Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Operations Research Modeling and Applications

Dersin Kodu : EM-537

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ALİ KOKANGÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gerçek hayattaki herhangi bir problemin matematiksel modelini kurabilme, En uygun optimizasyon yaklaşımının seçimi, modelin geçerliliğinin test edilebilmesi, Çözüm türetme, uygulama yeteneğinin kazandırılması, LINGO paket programını kullanabilme yeteneğinin kazandırılması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yöneylem araştırması teknikleri hakkında ayrıntılı bilgi vermek ve bu teknikleri LINGO paket programı yardımıyla uygulama yeteneği kazandırmak

Dersin İçeriği : Modelleme: Fiziksel modeller, matematiksel modeller vb.; optimizasyon yöntemlerinin sınıflandırılması; matematiksel modellerin bileşenleri: Karar değişkenleri, amaç fonksiyonu ve kısıtlayıcılar; optimizasyonda global ve lokal çözümler; optimizasyon aşamaları, gerçek hayattan örnek optimizasyon modelleri, matematiksel modellerinin kurulması; kurulan optimizasyon modellerin grafik yöntemle çözümü; Doğrusal Programlama; doğrusal olmayan programlama, optimizasyonda kullanılmakta olan bilgisayar paket programlar; Matematiksel modellerin LINGO bilgisayar paket programında çözümü. Doğrusal programlama uygulamaları, Doğrusal olmayan programlama uygulamaları, proje sunumları.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : EM Derslikleri


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Modelleme: Fiziksel modeller, matematiksel modeller vb ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
2 optimizasyon yöntemlerinin sınıflandırılması; ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
3 matematiksel modellerin bileşenleri: Karar değişkenleri, amaç fonksiyonu ve kısıtlayıcılar ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
4 optimizasyonda global ve lokal çözümler ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
5 optimizasyon aşamaları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
6 gerçek hayattan örnek optimizasyon modelleri ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
7 kurulan optimizasyon modellerin grafik yöntemle çözümü ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
8 Ara sınavı sınava hazırlık yazılı sınav
9 Doğrusal Programlama ve uygulamaları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
10 Doğrusal olamayan Programlama ve uygulamaları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
11 Duyarlılık analizi ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
12 optimizasyonda kullanılmakta olan bilgisayar paket programları ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
13 Matematiksel modellerin LINGO bilgisayar paket programında çözümü ilgili kitap bölümünün okunması düz anlatım, tartışma
14 Proje sunumları sunuma hazırlık sunum
15 Proje sunumları sunuma hazırlık sunum
16/17 Final sınavı sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Öztürk, A., 2007, Yöneylem Araştırması, 11. baskı
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular 5
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. 4
3 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 4
4 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 5
5 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 5
6 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 4
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 4
8 Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. 5
9 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. 3
10 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 5
11 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 3
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 2
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 4
14 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 4
15 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 12 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü: 160
Toplam İş Yükü / 25 (s): 6.4
Dersin AKTS Kredisi: 6