|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mekanda Yeniden İşlevlendirme I |
|
Dersin Kodu |
: |
İÇM 717 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. TUNÇ ASLAN TÜLÜCÜ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersin sonun da öğrenci mekân-kullanım ilişkisi ve yaşayan-yaşanan mekânların yeniden işlevlendirmesini öğrenir. Öğrenciler mekan´daki yasal, teknik, estetik sorunları çözer. Özgün dokuyu kullanma ve korunma sınırlarını öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Kabuk-mekân ilişkisinin niteliği, yaşayan-yaşanan mekânlar, yeniden işlevlendirme, mekân dönüştürme, esnek tasarım kavramları. Tarihi mekânların yeniden işlevlendirilmesi, tarihsel değeri olmayan mekânların yeniden ve farklı işlevlerle değerlendirilmesi. Yeniden işlevlendirmede kabuğun ve taşıyıcı sistemin değerlendirilmesi, müdahale sınırları. Yeniden işlevlendirmede tarihsel araştırmalar, mekân çözümlemesi, teknik sorunlar. Özgün dokuyu kullanma, değerlendirme, koruma gereken durumlarda özgünlüğün sınırları. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Eleştirel yaklaşım becerisi ve zorlayıcı koşullarda kapsamlı düşünerek çözüm üretebilme yeteneğinin artması amaçlanmaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Güzel Sanatlar Fakültesi Seminer Salonu 1 |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kabuk-mekân ve mekân-kullanım ilişkisinin niteliği, yaşayan-yaşanan mekânlar, yeniden işlevlendirme, mekân dönüştürme kavramları. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
2 |
Yeniden işlevlendirmede iç mimarlık uygulamasının yeri, dönüştürülmüş mekânlardan örnekler. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
3 |
Tarihçe hazırlama, kaynak araştırması, yeniden işlevlendirmedeki önemi. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
4 |
Yeniden işlevlendirilecek mekânın / mekânların çözümlenmesi. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
5 |
İç mimarlık bağlamında kabuğun değerlendirilmesi, rölöve teknikleri, rölöve alınmasının mekânın tanımlanmasındaki yeri. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
6 |
Rölöve uygulaması, yapının teknik çözümlemesi ile tasarımın birlikteliği. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
7 |
Kabuğun değerlendirilmesi, konseptin oluşturulması, tasarımda esnekliğin gerekliliği. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
8 |
Ara sınav |
Değerlendirme |
Değerlendirme grafiği |
|
9 |
Taşıyıcı sistemin değerlendirilmesi, tasarıma etkileri. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
10 |
Mekân organizasyonunun yeniden yapılmasında öncelikli (yasal, teknik, estetik) sorunlar. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
11 |
Özgün dokuyu kullanma, raspa vb. yöntemlerle özgün bezemeyi/ dokuyu bulma. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
12 |
Özgün dokunun değerlendirilmesi / gözardı edilmesi, tahrip edilmeden örtülmesi. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
13 |
Mekânda korunacak unsurların korunmasında özgünlüğün sınırları. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
14 |
Seminer sunuşu ve değerlendirme. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
15 |
Seminer sunuşu ve değerlendirme. |
Teorik anlatım |
Projeksiyon ile sunum |
|
16/17 |
Final sınavı / Dönem ödevinin sunumu ve araştırmaların sunulması. |
Değerlendirme |
Değerlendirme grafiği |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
PREISER, W.F.E. (1991). Design Innovation and the Challenge of Change, Design Intervention; Toward a More Humane Architecture, Van Nostrand Reinhold Company, USA.
YÜCE, İ. (1991). Medrese yapıları ve Koruma İlkeleri Doğrultusunda Çağdaş Yaşam İçindeki İşlevleri. İDGSA, Basılmamış doktora tezi.
FEILDEN, M.B. (1994). Conservation of Historic Buildings, Formerly Director, International Centre for the Study of the Preservation and the Restoration of Cultural Property (ICC ROM), Rome.
AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. YEM Yayınları, ISBN: 9789757438383, İstanbul.
ÖZGÜVEN, S. (1994). Tarih-Kültür Varlıkları, Eski Yapıların Korunması, Yeniden Kullanımı ve Turizm Açısından Önemi, Özgün Bir Örnek Soğukçeşme Sokağı ve Evleri, İTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm Anabilimdalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
BLAKEMORE, R.G. (1997). History of Interior Design and Furniture. ITP, USA.
ALTINOLUK, Ü. (1998). Binaların Yeniden Kullanımı. YEM Yayınları, ISBN: 9789757438632, İstanbul.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (1999). International Documents Regarding the Preservation of Cultural and National Heritage, METU Faculty of Architecture Press, Ankara.
KUBAN, D. (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, YEM Yayınları, ISBN: 9789757438960, İstanbul.
AŞKUN, İ. (2001). Mimari Anıtların Yeniden İşlevlendirilmesi, Basılmamış Profesörlük Çalışması, İstanbul.
MADRAN, E., ÖZGÖNÜL, N. (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Mimarlar Odası, Ankara.
CANTELL, S. F. (2005). The Adaptive Reuse of Historic Industrial Buildings: Regulation Barriers, Best Practices and Case Studies, Virginia Polytechnic Institute and State University, unpublished master’s Thesis in Urban and Regional Planning.
