Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Stochastic Processes

Dersin Kodu : EM-550

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. MELİK KOYUNCU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel istatistik kavramlar hakkında bilgi sahibi olur
Markov süreçleri hakkında bilgi sahibi olur
Kuyruk sistemleri hakkında bilgi sahibi olur
Kuyruk teorisi ile bazı üretim sistemlerinin analizini yapabilir
Kuyruk ağları hakkında bilgi sahibi olur

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel istatistik bilgileri, Markov süreçleri ve kuyruk teorisi bilgillerini kullanarak modern üretim sistemlerinin analizini yapmaktır.

Dersin İçeriği : İstatistik temel kavramlar, Tanımlayıcı ve sonuç çıkarıcı istatistik, Tanımlayıcı ve sonuç çıkarıcı istatistik, Sürekli Dağılımlar, Markov süreçlerine giriş, Bir adım geçiş matrisi ve durağan durum olasılıklarının hesaplanması, Markov süreçlerinin uygulama alanları, Markov süreçlerinin uygulama alanları, Doğum ve Ölüm süreçleri, M/M1 kuyruk sistemleri, M/M/s kuyruk sistemleri, Üstel olmayan kuyruk modelleri, Kuyruk ağları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Sınıf


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Temel istatistik temel kavramlar Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
2 Tanımlayıcı ve sonuç çıkarıcı istatistik Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
3 Kesikli Dağılımlar Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
4 Sürekli Dağılımlar Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
5 Markov süreçlerine giriş Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
6 Bir adım geçiş matrisi ve durağan durum olasılıklarının hesaplanması Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
7 Ara sınav Yazılı sınav
8 Markov süreçlerinin uygulama alanları Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
9 Markov süreçlerinin uygulama alanları Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
10 Doğum ve Ölüm süreçleri Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
11 M/M1 kuyruk sistemerli Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
12 M/M/s kuyruk sistemleri Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
13 Üstel olmayan kuyruk modelleri Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
14 Kuyruk ağları Ders kitabından ilgili kısmı okuma Sunum ve tahtada anlatım
15 Proje sunumu Sunuma hazırlık Öğrenci Sunumu
16/17 Final sınavı Klasik sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Statistics for Engineering, Douglas C.Montgomery
 , Operations ResearchHililer and Lieberman
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 90
    Ödev/Proje/Diğer 1 10
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular 5
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. 4
3 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 4
4 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
5 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 4
6 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 4
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 5
8 Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. 5
9 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. 3
10 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 5
11 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 4
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 4
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 4
14 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 2
15 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 10 10
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6