Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Advanced Simulation Modeling

Dersin Kodu : EM-500

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RIZVAN EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Simülasyon yaklaşımının modelleme teknikleri içindeki yerini anlar.
Simülasyon yaklaşımının hangi problemler için uygun olacağına doğru bir şekilde karar verir.
Simülasyon modelleme sürecinin tüm adımlarını doğru bir şekilde takip eder.
En az bir simülasyon dilini kullanarak simülasyon modellerini inşa eder.
Simülasyon girdi ve çıktı analizinde kullanılan istatistik yöntemleri uygular.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : The primary aim of this course is to study underlying probabilistic and statistical aspects of computer simulation. These aspects include modeling and estimating input processes, random-number generators, variate and process generation, statistical analysis of simulation output, ranking and selection of alternatives, variance-reduc¬tion techniques, designing simulation experiments, gradient estimation, and optimization. ARENA simulation environment will be used to develop and execute simulation programs on computer. Also, articles related to simulation practice and current state-of-the-art in simulation methodology will be reviewed.

Dersin İçeriği : Basic simulation modeling process. modeling complex systems. review of current simulation software. using ARENA simulation modeling environment. model validation. selecting input probability distributions. random variate generation. experimental design issues. statistical output analysis. variance reduction techniques. optimization using simulation.

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Bölüm seminer salonu, bilgisayar uygulamaları laboratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Overview of simulation analysis ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
2 Modeling and estimating input processes ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
3 Random-number generation, Generation of random variates, vectors, and processes ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
4 Review of Simulation Software ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
5 Simulation Modeling Using ARENA ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
6 Simulation Modeling Using ARENA ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
7 Simulation Modeling Using ARENA ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
8 Midterm Exam sınava hazırlık yazılı sınav
9 Statistical analysis of simulation output ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
10 Comparison, ranking, and selection of alternatives ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
11 Variance-reduction techniques ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
12 Designing simulation experiments ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
13 Simulation optimization ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
14 Simulation optimization ilgili bölümün akunması düz anlatım, tartışma
15 Project Presentations sunuma hazırlık sunum
16/17 Final Exam sınava hazırlık yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  KELTON, W. D., SADOWSKI, R. P. & SADOWSKI, D. A., 2009, Simulation with ARENA (2nd edition), McGraw-Hill, Inc.,ISBN-13: 978-0073376288
 Law, A. M. & Kelton, W. D., 2006, Simulation Modeling & Analysis (4th edition), New York, NY: Mc-Graw Hill , Inc.,ISBN-13: 978-0073294414
 BANKS, J., CARSON, J. S. & NELSON, B. L., 2009, Discrete-Event System Simulation (5th edition), New York, NY: Prentice-Hall, Inc.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 65
    Ödev/Proje/Diğer 5 35
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Endüstri Mühendisliği alanında bilimsel araştırma ayaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular 3
2 Endüstri Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. 4
3 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 3
4 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve kullanma 4
5 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme 3
6 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 4
7 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma 4
8 Endüstri Mühendisliği problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama. 5
9 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme. 4
10 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümleme ve yorumlama. 5
11 Endüstri Mühendisliği mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olma, gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme. 3
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi’nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme. 0
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme. 3
14 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama. 3
15 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 7 35
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 139
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.56
Dersin AKTS Kredisi: 6