|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Advanced Simulation Modeling |
|
Dersin Kodu |
: |
EM-500 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RIZVAN EROL |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Simülasyon yaklaşımının modelleme teknikleri içindeki yerini anlar. Simülasyon yaklaşımının hangi problemler için uygun olacağına doğru bir şekilde karar verir. Simülasyon modelleme sürecinin tüm adımlarını doğru bir şekilde takip eder. En az bir simülasyon dilini kullanarak simülasyon modellerini inşa eder. Simülasyon girdi ve çıktı analizinde kullanılan istatistik yöntemleri uygular.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
The primary aim of this course is to study underlying probabilistic and statistical aspects of computer simulation. These aspects include modeling and estimating input processes, random-number generators, variate and process generation, statistical analysis of simulation output, ranking and selection of alternatives, variance-reduc¬tion techniques, designing simulation experiments, gradient estimation, and optimization. ARENA simulation environment will be used to develop and execute simulation programs on computer. Also, articles related to simulation practice and current state-of-the-art in simulation methodology will be reviewed. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Basic simulation modeling process. modeling complex systems. review of current simulation software. using ARENA simulation modeling environment. model validation. selecting input probability distributions. random variate generation. experimental design issues. statistical output analysis. variance reduction techniques. optimization using simulation. |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Bölüm seminer salonu, bilgisayar uygulamaları laboratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Overview of simulation analysis |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Modeling and estimating input processes |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Random-number generation, Generation of random variates, vectors, and processes |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Review of Simulation Software |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Simulation Modeling Using ARENA |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Simulation Modeling Using ARENA |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Simulation Modeling Using ARENA |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Midterm Exam |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
9 |
Statistical analysis of simulation output |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Comparison, ranking, and selection of alternatives |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Variance-reduction techniques |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Designing simulation experiments |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Simulation optimization |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Simulation optimization |
ilgili bölümün akunması |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Project Presentations |
sunuma hazırlık |
sunum |
|
16/17 |
Final Exam |
sınava hazırlık |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
KELTON, W. D., SADOWSKI, R. P. & SADOWSKI, D. A., 2009, Simulation with ARENA (2nd edition), McGraw-Hill, Inc.,ISBN-13: 978-0073376288
Law, A. M. & Kelton, W. D., 2006, Simulation Modeling & Analysis (4th edition), New York, NY: Mc-Graw Hill , Inc.,ISBN-13: 978-0073294414
BANKS, J., CARSON, J. S. & NELSON, B. L., 2009, Discrete-Event System Simulation (5th edition), New York, NY: Prentice-Hall, Inc.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
65 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
35 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular |
3 |
|
2 |
Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. |
4 |
|
3 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
3 |
|
4 |
Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma |
4 |
|
5 |
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme |
3 |
|
6 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
4 |
|
7 |
Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma |
4 |
|
8 |
Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. |
5 |
|
9 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. |
4 |
|
10 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. |
5 |
|
11 |
Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. |
3 |
|
12 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. |
0 |
|
13 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. |
3 |
|
14 |
Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. |
3 |
|
15 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
7 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 139 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|