KÖKSAL, G., AHUNBAY, Z. (2006). İstanbul’daki Endüstri Mirası İçin Koruma ve Yeniden Kullanım Önerileri, İTÜ/a Dergisi, c: 5, s. 2, S.125-36. İstanbul.
SELÇUK, M. (2006). Binaların Yeniden İşlevlendirilmesinde Mekânsal Kurgunun Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, S.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı, Konya.
TAPAN, M. (2007). Soru ve Cevaplarla Koruma, TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi Yayını, İstanbul.
ÇETİNTAŞ, S. (1946). Türk Mimari Anıtları, Osmanlı Devri, Bursa’da ilk Eserler. E.E.M.U.M. Rölöve Bürosu Yayınları, İstanbul.
ELDEM, S.H. (1968). Rölöve 1. Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Y. Mimarlık Bölümü, İstanbul.
ÜLGEN, A.S. (1989). Mimar Sinan Yapıları (Katalog). Türk Tarih Kurumu Yayınları, ISBN: 9751601649, Ankara.
ATASOY, A. (1973) Değişen İhtiyaçlar Karşısında Konut Tasarlamasının Varolan Konutların Değerlendirilmesi Yolu İle Geliştirilmesi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul.
SANOFF, H. (1977). Methods of Architectural Programming, Hutchinson and Ross, Inc., Dowden.
ÖZER, B. (1979). Tarihi ve Geleneksel Mimariyle Yaşamak ve Yeniden İnşa Etmek, Yapı Dergisi, Ocak/Şubat, İstanbul.
SEY, Y. (1999). Tarihten Günümüze Anadolu’da Konut ve Yerleşme. Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, ISBN: 9757306614, İstanbul.
FEILDEN, B.M. (1982). Conservation of Historic Buildings: Technical Studies in the Arts, Archaeology and Architecture, Butterword Scientific, London.
BOSTANCI, F. (1989) Korunması Gerekli Tarihi Kentsel Dokulardaki Bozulma Nedenleri ve Iskilip Çarşı Mahallesinde Örneklenmesi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Bölümü, Yüksek Lisans Tezi (basılmamış), Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
8 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İç mimarlık alanındaki kavramlara, tartışmalara ve gelişmelere dair bilgiye sahip olma, |
3 |
|
2 |
İç mimarlık konusunda mesleki yazını ve uluslararası diğer gelişmeleri takip edip, kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme, |
3 |
|
3 |
İç mimari tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularının farkında olmak, |
2 |
|
4 |
Proje ve şantiye yönetimi ve uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilgi sahibi olma, |
0 |
|
5 |
Görsel elemanlarla sunabilme ve gerektiğinde konuyla ilgili rapor yazabilme bilgisi, |
3 |
|
6 |
İç mimarlık mesleğini uygulayabilecek temel tasarım, tarih ve teknik bilgisine sahip olma, |
4 |
|
7 |
Mesleki bir fikre ya da bir mimari projeye ait analizleri, bulguları, sonuçları, önerileri değerlendirme bilgisi, |
2 |
|
8 |
İç mimari uygulamaların hukuksal sonuçları hakkında farkında olma, |
0 |
|
9 |
Mesleki alanda kuramsal, yöntemsel ve uygulamalı bilgileri iç mimari tasarım önerileri ve uygulamaları geliştirmek için bir arada kullanabilme becerisi, |
2 |
|
10 |
Gerçekçi fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlar altında ve estetik değerler ve kullanıcı ihtiyaçlarını çerçevesinde, çağdaş, yaratıcı ve estetik tasarım önerileri oluşturabilme ve uygulayabilme becerisi, |
2 |
|
11 |
Toplanan veriyi analiz edebilme, farklı bilgi ve düşünceleri sentezleyebilme, elde edilen sonuçları yorumlayabilme becerisi ve bunları iç mimari tasarım süreci içinde kullanabilme becerisi, |
3 |
|
12 |
İç mimarlık alanındaki projelerin tasarımdan uygulamaya kadar olan tüm aşamalarında tasarımcı kavrayışı ile hareket edebilme becerisi; bu süreçte kullanacağı projelendirme, tasarım, çizim, yazılım, uygulama konularına dair bilgisayar vb. modern araç, teknik ve teknolojileri seçebilme ve etkin kullanabilme becerisi, |
3 |
|
13 |
Yaşadığımız iç mekânlar ve yapılı çevrelere karşı duyarlı olma, bu mekânlardaki problemleri ve ihtiyaçları eleştirel ve akılcı bakış açısıyla tespit edebilme becerisi, |
3 |
|
14 |
İç Mimarlık alanının gerektirdiği konularda bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve bu gelişmeler doğrultusunda kendisini sürekli yenileme becerisi, |
2 |
|
15 |
Bireysel çalışabilme ve öncelik kullanabilme yetkinliği, |
3 |
|
16 |
İç mimarlık mesleğini ilgilendiren mesleki, bilimsel ve etik sorumluluk yetkinliği, |
2 |
|
17 |
Yaşamboyu öğrenme çerçevesinde, bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini geliştirme becerisine sahip olma |
2 |
|
18 |
Takım çalışması yapabilme, çok disiplinli alanlarda bir takım halinde etkin çalışabilme, iletişim kurabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği, |
2 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme yetkinliği, |
3 |
|
20 |
İç mimarlık alanında tartışmalı kavramsal amaçlı kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını araştırabilme yetkinliği, |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
8 |
10 |
80 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|