|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Design of Experiments for Engineers |
|
Dersin Kodu |
: |
EM-503 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RIZVAN EROL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Deneysel çalışmalardaki istatistiksel tasarım ilkelerini kavrar ve uygular. Deneysel bir araştırmanın amacına ve kapsamına uygun deneysel tasarımı seçer. Deneysel çalışma sonuçlarının istatistik analizini bilgisayar desteği ile yürütür.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
The primary aim of this course is to study statistical experimental designs used commonly in engineering experiments and statistical analysis of exprimental data. This course will cover underlying theory of such designs and the use of an experimental design software for both building and analyzing engineering experiments. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Simple comparative experiments. experiments with a single factor. analysis of variance. randomized blocks, latin squares and related designs. factorial designs. the 2k factorial design. blocking and confounding in the 2k factorial design. two-level fractional factorial designs. three-level and mixed-level factorial and fractional designs. factorial experiments with random factors. nested and split-plot designs. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
EM seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Strategy of experimentation; some typical applications of experimental design; basic principles and guidelines |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Simple comparative experiments; basic statistical concepts; sampling and sampling distributions; central limit theorem; inferences about the difference |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Experiments with a single factor; ANOVA; the fixed effects model; model adequacy checking |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Practical interpretation of results; regression model; contrasts; computer analysis; random effects model |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
More about single factor experiments; choice of sample size; discovering dispersion effects; fitting response curves; regression approach to ANOVA |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Randomized complete block design; statistical analysis; model adequacy checking; estimating model parameters |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Latin square design; Graeco-latin square design; balanced incomplete block designs |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Midterm Exam |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Introduction to factorial designs; the advantage of factorials; two-factor factorial designs |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
General factorial design; fiiting response curves and surfaces; blocking in a factorial design; unbalanced data in a factorial design |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
2k factorial design; 22 design; 23 design; the general 2k design; model adequacy; parameter estimation; addition of center points |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Blocking and confounding 2k in the factorial design; partial confounding |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Two-level fractional factorial designs; one-half fractional designs; one-quarter fractional designs; design resolution |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
The general 2k-p fractional design; resolution III designs; resolution IV and V designs |
ilgili kitap bölümünün okunması |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Project Presentations |
sunuma hazırlık |
proje sunumları |
|
16/17 |
Final Exam |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
MONTGOMERY, D. C., 2010, Design and analysis of experiments (7th ed.), Wiley & Sons Inc., New York, NY.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Design-Expert 8.01 Manual with Tutorials, 2010, DesignEase Inc.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
75 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
25 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular |
3 |
|
2 |
Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. |
4 |
|
3 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
3 |
|
4 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
5 |
|
5 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
3 |
|
6 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
3 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
4 |
|
8 |
Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. |
4 |
|
9 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. |
4 |
|
10 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
4 |
|
11 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
4 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
3 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
4 |
|
14 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
2 |
|
15 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
7 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|