|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hukuk Metodolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
HKS201 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. ÖMER KORKUT |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hukuk eğitimini tanır
Hukukun temel kavramlarını anlamlandırmayı bilir.
Hukukçu olarak doğru düşünmeyi ve yorum yapmayı öğrenir
Somut ve soyut hukuk problemlerini anlar ve çözer
Seminer hazırlamayı ve mahkeme kararlarını değerlendirmeyi bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere hukukî metinleri okuma, hukuki tarzda düşünme, sorma ve yazmanın öneminin kavratılması. Hukukun öğretimi, hukukçunun yetiştirilmesi, hukuk alanındaki kaynaklar hakkında temel bilgilerin verilmesi. Hukukî uyuşmazlıkların tür ve niteliklerinin belirlenmesinde, çözümlenmesinde başvurulması gerekli yöntemler ile hukuk eğitimi boyunca öğrenilen teorik bilgilerle kazanılan meslekî bilgilerin metodik olarak uygulanmasının öğretilmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Hukuk fakültesi eğitimi tanıtılmaktadır. Hukuki problemlerin tür ve niteliklerinin belirlenmesinde, çözümlenmesinde başvurulması gerekli metod ile hukuk eğitimi boyunca meslekí bilgilerin metodik olarak uygulanması öğretilmektedir. Ayrıca, hukuk alanında kaynaklar ve bunlara ulaşma yolları ile seminer veya tez hazırlanmasında bilinmesi gereken konular üzerinde de durulmaktadır. Dersin en önemli özelliği ise, hukuk öğrenimi sırasında ağırlıklı olarak karşılan ders formatından farklı olarak, öğrencilerin aktif olarak ders katılımının sağlanmasıdır. Ayrıca, İletişim-dil-Hukuk dili, Hukuk Kaynakları, metod, Hukuk problemleri ve çözüm dersin içeriğidir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Eğitim, Öğretim ve Yüksek Öğretim gibi temel kavramların tanıtılması |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
2 |
Hukuk öğretimi ve hukukçunun yetiştirilmesi |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
3 |
Hukukun kaynakları |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
4 |
Elektronik Ortamdaki kaynaklar-UYAP |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
5 |
Metod, mantık kavramları |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
6 |
Metodoloji ve Hukuk |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
7 |
Yorum |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
8 |
Ara Sınav |
|
|
|
9 |
Kurallar hiyerarşisi |
Okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
10 |
Soyut Hukuk Problemleri |
Seminer hazırlama |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
11 |
Somut Hukuk Problemleri |
karar inceleme |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
12 |
Kaynak Araştırmaları-Uygulamadan Hukuk Problemleri |
olay inceleme |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
13 |
Mikro-Makro Problemler |
okuma |
Ders Anlatımı, soru-cevap |
|
14 |
Örnek problem Çözümü |
okuma |
Problem sunumu, soru-cevap |
|
15 |
Örnek problem Çözümü |
okuma |
Problem sunumu, soru-cevap |
|
16/17 |
Dönem sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof. Dr. Yaşar KARAYALÇIN, Doç. Dr. Aynur YONGALIK:
Hukukda Öğretim-Kaynaklar-Metod Problem Çözme, 7. Baskı, Ankara 2008.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleki yabancı dil derslerini takip etmek suretiyle bir yabancı dilde hukuk alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilme |
0 |
|
2 |
Alanıyla ilgili yazılı ve sözlü bilimsel çalışmalar yapabilme |
0 |
|
3 |
Genel hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme |
3 |
|
4 |
Kanunlaştırma süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma |
2 |
|
5 |
Devlet ile toplum, devlet ile birey ve bireylerin kendi arasındaki ilişkileri düzenleyen hukuk kurallarına hâkim olma ve bu kuralları yorumlayabilme |
0 |
|
6 |
Ülkenin idari teşkilatında kaymakam, vali, emniyet müdürü, mülkiye müfettişi vb. görevler üstlenebilme; bankacılık ve finans gibi alanlarda üst düzeyde görevler alabilme |
0 |
|
7 |
Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma |
1 |
|
8 |
Hukukun ve hukuk normlarının tarihsel ve sosyolojik gelişim süreçlerini bilme |
0 |
|
9 |
Hukukun her bölümünde onunla ilgili yasal düzenlemeleri, yargı organlarının kararlarını, bunların gelişimini ve bunlarla ilgili olarak bilimsel değerlendirmelerden haberdar olma |
4 |
|
10 |
Ulusal ve uluslararası hukuk kaynaklarına ulaşabilme ve bu kaynakları somut olaylarda kullanabilme |
0 |
|
11 |
Hukuk Fakültesi mezunu olarak hakimlik, savcılık, avukatlık, noterlik, hukuk müşavirliği gibi faaliyetlerde bulunabilmesi. |
4 |
|
12 |
Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma |
2 |
|
13 |
Hukukun temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme; hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurup, stratejik yaklaşım geliştirebilme |
3 |
|
14 |
Günlük olaylara karşı objektif ve adil tutumlar içerisinde olması, hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet, etik ve disiplin anlayışına sahip olması. |
3 |
|
15 |
Hukuku insanlığın ihtiyaçları doğrultusunda sorgulayabilecek, eleştirebilecek ve geliştirebilecek bir dünya görüşüne sahip olması |
0 |
|
16 |
Yazılı ve sözlü iletişim kurabilme; bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme; ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilen, alternatif çözümler üretebilen, bilgileri analiz eden ve inisiyatif kullanabilen yetkinlikte olma |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
16 |
2 |
32 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
16 |
2 |
32 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|