikte meta sezgisel yaklaşımların nasıl kullanılacağını öğrenmek Bir vaka analizi yardımıyla öğrenilenleri uygulamak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı meta sezgisel teknikler ve bu tekniklerin endüstri mühendisliğindeki uygulamaları hakkında bilgi vermektir. Dönem sonunda öğrencilerden öğrendiklerini uyguladıkları bir proje istenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Modern Sezgisellere Giriş, Yapay Sinir Ağları, Tavlama Benzetimi, Tabu Arama, Genetik Algoritma, Farksal Evrim Algoritması, Karınca Kolonisi Optimizasyonu, Parçacık Sürü Optimizasyonu, Bulanık Mantık |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf, Laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Modern Sezgisellere Giriş-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
2 |
Modern Sezgisellere Giriş-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
3 |
Yapay Sinir Ağları |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
4 |
Tavlama Benzetimi-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
5 |
Tavlama Benzetimi-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
6 |
Tabu Arama-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
7 |
Tabu Arama-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınav hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
9 |
Genetik Algoritma-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
10 |
Genetik Algoritma-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
11 |
Farksal Evrim Algoritması-I |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
12 |
Farksal Evrim Algoritması-II |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
13 |
Karınca Kolonisi Optimizasyonu |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
14 |
Parçacık Sürü Optimizasyonu |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
15 |
Bulanık Mantık |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması |
Düz anlatım, laboratuvar |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Final sınavı hazırlığı |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cura T., Modern Sezgisel Teknikler ve Uygulamaları, 2008.
Reeves C. R., Modern Heuristic Techniques for Combinatorial Problems,1995.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular |
4 |
|
2 |
Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. |
5 |
|
3 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
3 |
|
4 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
4 |
|
5 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
4 |
|
6 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
5 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
3 |
|
8 |
Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. |
5 |
|
9 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. |
3 |
|
10 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
11 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
5 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
5 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
4 |
|
14 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
4 |
|
15 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
15 |
30 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
20 |
20 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 140 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|